SECTIA "ENERGETICA"

Sectia "Energetica" este organizata pe sectoare distincte, urmarindu-se prezentarea evolutiva a principalelor forme de energie conventionala si neconventionala, cuprinzând totodata aspecte din tehnica mondiala în domeniu, precum si realizari românesti. Publicul vizitator are posibilitatea sa se informeze în domeniul energiei (hidraulice, eoliene, termice, solare, geotermice, energiei mareelor, electrice si atomice), prin exponatele originale si machete, majoritatea în functiune. Grafica, prin stampe, fotografii si scheme tehnice, contribuie la întelegerea unor fenomene sau moduri diferite de functionare.
Dintre exponatele originale mai valoroase, se disting motoarele electrice de curent continuu, care au functionat la Universitatea din Iasi la sfârsitul secolului trecut, lampi electrice cu arc, de la începutul secolului nostru, folosite la iluminatul public al orasului Iasi, precum si diverse motoare cu piston cu electro si autoaprindere, cum ar fi: motorul în V cu 12 cilindrii, motorul KD-35 sectionat, etc.
Un sector aparte îl ocupa motoarele de avion cu racire cu aer, între care se remarca motorul I.A.R. 1000-A, construit în anul 1939, la Brasov. Acest motor echipa avionul I.A.R.80 considerat, la acea data, unul dintre cele mai puternice avioane din lume. Motorul turboreactor R.D.-10, de productie ruseasca, care echipa avionul scoala cu reactie YAK-17 construit în 1947, constituie un punct de atractie pentru vizitatori, fiind unul dintre putinele ramase în tara la ora actuala.
O atentie deosebita se acorda prezentarii contributiilor românesti în domeniul energeticii, fiind evidentiate personalitati de seama ca : Dragomir Hurmuzescu, Dimitrie Leonida, George Constantinescu, Traian Vuia, Henri Coanda, Stefan Procopiu s.a.

                    
  • MOTOR I.A.R 1000A.
    Este de conceptie româneasca , produs la Uzinele I.A.R Brasov Caracteristici constructive: 14 cilindrii dubla stea, raciti cu aer produceau 1140 CP, la turatia de 2500 rot /min, grad de compresie 6,14 si greutatea specifica de 0,675 Kg/CP. Compresorul restabilea puterea pâna la altitudinea de 3600m ( antrenat mecanic) cu reductor.
  • LAMPĂ CU ARC ELECTRIC
    Rusia, sec.XIX Lampa contine doua bobine în serie si doua în derivatie cu circuitul de retea pentru realizarea unui arc electric mai mult sau mai putin luminos între cei doi electrozi de carbune.Un sistem de reglare (roti dintate) si o armatura atrasa de unul din cele doua tipuri de bobine mentine cei doi electrozi la o distanta constanta în pozitia de amorsare a arcului electric, prin apropierea celor doi suporti ai electrozilor, care gliseaza pe un sistem de tije verticale. Alimentarea lampii se face în c.c la 40 V si 10 A .
  • MASINA ELECTRICĂ DE CURENT CONTINUU GRAMME
    Franta, 1872 Dimensiuni : L : 57, Î:33cm
    Functionare : Masina electrica de curent continuu Gramme este de tip serie. Partile componente sunt: statorul, rotorul si colectorul. Inductorul este format din doi electromagneti asezati fata în fata. Miscarea ia nastere ca rezultat al actiunii reciproce într-un câmp magnetic si un curent ce trece prin conductorii rotorului.

    [ Scurt istoric | Secții: Mineralogie | Telecomunicații | Înregistrarea și redarea sunetului ]