Duminică 23 mai - ora 17 - ora 19.30

Aula Palatului Cantacuzino - Ora 17
După-amieze de muzică nouă: ansambluri în concert

Ansamblul PRO CONTEMPORANIA (România)

Irinel Anghel (pian, kalimba, electronics, acordeon)
Ladislau Csendes (vioară)
Traian Rotărescu (violă)
Andrei Kivu (violoncel, tubă, percuţie)
Ion Bogdan Ştefănescu (flaute)
Emil Vişenescu (clarinet)
Florin Pane (trombon)
Alexandra Năşcuţiu (percuţie)

Program:
Chien-Nien Chen (Taiwan) - ZEN - Awakening
Dinu Ghezzo
(SUA) - Return of Samson
Felix Pastor
(Spania) - Cercles
Andrei Kivu
(România) - Ludion II **
Vladimir Scolnic
(Israel) - Perplexity **
Irinel Anghel
(Romania) - Irresistible II **

Ansamblul PRO CONTEMPORANIA

Ansamblul Pro Contemporania
s-a format în 1990, din iniţiativa unui grup de tineri interpreţi şi creatori, propunându-şi ca proiectele sale de promovare a muzicii contemporane să fie un stimul pentru colaborări cu artişti din toate domeniile artistice, pe fondul unei receptivităţi la idei noi, la provocări cât mai non-convenţionale. Componenţa sa este variabilă (de la 2 la 7 membri) în funcţie de cerinţele repertoriale. Apărută pe fondul entuziasmului post-revoluţionar, această formaţie a avut de la început visul de a gusta "fructul oprit de ideologia comunistă" şi de a "consuma" acele experimente ale avangardei care, deja depăşită ca orientare estetică la scara internaţională, nu ajunsese binecunoscută în România din cauza cenzurii politice. Cu timpul, membrii acestui ansamblu au descoperit că avangarda de fapt nu s-a demodat pentru că ea nu a fost o modă ci un spirit, o atitudine ce poate împinge lucrurile către teritorii noi, ce provoacă reacţii, cultivă originalitatea, lăsând o libertate benefică expresiei muzicale şi menţinând suflul viu actului interpretativ ce vrea să depăşească stadiul execuţiei unor partituri muzicale până la transformarea acesteia într-un eveniment unic şi convingător. Ansamblul Pro Contemporania este frecvent invitat să susţină concerte, happeninguri, jam-session-uri în colaborare cu dansatori şi actori, spectacole de teatru în ţară şi peste hotare: Suedia (Gotteborg, Malmo, Gerlensborg), Albania (Tirana), Elveţia (Radio Berna, Lausanne - Radio Suisse Romande), Franţa (Lyon - Les Subsistances), Israel (Ierusalim - Academy of Music and Dance, Tel-Aviv - Felicia Blumenthal Hall), Polonia (Varşovia - 45th Warsaw - Autumn Festival 2002), Italia (Veneţia, Roma), Ungaria (Budapesta), SUA (New York - Merkin Hall, NYU), Austria (Wien Modern Festival 2003). Membrii acestui ansamblu se disting în contextul muzical românesc prin non-convenţionalismul asumat al abordării actului interpretativ, printr-o politică repertorială ce încurajează spiritul de avangardă, spectaculozitatea şi nu în ultimul rând valoarea partiturilor alese ca şi prin polispecializarea unora dintre muzicieni, aflaţi în permanentă căutare de noi timbruri instrumentale. Există o impresionantă colecţie de instrumente în uzul acestui ansamblu, unele dintre ele foarte rare, aparţinând unor diverse spaţii geografice: Khaen (orga de gură cambodgiană), Gu Zheng (Chinese Koto), Japanese original Shamisen, Japanese Zen bowls & Tibetan Singing Bowls, Arabian Deff, Udu (Indian drum), Tibetan Conch, African Water-Drums, rain-stick, darbuka etc. Repertoriul pe care şi-l crează şi îl fac să circule membrii formaţiei, reflectă sincera lor fascinaţie şi preocupare de a găsi în muzica contemporană noi sonorităţi de oferit publicului. A primit Premiul revistei "Actualitatea muzicală" pe anul 2002 pentru promovarea muzicii noi.

CHIEN-NIEN CHEN

Compozitor taiwanez ce-şi susţine Masteratul în compoziţie la New York University. A fost compozitor oficial şi saxofonist al Ministerului Apărării Naţionale din Taiwan. Muzica sa a fost cântată în câteva dintre ceremoniile şi sărbătorile naţionale din ţara sa. În acest timp, Chien-Nien Chen s-a alăturat unei companii de teatru în calitate de compozitor şi director muzical. În 2003 a fost acceptat ca masterand la NYU, studiind cu Prof. Dr. Dinu Ghezzo.

ZEN - Awakening

Cvintetul pentru flaut bas, clarinet bas, vioară, violoncel şi pian a fost compus în 2003, fiind inspirat de Budismul ZEN, ce apreciază importanţa meditaţiei mai mult decât pe cea a citirii scrierilor religioase.

DINU GHEZZO

A studiat teoria muzicii, dirijat şi compoziţie la Conservatorul de Muzică din Bucureşti (1964-1966), obţinându-şi doctoratul în compoziţie la UCLA (University of California, Los Angeles) în 1973. Este profesor la New York University şi director al catedrei de compoziţie din cadrul NYU. Dinu Ghezzo este implicat în proiecte naţionale şi internaţionale, este fondator şi director al INMC Inc. (International Music Consortium) şi al festivalului Assisi International Music Days. A fost de asemenea directorul unor manifestări importante ca Todi International Music Days, Gubbio Festival, Molfetta Festival, CIPAM Festival in Montevarchi (Italia), Constanta International Music Days, The Week of Romanian American Music in Oradea, etc. A obţinut multe distincţii, premii (ASCAP, CAPS, NYSCA, NEA), comenzi şi rezidenţe în calitate de compozitor, pianist şi dirijor. Este frecvent invitat pentru a preda tinerilor compozitori şi a conduce workshop-uri în Europa (Italia, Belgia, Ungaria) sau pentru a face parte din jurii internaţionale. A susţinut concerte la Carnegie Hall, Lincoln Center, Carnegie Recital Hall, Merkin Hall şi a participat la numeroase festivaluri şi conferinţe în Paris, Berlin, Amsterdam, Bruxelles, Helsinki, Stockholm, Cologne, Rome, Florence, Venice, Budapest, Tokio, Seoul etc. Partiturile sale sunt publicate de către Editura Salabert, Musica Scritta, AIM Press, TGE şi Seesaw Music Corporation din New York.

Return of Samson

Este o lucrare concepută pentru grup de improvizatori ce sunt invitaţi să-şi imagineze sonor conotaţiile a 3 texte recitate reprezentând "Poemele lui Samson": Do / (NOT), Dalila, Testament), pe fondul unei benzi electronice concepute de autor.

FELIX PASTOR

Compozitor şi interpret spaniol a cărui creaţie include lucrări cu diferite detente stilistice, de la jazz pănă la muzică contemporană, ce au fost interpretate până acum în Helsinki, Bucureşti, Shanghai, precum şi în multe oraşe din Spania şi Statele Unite ale Americii. În prezent, Felix Pastor se află în faza definitivării masteratului în compoziţie şi muzică de film la New York University.

Cercles

Această lucrare a marcat prima mea colaborare cu ansamblul "Pro Contemporania", ce a prezentat-o în primă audiţie la data de 5 iulie 2003, la Bucureşti. Titlul descrie circularitatea procesului de dezvoltare: ideea este aceea a reevaluării periodice a fiecărei "cărămizi" ce stă la baza piesei, prin abrevierea sa urmată de adăugarea unor elemente noi, ajungându-se asfel la un material complet diferit faţă de cel iniţial - ceea ce ar sugera mai degrabă o spirală, decât un cerc.

ANDREI KIVU

A studiat violoncelul cu Anca Vartolomei şi s-a specializat în muzica contemporană. In 1999 urmează un master-class cu Marc Coppey (profesor la Conservatoire National Superieur de Paris şi la Conservatoire de Strassbourg). În 2003 participă în calitate de cursant activ la New York, la master-class-ul de cânt diafonic al lui David Hykes, de la care primeşte o generoasă invitaţie pentru master-classes ulterioare. Membru fondator al ansamblului Pro Contemporania, a cântat şi înregistrat cu importanţi artişti precum Franziska Baumann, Martine Joste, Jean-Paul Dessy, Sigfried Palm. A concertat şi realizat înregistrări ca solist alături de Orchestra de Cameră Radio şi Orchestra Naţională Radio din Bucureşti, Orchestre Royale de Wallonie (Belgia), Katowice New Music Orchestra (Polonia). Apare ca solist sau alături de diverse ansambluri pe 17 CD-uri cu largă distribuţie internaţională (U.S.A., Japonia, Franta, Gremania, U.K., Brazilia etc), cea mai importantă fiind colaborarea cu celebra casă de discuri Mode Records (New York). Tot ca solist sau împreună cu diferite ansembluri a concertat la Radio Berna, Radio Suisse Romande - Lausanne, Royal Festival Hall, Festivalul Toamna Varsoviană 2002, Wien Modern 2003, Merkin Hall (New York), în cadrul World Music Days 1999, precum şi în numeroase ediţii ale SIMN de la Bucureşti. Performanţele sale au fost difuzate (multe dintre ele live) la Radio România, RTBF (Mons), Radiodifuziunea Poloneza, Radio BBC III, Radio France, Radio Suisse Romande. Îndreptându-se dinspre interpretarea muzicii contemporane către compoziţie, Andrei Kivu experimentează continuu combinaţii timbrale dintre cele mai îndrazneţe, în acest scop focalizându-şi atenţia atât în inventarea unor noi instrumente (cum sunt Saxtuba - respectiv tuba la care se cântă cu ancie de saxofon, sau Panaphoniumul cu 3 pâlnii - o combinaţie între trompetă, trombon şi tubă) cât şi asupra posibilităţilor mai putin explorate ale vocii umane, cărora le dedică lucrările sale muzicale. Multe dintre lucrările sale (In the Air, Seeker in Obsidian, ROAR, Helium, MetaMorPhoenix, Prana, Qi Tong, Brisant, Ludion, Tiao Qi, ) au fost interpretate de către diverse ansambluri în concerte şi festivaluri din România (SIMN), Albania, Elveţia, Israel, Polonia (Toamna Varşoviana), Austria (Wien Modern) şi difuzate de către posturile naţionale de radio din ţările respective.

Ludion II

Lucrarea pentru pian / acordeon, flaut / flaut bas, clarinet / clarinet bas, trombon, percuţie, vioară, violă, violoncel este o continuare firească a primei versiuni a acestei piese (ce a fost prezentată în premieră în Noiembrie 2003 la New York University, în colaborare cu câţiva excelenţi muzicieni de la NYU) şi se înscrie în sfera preocupărilor lui Andrei Kivu pentru compoziţiile realizate într-o tehnică mixtă. În primul rând scriitura "excesiv" de exactă - de tip arid-serială - iar apoi cea proporţională, sunt reperele care fixează "cadrul limită" la începutul fiecăreia dintre cele 7 secţiuni (ce se succed fie cu respiraţie, fie cu atacca sau "topite" dintr-una într-alta) pentru ceea ce treptat devine o improvizaţie controlată, în care miza pe muzicalitatea interpreţilor ansamblului Pro Contemporania şi capacitatea lor de a se asculta şi integra sunt capitale pentru reuşita unei interpretări vii şi mai ales "adevărate" în raport cu propunerea iniţială a autorului.

VLADIMIR SCOLNIC

Născut în Ucraina şi crescut în România, trăieşte din 1977 în Israel, la Ierusalim. Absolvent al clasei de compoziţie a profesorului Anatol Vieru la Universitatea de Muzică din Bucureşti, a studiat ulterior tehnici aleatorice în compoziţie cu profesorul Mark Kopytman, în Israel. Teza sa de doctorat, prezentată în 1994 Universităţii Ebraice din Ierusalim, a fost scrisă sub îndrumarea profesorului Mark Kopytman. Actualmente, predă compoziţia la Academia de Muzică şi Balet din Ierusalim. Printre compoziţiile sale se numără lucrări simfonice şi pentru orchestră de cameră, pentru diverse ansambluri de cameră netradiţionale şi tradiţionale, muzică vocală, muzică pentru instrumente solo ş.a.m.d. Muzica lui a fost interpretată în cadrul unor festivaluri internaţionale de muzică contemporană, precum şi în concerte pentru publicul larg, în ţări ca Statele Unite, Italia, Republica Moldova, Rusia, România şi Israel.

Perplexity

Această piesă a fost scrisă şi influenţată de starea de spirit a evenimentelor din 11 septembrie 2001, perioadă când compozitorul a locuit la New York nu departe de World Trade Center. Prima variantă a piesei a fost compusă pentru flaut, oboi, clarinet, pian, vioară şi violoncel. Principala idee muzicală este o căutare obsesivă a unei relaţii muzicale "pure", utilizând variate mijloace timbrale, ritmice sau legate de inaltimile sunetelor. Atingerea acestui scop aproape imposibil (instalat ca idee fixa) duce la expunerea unei varietati de expresii muzicale care ne induc starea expusa de titlul piesei. Cele 4 sectiuni ale piesei sunt:1. PER 2. PLEX 3. I 4. TY . In noua varianta a piesei ce va fi prezentata in prima auditie absoluta de catre ansamblul "Pro Contemporania", oboiul a fost înlocuit cu viola.

IRINEL ANGHEL

Licenţiată în compoziţie şi muzicologie a Univesităţii de Muzică din Bucureşti, Irinel Anghel a absolvit şi studiile aprofundate postuniversitare de specializare în compoziţie şi muzicologie, la aceeaşi facultate, unde a studiat cu Octavian Nemescu şi Octavian Lazăr Cosma ca şi titlul de doctor în muzică. Este director artistic al ansamblului Pro Contemporania. A obţinut numeroase distincţii, printre care : premiul I la Concursul Naţional de Creaţie organizat de Radiodifuziunea Română (ediţia I, 1998) pentru lucrarea simfonică Mondes Impossibles I, Premiul U.C.M.R. (1998, 1999, 2002), Premiul "George Enescu" al Academiei Romane (1999), Premiul al II-lea la Concursul internaţional de compoziţie pentru Glassharmonica "Thomas Bloch" (Paris, 2000), premiul Uchimura pentru muzică de teatru (2002), International New Music Consortium Award (2003) şi granturi din partea "Pèpinieres Européennes pour Jeunes Artistes" şi a Comunitatii belgiene franceze ca şi din partea Fundaţiei Culturale Siemens. Lucrările sale au fost cântate în SUA, Japonia şi multe ţări europene (Polonia, Austria, Germania, Franţa, Belgia, Elveţia, Italia, Olanda). Cele mai importante repere ale creaţiei autoarei se găsesc atât în domeniul cameral (Silhouettes fantomatiques, Visions provoquees par un mystere, La Persistance de la Mémoire, Pestera Inimii, Fascination, Arrets), cât şi în cel simfonic (Rhinocéros, Le Mythe de Sisyphe, La Tour de Babel, Chimères, Labyrinthe). Muzica ei este ataşată postmodernismului într-o variantă personală - cea suprarealistă, onirică, ce vizează complexitatea cu mai multe niveluri perceptive datorate polimuzicilor (muzicilor suprapuse), metastilismului, apelului la "recuzita" marelui muzeu al tuturor timpurilor şi spaţiilor, influenţelor diverselor culturi non-europene, "căderilor" în temporalităţi dilatate, fantastice şi utilizării unor timbruri instrumentale non-convenţionale, exotice. Cultivarea bizareriei şi a şocului produs de adoptarea unor soluţii neaşteptate, prin contrazicerea "bunului mers" al muzicii, a legităţilor sale automate interne, fac iarăşi parte din arsenalul de mijloace prin care această creaţie îşi revendică o calitate surrearealistă. ...mai mult...

Irresistible II

Lucrarea pentru kalimba / electronics, berimbau / electronics, ansamblu şi bandă este un experiment psihologic ce se deconspiră la sfârşitul piesei. O stare muzicală contemplativ-onirică se construieşte pas cu pas sub ochii spectatorilor, într-un proces de înregistrare-redare live, prin intermediul unei "loop-station" ce stochează şi suprascrie structurile muzicale ale Kalimbei trecute printr-un procesor cu diferite efecte, peste care se suprapun intervenţiile obsesive ale celorlalte instrumente. Irezistibil este însă gestul final de întrerupere bruscă a piesei astfel instalată şi înlocuire a cântării de pe scenă de către un "obiect exterior" aflat pe bandă, care, de fiecare dată, la fiecare prezentare publică, va fi altul, cu efect de surpriză. sus


Teatrul Naţional de Operetă "Ion Dacian" - Ora 19.30
Seri de muzică nouă

TRECERI - Şapte episoade muzicale pentru un spectacol coregrafic (2004)**

Muzica: George Balint
Scenariul, coregrafia şi regia: Adina Cezar

Consultant literar-artistic: Ion Dodu Bălan
Costumele: Adina Cezar
Scenografia: Diana Ioan
Maestru de cor: Gabriel Popescu
Conducerea muzicală: George Balint

Îşi dau concursul:

Ansamblul de dans CONTEMP al Teatrului Naţional de Operetă "Ion Dacian"
Coordonator artistic: Adina Cezar

Simona Creţeanu
- solistă; Claudia Codârleanu, Iulia Weis, Tania Cucoreanu, Cristi Borada, Marius Onofrei - dansatori

Un ansamblu vocal-instrumental din cadrul
Teatrului Naţional de Operetă "Ion Dacian"
Solişti vocali :
Ligia Dună (soprană); Orest Pâslariu Ranghilof (bas)

Grup vocal:
Claudia Deleanu, Ana Mirescu, Camelia Mocanu, Aurelia Tudor, Alois Doboş, Bogdan Pelearcă, Cătălin Petrescu

Instrumentişti :
Alexandru Hanganu (flaut, piccolo, flaut alto), Sorin Oancea (clarinet, clarinet bas, saxofon alto), Marian Barbu (corn), Liviu Filip (trombon), Georgeta Scurtu, Alexandru Matei (percuţie), Mădălina Ene (pian), Marius Leau (vioară, violă), Vasile Botez (violoncel)

Adina Cezar

Adina Cezar (Liceul de Coregrafie din Bucureşti - 1957) este o importantă personalitate a artei coregrafice moderne. Profesor şi creator deopotrivă, A. Cezar şi-a pus în valoare ineditul expresiei sale în cadrul companiei de dans CONTEMP pe care a fondat-o în 1973. În prezent acesta funcţionează sub administrarea Teatrului de Operetă "Ion Dacian" din Bucureşti. Coregrafiile semnate de Adina Cezar au fost prezentate pe scenele a numeroase ţări vest-europene precum şi din SUA, Israel, Syria, Venezuela. Între premiile care au încununat adesea succesul artei sale menţionăm: Premiul I şi Premiul Criticii - Dresda / 1984; Marele Premiu al Festivalului Internaţional de Dans Contemporan, ediţia I - Iaşi / 1992; Premiul UNICEF - Iaşi / 1993; Premiul Televiziunii Române pentru creaţie coregrafică originală / 1997; Marele Premiu "5 Lyre" - Budapesta / 2000.

GEORGE BALINT

George Balint
(1961), a absolvit Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti (1986) la clasa de compoziţie a maestrului Ştefan Niculescu. Paralel, s-a pregătit şi în arta dirijatului de orchestră (cu prof. C. Bugeanu şi I. Conta), domeniu în care îşi susţine masterul (2001) după o perioadă de studii cu maestrul Cristian Brâncuşi. În 2003 obţine titlul de Doctor în Muzică cu teza "Perspective de interpretare teoretică a actului muzical." Majoritatea lucrărilor sale sunt de factură camerală - vocal-instrumentale, instrumentale, corale. Abordează o tehnică compoziţională ce pune de cele mai multe ori accentul pe rigoarea proiectului, într-un limbaj apropiat etosului românesc, din perspectiva unei expresii personale. Între premiile ce probează valoarea creaţiilor sale amintim: premiul II pentru creaţie corală - Tours (France), 1984; premiul UCMR şi premiul I pentru lucrările "Povestea unei Aripi" (septet de clarinete) şi Cvartet de Coarde - Concursul "Gh. DIMA", Cluj Napoca, 1985, 1986; Premiul UCMR pentru lucrarea "Pe un poem de Eminescu" (trio) - 2002; Premiul Academiei Române pentru lucrarea "Leagăn de-amurg" (ansamblu instrumental) - 2003. ...mai mult...

"TRECERI" - Şapte episoade muzicale pentru un spectacol coregrafic (2004)

Spectacolul muzical-coregrafic TRECERI (2004) survine ca urmare a invitaţiei adresate de către directorul artistic al actualei ediţii a festivalului SIMC, dl. Sorin Lerescu, conducerii Teatrului Naţional de Operetă "ION DACIAN" din Bucureşti de a participa - pentru prima dată într-un program de artă contemporană - cu o lucrare inedită, realizată în concepţia unor creatori români. Directorul general al teatrului, dl. Amza Săceanu, a acceptat cu bucurie, în componenţa colectivului artistic existând deja o formulă interpretativă consacrată artei de expresie modernă: ansamblul de dans CONTEMP, condus de Adina Cezar. De asemenea şi compozitorul George Balint, căruia i s-a propus realizarea partiturii muzicale a spectacolului, este angajat al aceleiaşi instituţii în funcţia de dirijor-orchestră. Procesul realizării lucrării TRECERI a pornit mai întâi de la viziunea unei idei - trecerea, ca stare de permanenţă, ca interval între două lumi situate imutabil în zarea orizontului: neantul şi plenitudinea. Parcursul acestui interval (corespunzător unei durate fizice aproape o oră) este descris de proiectul componistic în şapte episoade, simbolizând devenirea de la umbră la înfăţişare. Proiectului formal (cu funcţie de plan ideatic) i s-a administrat apoi un set de valori muzicale în raport cu o anume alcătuire vocal - instrumentală: flaut (piccolo, sopran, alto), clarinet (sopran, bas, saxofon alto), corn, trombon tenor, percuţie (2 instrumentişti), pian, voci (2 solişti şi grup), vioară, violoncel. La faptul sonor al spectacolului participă şi o "voce" din bandă, realizată în studioul electroacustic al UCMR printr-o armonioasă colaborare cu maestrul de sunet Ing. Erica Nemescu. Pe baza compusului muzical Adina Cezar şi-a elaborat propriul scenariu, concepând totodată partitura coregrafică şi regizorală a desfăşurării scenice. La sfârşit, imaginea scenografică semnată de Diana Ioan a conferit întregului chipul prin care să se înfăţişeze publicului în momentul premierei absolute. (George Balint) sus

Caietul-Program al Festivalului SIMN 2004


SIMN2004