HOME

RĂPIREA DIN SERAI


Singspiel în trei acte. Muzica de Wolfgang Amadeus Mozart. Libretul de Stephanie Gottlieb, care revizuiește libretul cu același titlu scris de Christoph Friedrich Bretzner.
Premiera a avut loc la 16 iulie 1782, la Teatrul Național din Viena.

Acțiunea se petrece în Turcia.

ACTUL I. În palatul lui Selim Pașa se găsesc închise Constanța (soprană) și camerista ei Blonda (soprană). Curând apare Belmonte (tenor), un tânăr nobil spaniol, iubitul Constanței, sosit pentru a o elibera (arie). Pedrillo, valetul său (tenor), prizonier și el, îi promite ajutorul. Dar intrarea în palat îi este închisă de Osmin (bas), căpetenia ienicerilor (arie). Profitând de faptul că Pașa Selim este mare amator de arhitectură, Pedrillo ajuns grădinar îl recomandă pe Belmonte drept unul dintre cei mai renumiți arhitecți italieni ai timpului, reușind astfel să-i asigure accesul în serai. Inima lui Belmonte este plină de speranță (arie). Constanța, dimpotrivă, singură și prizonieră în palat, își cântă dragostea pe care o crede pierdută (arie).
ACTUL II. În interiorul seraiului, Blonda își bate joc de caraghiosul Osmin (arie). Deprimată și înspăimântată de amenințările lui Selim (rol vorbit), Constanța își exprimă gândurile triste (arie). Dar iată că apare Pedrillo care anunță celor două femei sosirea lui Belmonte și planul lor de a fugi în aceeași noapte (ariile Blondei și a lui Pedrillo). Osmin va fi adormit cu un praf pe care Pedrillo i-l va turna în vin (duet). Pentru moment cei patru îndrăgostiți se regăsesc fericiți (cvartet).
ACTUL III. La miezul nopții Belmonte și Pedrillo pătrund în grădina palatului. Cu ajutorul unei scări, Constanța și Blonda coboară și cele două perechi se îndreaptă către o barcă acostată la țărm. Osmin însă se trezește și îi surprinde (arie). Selim Pașa sosește. Pe rând, Belmonte și Constanța iau vina asupra lor, fiecare dorind să-l salveze pe celălalt (duet). Impresionat de puterea dragostei lor, Selim Pașa îi iartă și le redă tuturor libertatea.

4 secole de teatru muzical, de Ana BUGA și Cristina Maria SARBU, București, Editura DU Style: 1999



Copyright: cIMeC 2002