HOME

Octavian NEMESCU

compozitor
Născut la 29 martie 1940, la Pașcani (județul Iași).

Studii:
  • A absovit Universitatea de Muzică din București între anii 1956-1963 (unde a studiat cu Mihail Jora - compoziție, Paul Constantinescu - armonie, Tudor Ciortea - forme, Ioan Chirescu - teorie, Madelaine Cocorăscu - pian).
  • A participat la cursurile internaționale de specializare 'Ferienkurse” de la Darmstadt (în 1972). În 1971 a câștigat o bursă DAD, dar din cauza condițiilor impuse de diriguitorii culturii din acel moment, nu i s-a permis să plece.
  • Doctor în muzicologie la Academia de Muzică din Cluj-Napoca, cu lucrarea „Capacitățile semantice ale muzicii”, conducător de doctorat Sigismund Toduță (lucrare publicată în 1983 la Editura Muzicală).

    Experiență:

  • Asistent și lector universitar la Universitatea din Brașov (Facultatea de Muzică) între 1970-1978.
  • Professor la Liceul de Arte din București (1978-1990).
  • Profesor universitar doctor la Universitatea Națională de Muzică din București (din 1990), unde predă compoziția și este conducător de doctorat.
  • A condus un Workshop de creație muzicală la Conservatoire de Musique de Lausanne (Elveția) în 2000.


    Membru în:

  • Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România (UCMR), iar din 1994 este secretarul Secției simfonice, de muzică de cameră, operă și balet din cadrul uniunii.
  • S.A.C.E.M. (Societatea Autorilor, Compozitorilor și Editorilor de Muzică), Paris.


    A publicat:

  • Articole și studii în reviste românești și străine (dintre care amintim:
    „Despre naturalitatea, culturalitatea și transculturalitatea sunetului”, Revista „Arta”, nr. 3/1990, pag. 22-24;
    „Dimensiunea interioară a sunetului”(I), Revista „Muzica”, nr. 3/1992, pag. 67-79;
    „Dimensiunea interioară a sunetului”(II), Revista „Muzica”, nr. 4/1992, pag. 50-60;
    „Elementele arhetipale naturale în perspectiva recuperării lor de către culturalitățile muzicale”, Revista „Muzica”, nr. 1/1990, pag. 45-51.
  • Cartea „Capacitățile semantice ale muzicii”, Ed. Muzicală: 1983.
  • În cartea„Arta modernă și problemele percepției estetice”, capitolul „Comunicare și recepție muzicală”, Ed. Meridiane: 1986, pag. 201-236.
  • Studiul „Toward a New Initiatic Music” în revista americana „Bananafish”: 2000, pag.78-87.

    Premii:

  • Premii ale U.C.M.R., București: 1980,1982,1987,1990,1993, 1997.
  • Premiul internațional de compoziție „Aaron Copland”, (S.U.A.): 1970.
  • Premiul Academiei Române, București: 1980.
  • Premiile Grupului de Muzică Experimentală de la Bourges, (Franța): 1980,1982.
  • Prix de la Confederation Internationale de Musique Electroacoustique (C.I.M.E.): 1985.
  • Medalia jubiliară „Tristan Tzara”: 1996.
  • C R E A Ț I A

    MUZICĂ ORCHESTRALĂ

    Triunghi pentru orchestra (1963-1964)
    Patru dimensiuni in timp - IV „Iluminații” pentru cor mixt și orchestră (1967)
    Patru dimensiuni in timp - V „1918” pentru orchestră și bandă (1968)
    * revăzută în 1976

    Patru dimensiuni în timp - VII pentru orchestră (1970)
    Alfa - Omega recidiva pentru orchestră și bandă (1989)
    Finaleph pentru orchestră (1990)
    NonSimfonia V pentru orchestră ( varianta spectaculară) (1988-1992)
    Quindecimortuorum pentru ora 1 noaptea, pentru 2 percuții și orchestră de suflători (1994)
    PreSimfonia VI pentru orchestră (varianta spectaculară) (1996-2000)
    PluriSimfonia I (varianta spectaculară) pentru cor mixt și orchestră (2002)
    PostSimfonia II pentru orchestră (varianta spectaculară) (2003)

    MUZICĂ DE CAMERĂ

    Patru miniaturi pentru flaut solo (1961)
    Sonata pentru clarinet și pian (1962)
    Poliritmii pentru pian, pian preparat și clarinet (1963)
    Combinații în cercuri, violoncel, ansamblu (flaut, clarinet, fagot, trombon) și bandă (1965)
    Concentric, ansamblu variabil și bandă (1969)
    Spectacol pentru o clipă, pian, ansamblu variabil și bandă (1974)
    Metabizantinirikon (varianta spectaculară), clarinet /saxofon (soprano /alto /tenor) /vioară/violă și bandă (1985)
    Centrifugă, pian și bandă (1986)
    Alpha - Omega, saxofon (alto, tenor și bas), vioară, percuție și bandă (1988)
    IN-PAR, trombon și bandă (1988)
    Finalis-septima, clarinet, fagot, vioară, violoncel, pian 2 percuții și bandă (1989)
    Finalpha, trombon, 2 percuții și bandă (1990)
    Finalis, pentru ansamblu variabil și bandă (1991)
    Cvartetul de coarde pentru miezul nopții (1993)
    DanielPentAbsorbOR, saxofon (alto, tenot, bariton, contrabas) și bandă (1995)
    Negantidiadua pentru ora 2 noaptea, voce, saxofon alto, trombon, pian, percuție și bandă (1995)
    Je dis comme, voce și pian (1996)
    PhosisTripercMetaMor pentru ora 3 dimineața, corn, 6 percuții și bandă (1996)
    Septuor pentru ora 4 dimineața, oboi, clarinet, fagot, vioară, violoncel, pian, percuție și bandă (1997)
    Quintabeit pentru ora 5 dimineața, voce, oboi, clarinet, fagot, 2 trompete, vioară, violoncel, pian, 6 percuții și bandă (1998)
    Beitsonorum pentru ora 6 dimineața, oboi, clarinet, fagot, vioară, violoncel, pian, 4 percuții și band (1999)
    Beitintervallum pentru ora 7 dimineața, clarinet, vioară, pian, 4 percuții și bandă (2000)
    Beitrissonum pentru ora 8 dimineața, 2 flaute, vioară, violă, acordeon și bandă (2001)
    RouaUruauor pentru ora 9 dimineața, flaut, tubă, pian, percuție și bandă (2002)
    OUA pentru ora 10 dimineata, flaut, clarinet, trombon, vioară, pian, 2 percuții și bandă (2002-2003)
     

    MUZICĂ CORALĂ

    Doua madrigale pentru voci egale (1960)
    Salve Regina, cor mixt și orgă (1981)
    Lumina lina, cor mixt (1988)

    MUZICĂ ELECTROACUSTICĂ ȘI AMBIENTALĂ

    Natural - Cultural, muzica pentru varful unui munte la răsăritul soarelui, bandă (1973)
    * revăzută 1983.
    Gradeatia, muzică pentru ambianța unei mânăstiri, bandă (1982)
    Trisson, muzica în jurul unui Templu, bandă (1986)
    Sonatu(h)r, muzică la amurg în jurul unui lac sau pentru o livadă cu pomi înfloriți, bandă (1987)
    Saecula - Seculorum, bandă (2000)
     

    MUZICĂ CONCEPTUALĂ / MULTIMEDIA

    Sugestii, ansamblu variabil și evenimente multimedia (1968)
    Memorial, ansamblu variabil și evenimente multimedia (1968)
    Regele va muri, solist, ceas, bandă și evenimente multimedia (1968)
    Muzică grafologică, ansamblu variabil și evenimente multimedia (1969)
    Ulyse, ansamblu variabil, bandă, evenimente multimedia, muzică în mișcare (1972)
    * revăzută în 1982.


    METAMUZICĂ

    Semantică pentru n melomani (1971-1974)


     MUZICĂ IMAGINARĂ

    Cromoson - Cantarea obiectelor (1974-1975)
    Putea-vei singur? (1976)
     

    RITUALURI

    Metabizantinirikon (varianta nonspectaculară), de practicare ritualică individuală și intimă într-o perioadă de 9 luni (1985)
    Centrifuga varianta de practicare individuală și intimă (1986)
    Alpha - Omega varianta de practicare individuală (1988)
    Nonsimfonia V variantele nonspectaculare 1.ritual colectiv în jurul unui lac 2.ritual individual și intim (cu muzică imaginară) într-o perioada de 5 luni (1992)
    Presimfonia VI varianta nonspectaculară, individuală și colectivă pe o perioadă de 6 ani (2000)
    Plurisimfonia I varianta nonspectaculară, individuală și ritualică pe o perioadă de 1 secundă sau 1 minut (2002)
    Postsimfonia II varianta nonspectaculară, ritualică, colectivă și individuală într-o perioadă de 3 ore (2003)

    D I S C O G R A F I E

    L.P.-uri (selectiv)
    „Combinations en cercles” - „Cultures electroniques” 1 serie UNESCO/CIME - Le chant du monde - Paris - LDX78043, 1983;
    „Gradeatia”, „Natural-Cultural” - Octavian Nemescu - Electrecord ST-ECF02330, București: 1983
    „Metabizantinirikon”, „Trisson” - Octavian Nemescu - Electrecord ST-ECE032923, București: 1989

    C.D.-uri
    „Combinationes en cercles” - „Romanian Anthology” Attacca Records 1012 EX-Amsterdam: 1990
    „Metabizantinirikon”, „Trisson”, „Sonatu(h)r” - Electrecord ELCD130, București: 1991
    „Spectacle pour un instant”, „Quatre dimensions en temps” (Ilimination), „IN-PAR”, „Spectacle pour une instance” - Octavian Nemescu, Costin Cazaban, Edition Modern 2003 Mondeo - Paris: 1996
    „Combinaisons en cercles”, „Romania-TODAY 2” , Partita Radicale plays, LC06542, Munchen: 1997
    „ Alpha”, „Concentric”, „Spectacle pour un INSTANT”, „Metabizantinirikon”, „FINALIS-septima”, „Omega-recidiva” - Octavian Nemescu: „Les Etats de Temp et de l'Espace”, Romanian RadioBrodcasting Corporation ONCD-1001, București: 1998
    „Secula-Seculorum” - „an European Rhapsody” - romanian contemporary music - Editura Muzicală, București: 1999
    „Nonsimfonia aV-a”, Romanian Symphonic Works, Editura Muzicală Oa10348, București: 2000
    „Metabizantinirikon”, Ion Marius Lăcraru, BIEM OR12481, București: 2001
    „Je dit comme”, „La cle de l'horizon”, Tristan Tzara, l'Association Culturelle et Literaire „Tristan Tzara”, România: 2001
    „ Quindecimortuorum” pour 1 heure du matin. „Negantidiadua” pour 2 heures du matin - Octavian Nemescu: „Les Etats du Temp et de l'Espace”2, ELECTRECORD EDC458, București: 2002

    DVD video
    „Secula Seculorum”, interactive Music, ISCM, World Music Days, Bozidar Svetek - Optical Image of Music, for promotional purposes only, (Slovenia): 2003.


    [Festival]
    Copyright: cIMeC 2003 (ultima actualizare)