
Ansamblul„HYPERION"
Ansamblul
Hyperion este un grup de interpreți și compozitori de prim rang mondial, având drept scop declarat, de la înființare, dezvoltarea unui
inedit program estetic, cu ambiția de a prefigura o „nouă avangardă” în muzica românească și internațională, fiind de trei decenii port-drapelul
unui curent estetic novator ce a fost numit „spectral” (curent care
se revendică de la ideea de spectru acustic).
Hyperion
a fost fondat în 1976 de către compozitorul Iancu Dumitrescu. Împreună
cu un nucleu entuziast de instrumentiști, care se completează de fiecare
dată, după circumstanțe, cu un număr reînoit de colaboratori. Hyperion
este o formație cu geometrie variabilă.
Ca
program estetic, Hyperion îsi propunea inițial să sublinieze întrepătrunderile,
suprapunerile, interpenetrările posibile între „sursele” cele
mai arhaice ale muzicii românești - fie ele bizantine, fie din imensul
tezaur de folclor, din culegerile unor Bela Bartok sau Constantin Brăiloiu
- pe de o parte, iar pe de alta, muzica actuală, cu aventura și problematica
ei de avangardă, cu cerințele ei acute, așa cum era reprezentată prin
grupul de compozitori cei mai novatori ai timpului de la noi. Lucrul
acesta a rămas o constantă. E de prisos să spunem că, pe parcursul celor
aproape trei decenii de la înființare, Ansamblul HYPERION condus de
Iancu Dumitrescu a atins cotele unei recunoașteri universale, fiind
considerat din USA în Japonia și din Africa de Sud în Chile sau Corea
(ca să evocăm locurile cele mai disparate) laboratorul unor contribuții
muzicale provocatoare și originale, doctrinar-estetice, tocmai într-un
moment când în lume aventura sonoră dădea semnele cele mai evidente
de oboseală, dacă nu de autentică epuizare a mijloacelor de expresie...
Cercurile conservatoare și establishmentul anchilozat în vechile calcinări
vetuste - în România, dar și în Europa - aveau să ducă Muzica Secolului
XX și cea a începutului celui de al XXI-lea, într-un evident și destul
de grav impas. Muzica oficial acceptată e doar cea din MUZEU! Dar putem
trăi doar în MUZEE ?
Curentul
„spectral - acousmatic" - și Grupul Compozitorilor Români legati
de mișcarea estetică a Ansamblului HYPERION - avea să devină prin timp
- în ciuda imenselor obstacole! - din ce în ce mai cunoscut pentru deschiderea,
forța și originalitatea creațiilor, considerându-se că aduce „reînoiri
necesare” și „de esență” impulsurilor muzicii europene. Încă din anii
1980, ziarul „Le MONDE” considera apariția și afirmarea acestor compozitori
români , după încheierea cu succes a unui festival din seria„PRÉSENCES”
Radio France ( Paris), că reprerzintă„le phénomene éuropéen le plus
fascinant de la musique d'aujourd'hui”. În aceeași perioadă de timp,
Harry Halbreich - renumitul muzicolog francez - își intitula provocator,
tot la Radio France, propriul său festival de muzică nouă, „Carte blanche
a Harry Halbreich”, „Roumanie terre du neuvieme ciel”! Însă în România,
condiționările politice, atât de perverse, limitative și tragice sub
aspect cultural, propulsând o falsă, îmbătrânită și artificială selectie
a valorilor - o atitudine până la urmă total contra-productivă! - s-au
continuat până astăzi într-o flască ambiguitate colectivistă și o dezarmantă
lipsă de entuziasm la care a trebuit să facem față. România se află
pentru prima dată în situația să i se accepte prioritatea (anterioritatea)
unor idei artistic-muzicale - refuzate de plano anterior! - însă, se
confruntă acasă cu un atât de firav suport oficial, ca să nu spunem
dezolant entuziasm cultural.. Așa se scrie însă istoria... Faima acestui
neașteptat, inedit și re-novator fenomen cultural românesc a depășit
până la urmă Europa, fascinând tot mai multe cercuri artistice profund
interesate și implicate în non-stagnare șidezvoltarea muzicii actuale.
După Franța, Germania și Olanda, au urmat Anglia , USA, Japonia, America
Latină, Rusia, Africa de Sud, Finlanda, Corea sau India... Această adevărată
expansiune culturală se îmbogățește aproape zilnic cu noi concerte,
emisiuni de radio, noi distribuții ale celor 18 titluri de CD-uri înregistrate
și produse de EDITION MODERN.
Actualmente,
HYPERION apare încă o dată reînnoit în ultimii cinci-șase ani,
sunetul digital, compoziția realizată cu ajutorul computer-ului a dat
o nouă dimensiune sunetului și muzicii noi, produse de către Hyperion.
Nu numai că „handicapul” lipsei tehnologiilor „de pointe” (gen IRCAM,
Paris), s-a dovedit încă o prejudecată ușor de demontat, de la prima
experiență auditivă, dar ceea ce pe plan mondial a fost acreditat a
se numi „computer assisted music” (în franceză„musique assisteé par
ordinateur”) are printre autorii cei mai revoluționari, universal recunoscuți,
cel puțin două nume românești: Iancu Dumitrescu și Ana-Maria Avram.
. . . Ansamblul HYPERION, și mai recent HYPERION INTERNATIONAL - din
care fac parte printre alții, mari interpreți precum Fernando Grillo,
Melvin Poore, Claude Delangle,Thierry Miroglio, Isabelle Hureau, Pierre
- Albert Castanet, Patrice Bocquillon, Tim HODGKINSON, Chris CUTLER,
Keiko HATANAKA, Gustavo AGUILAR, Robert REIGLE etc. - realizează numeroase
turnee în Europa, la festivaluri și concerte în centre ca Viena ( Musikverein),
Paris (Radio France), Nisa (MANCA), Allicante, Lisabona (Fundația Goulbenkian)
, la Londra ( Royal Festival Hall), Utrecht, Rotterdam, Peruggia, Roma,
Helsinki etc...
Text oferit de d-na Ana-Maria AVRAM, 3 dec. 2003
|