![]() |
Cronica muzicală on-line |
Culoare, forţă,
şansa descriptivului
(Smaranda OČ›eanu-Bunea, muzicolog – 17 septembrie 2007)
Dacă sub bagheta lui Dutoit, cu excepţia momentului
unic numit „Argerich”, Orchestra Naţională
Rusă nu a fost prea interesantă – vezi decalajele din
Divertimento de Stravinski (şi aşa, un opus
care se rostogoleşte fără multe idei), aseară
Cristian Mandeal ne-a dat întâlnire cu un mare ansamblu
care colorează, povesteşte, face importante şi
sunetele marimbei sau ale castanietei, ne reaminteşte cu
lux de amănunte toată istoria faimoasei Carmencite (prin
suita lui Bizet-Scedrin), de delicateţea, savoarea Tablourilor
dintr-o expoziţie de Mussorgski... Sigur, este o orchestră
de talie internaţională, are corzile, mai ales, excelent
instruite, ştie să răspundă oricăror
pretenţii, intenţii lansate de dirijor...
Tocmai de aceea, sub conducerea lui Cristian Mandeal a convins, uneori, chiar a impresionat. Pentrucă Mandeal este el însuşi o forţă. Construieşte echilibrat, fără surprizele intervenţiilor de moment, colorează, subliniază, are harul de a cumpăta, de a scoate în prim plan ceeace înseamnă sufletul partiturii – vezi Tablourile – mai bine zis călătoria de la Vechiul castel la Marea Poartă a Kievului. Este Marele Maestru care ţine sub presiune ansamblul, prin rigurozitate, care îi lasă acestuia ferestre deschise către tălmăcire emoţională – atât cât intră în lumea ideilor şi intenţiilor lui. Cât priveşte Polina Lescenko – în această „invazie de celebrităţi pianistice” – iată o tânără-lujer, cu o forţă incredibilă, cu o spectaculoasă virtuozitate, concizie – în acest sens Concertul nr.1 de Liszt a fost perfect. Dar când a ajuns la Valsul lui Chopin, l-a brutalizat prea tare, în aşa fel încât nu mai ştiai dacă e Vals, dacă e Mazurcă... Oricum, este un „fenomen” pe care nu putem să nu-l aplaudăm. |