![]() |
Cronica muzicală on-line |
Mahler sau mistica putere
a geniului
(Smaranda OČ›eanu-Bunea, muzicolog – 13 septembrie 2007)
O capodoperă, precum Simfonia a VIII-a în Mi bemol major
de Malher, dă Festivalului, întradevăr, rangul
de „mare eveniment”. Un uriaş aparat sonor, perfect
sudat, de la celebra Filarmonică din Dresda, dăruită,
parcă, unor opus-uri de anvergură, corul de copii al
instituţiei repective, Corul naţional al Spaniei, soliştii
Roxana Briban (chiar remarcabilă), Ursula Furi-Bernhard,
Raquel Lojendio – soprane, Carmen Oprişanu, Susanne
Resmark – alto, Marius Budoiu – tenor, Morten Frank Larsen
– bariton, Sorin Coliban – bas, au captat,
încântat auditoriul, fără clipă de respiraţie,
90 de minute! Iar Raphael Fruhbeck de Burgos, actualmente
chiar director artistic şi dirijor permanent al Filarmonicii
din Dresda, exact ca un constructor de catedrale care ştie
că fiecare ungher trebuie gândit astfel încât
să-şi aibă taina, lumina, rezonanţa lui (dar
să se şi armonizeze cu vitraliile, de exemplu), să
nu fie uitat nici de credincioşi (dar să se apropie
şi de cele sfinte) – fără pretenţiile gesturilor
spectaculoase, a dăruit tuturor şi fiecăruia în
parte, harul, mistica putere a muzicii lui Malher.
Pentrucă, „a VIII este întradevăr uluitoare! Sunt frumoase vorbele din prima parte – vezi imnul Veni creator spiritus, sau versurile din Faust, din cea de a doua parte. Dar ele, ca şi vocile soliştilor, coriştilor, copiilor, intră necondiţionat în lumea impresionantă, polifonică, foarte lirică la început, care apoi devine dramatică, scenică – o lume care cuprinde totul, absoarbe şi, se amplifică până la pragul emoţiei maxime. Fără îndoială şi liniştea cantatelor de Bach, şi neliniştea orchestraţiilor lui Strauss – pot găsi aici ecouri; se pot face conexiuni de tot felul, dar miracolul construcţiei sonore gigant care uimeşte prin bucuria cu care pune stăpânire pe fiecare culme, cu care dă alură de poem fiecărui comentariu, cu care dezvoltă o cuvioasă plecăciune în faţa sentimentelor etern-umane – este unic... De fapt, chiar Malher a spus, după ce a pus punct partiturii: „Este supremul din câte am făcut până acum”. |