![]() |
Cronica muzicală on-line |
Sfaturi practice despre
cum se poate îngropa o capodoperă
(Smaranda OČ›eanu-Bunea, muzicolog – 24 august 2007)
Mai întâi se caută febril un regizor de firmă.
Se şterge cu buretele, bineînţeles, amintirea oricărei
montări reuşite de care a dispus scena. Cum se reuşeşte
contactarea persoanei respective, cum i se dă puteri depline,
surse financiare nelimitate şi, nimeni nu-şi permite
să-l conseieze, să-l supravegheze, pentru că, îndeobşte,
filiera pe care apare este mult prea puternică. Ce dacă
inspiraţia lui debordantă nu-l lasă o secundă
să gândească pentru cine face reprezentaţia,
cui se adresează, câte stagiuni trebuie să reziste,
dacă există variantă de turneu naţional –
internaţional? Andrei Şerban, după OEDIP-ul său
istoric, a declarat că dacă l-ar mai face odată,
cu totul altfel l-ar gândi... Mai contează că noi
am rămas în braţe cu o producţie supercontroversată?!
Petrikă Ionescu a compus un show holywood-ian, eclatant pe
moment, dar Opera noastră Naţională s-a dovedit
în incapacitate tehnică de-ai găzdui în buzunarele
ei munţii de decoruri, costume, recuzită şi arteziene
sclipitoare... Şi, uite-aşa, OEDIP-ul trăieşte
în amintirea fiecăruia, Festivalul nu îl are pe
afiş, iar noi criticii facem anchete pe care cei cu putere
de decizie nu au timp să le ia în seamă.
Există explicaţii, există scuze... Dar, să nu creadă cineva că bunul simţ al publicului meloman poate fi înşelat. Oricâte Traviate şi Carmencite îşi vor da sufletul pe prima scenă lirică, Un FESTIVAL ENESCU fără OEDIP nu îşi va etala niciodată pe deplin nobleţea sa copleşitoare. Şi cum nu ne învăţăm minte, iar sfaturile practice pentru îngroparea unei valori se prind din zbor, să nu vă surprindă un Oedip-bombă la următoarea ediţie, poate şi acela cu viaţă lungă de-un festival... Doamne fereşte! |