Smaranda OŢEANU-BUNEA, critic muzical Cronica muzicală on-line     HOME
COANA CHIRIŢA SE ÎNTOARCE... la OPERA COMICĂ pentru COPII!
(Smaranda Oțeanu-Bunea, muzicolog – 12 februarie 2006)
Mă sună Jasenka Ramljak, managerul unuia dintre cele mai importante Festivaluri internaţionale închinate copiilor – SIBENIK, CROAŢIA (în 2004, la cea de a 44-a ediţie, au fost peste 1500 de invitaţi din 12 ţări, iar OCC a primit Diploma Specială; îmi confirmă un nou turneu de vară pentru OPERA COMICĂ pentru COPII şi, mă întreabă dacă pe la noi este frig, pentru că ei, pe Coasta Dalmată, dârdâie la minus 3 grade... O las fără grai când îi spun cam cu cât ne lăudăm noi, cu greu îi vine a crede şi, mă iscodeşte cam ce mai spun copiii în vestitele noastre work-shop-uri...

Chiar aşa, la minus multe grade, sălile noastre sunt arhipline – când nu ne abandonează autobuzele RATB. Copiii sunt mai voioşi, mai guralivi ca niciodată, iar dacă-i urmăreşti în fiecare luni şi marţi, la Sala Mică a Palatului Naţional al Copiilor, poţi compune seriale pornind de la imaginaţia lor, de la curiozităţile lor. Au aplaudat de la începutul stagiunii Poveşti vesele cu duci, marchize şi bufoni – o întâlnire cu celebre personaje din opere, operete şi musicaluri, baletele de buzunar Păpuşile Meşterului Coppelius, Fata Moşului şi Fata Babei, opera Farmacistul de Haydn, iar acum, în februarie, abia aşteaptă reîntoarcerea CHIRIŢEI! Adică, reprezentaţiile cu musicalul COANA CHIRIŢA (regia Cristian Mihăilescu, scenografia Viorica Petrovici) – portagonistă STELA POPESCU – un titlu cu care, au aflat, se va deschide stagiunea de toamnă de la Ierusalim! Da, dar nu l-au uitat pe PIMPINONE, l-au iubit şi îl iubesc pe DON QUIJOTE, iar IL MAESTRO DI CAPPELLA, IL SIGNOR BRUSCHINO – au rămas prietenii lor... Oh, Doamne! Din 1998 am numărat peste 400 de spectacole, 25 de titluri, peste 90.000 de copii – aşa că, nici o curiozitate nu mă mai miră...

– De ce Don Quijote şi-a botezat calul Rosinanta?
– De ce întotdeauna Sancho Panza e mic şi gras?
– Dulcineea de Toboso, chiar este iubita lui Don Quijote?
– De ce în Poveşti vesele se amestecă personaje precum Coana Chiriţa, cu Papageno, cu Poştăriţa Cristinel?
– Cum se face că Don Sempronio (adică Farmacistul), s-a lăsat păcălit de Volpino şi de Menghino?
– Nu seamănă muzica lui Haydn cu muzica lui Mozart?
– La ce vârstă a compus Mozart, Directorul de teatru?
–În Cantata cafelei, soliştii chiar beau cafea?
– Dacă pe vremea lui Bach nu existau clape, cum se făceau acompaniamentele?
– Auziţi cum se numesc patofii dansatoarelor – poante, iar fustiţele lor – tu-tu – se miră ei....


Doamne ce lume! O „populaţie” – argint viu, puşti de la 3 la 12 ani care ştiu să-i răsplătească pe artişti cu aplauze, cu ovaţii. Iar dacă vreunul dintre ei – cum adesea se întâmplă, te trage de mânecă şi-ţi şopteşte: „Să ştii că mi-a plăcut spectacolul tău” sau „Hai că nu mai am răbdare, când apare Coana Chiriţa?” – asta înseamnă că nu-i degeaba frig afară şi bătălia se câştigă cu fiecare anotimp... Mai ales că, întradevăr, CHIRIŢA SE ÎNTOARCE!
Copyright: cIMeC – 2006