REPETIŢII GENERALE CU PUBLIC
(Smaranda Oțeanu-Bunea, muzicolog – 21 ianuarie 2006)
Excelentă idee! Dar, nu este o noutate. Se practică de decenii – amintiţi-vă doar de repetiţiile-şcoală ale lui Celibidache şi veţi aprecia impactul. Melomanii asistă ore bune la finisarea detaliilor, la bucătăria pregătirii, la relaţia dirijor-regizor-scenograf (dacă este vorba de spectacol), la indicaţiile, pe ultimă sută de metri, adresate soliştilor, ansamblului orchestral, la probe de sunet, de lumini, la intrări-ieşiri din scenă, la schimbările de decor. O „uzină” de care se apropie pas cu pas şi, calea directă şi simplă de a înţelege mai bine producţia respectivă.

Repetiţii generale cu public la Opera Naţională, vineri şi sâmbătă, ora 18.30, înaintea premierei de duminică seară cu spectacolul „Cosi fan tutte” de Mozart! Aşa că, cine vrea să afle mai multe despre concepţia regizorală a lui Ştefan Neagrău – care aşteaptă de ani buni un astfel de titlu de zile mari, cine vrea să discute cu Viorica Petrovici despre cum a gândit decorurile, costumele, cine este curios să ştie cu un pas înaintea celorlalţi dacă Vlad Conta va stăpâni în amănunt partitura mozartiană, dacă tinerele soliste se integrează într-o distribuţie din care fac parte şi vedete cu multă experienţă... – este invitat la repetiţiile generale cu public!

Sigur, mi-am amintit de Celibidache, de Roberto Benzi, de alti şi alti maeştri pe care melomani de toate vârstele i-au adorat, la concertele cărora se spărgeau uşile, iar formula cu „repetiţii generale cu public” – devenea salvatoare pentru toată lumea, dar mai ales pentru organizatori... Este o reţetă-miracol la care nu poate fi omis amănuntul. Adică, ar trebui înştiinţaţi, invitaţi, în primul rând, studenţii. Este onorant să participe rudele, prietenii realizatorilor, să nu mai vorbim de „AMICII OPEREI” – oameni trecuţi de 70 de ani, împătimiţi ai scenei lirice care stau pe la porţile Operei seară de seară, doar-doar de li s-o permite intrarea!

Dar, „spectacolul sălii” nu ar avea viaţă fără tineri. Adică, fiind intrarea liberă, poate vor afla că TIMPUL poate aduce surprize şi într-o producţie „Mozart”, iar într-o agendă artistică bogată – cum este cea bucureşteană şi, nu numai – este loc şi pentru simfonice şi pentru camerale şi pentru IRIS!