„Ziua Minorităţilor” – la Orchestra Naţională Radio
(Smaranda Oțeanu-Bunea, muzicolog – 11 decembrie 2005)
Iată că s-a marcat, în cadrul stagiunii curente a Orchestrei Naţionale Radio, a Festivalului „Etno-ritm” – Ziua Minorităţilor. Un concert pregătit extrem de minuţios de dirijorul Tiberiu Soare, cu participarea Corului Radio condus de Dan Mihai Goia, a Corului de Copii Radio instruit de Voicu Popescu. O seară în care vedetă a fost compozitoarea Mihaela Vosganian, autoarea oratoriului Iisus, cu o mie de braţe”, pe versurile soţului său, Varujan Vosganian, iar invitaţi de onoare: soprana Georgeta Stoleriu, baritonul Eduard Tumagian, recitatorul Eusebiu Ştefănescu.

Fără îndoială, este vorba de strădania tuturor celor implicaţi, de a prezenta cât mai exact o compoziţie de amplă respiraţie, cu destule momente de vibraţie, cu o tenace căutare de palete sonore cât mai originale, mai neobişnuite, cu amalgam de scriituri cu ecou de ethos românesc, cu planuri diferite de dezvoltare şi comentare – de la cele tradiţionale, la prelucrările pe bandă. Într-un cuvânt, un opus în care se apelează la interferenţa ingenioasă a unor surse şi soluţii de impact, pentru a pune în lumină versurile, emoţia poemelor. Iar dacă s-ar fi evitat lungimile, probabil, publicul ar fi fost şi mai mult convins.

O seară de GALĂ, încheiată de Concertul nr.3 pentru pian şi orchestră în re minor de Rachmaninov – solist Viniciu Moroianu, o seară în care mult aplaudaţi au fost şi Laureaţii FORUMULUI MUZICAL ROMÂN, pentru anul 2005, un for de opinie şi atitudine (preşedinte de onoare DAVID ONANESIAN) – în festivitatea cu care s-a deschis programul. Pentru că pe scenă s-au aflat, printre alţii: Horia Roman Patapievici – preşedintele Institutului Cultural Român (care a avut şi are o impresionantă agendă pentru Anul Internaţional Enescu), maestrul Aurel Manolache – autor a zeci de şlagăre, fondatorul Teatrului de revistă „Fantasio” – ca să cităm doar doi dintre deţinătorii PREMIILOR DE EXCELENŢĂ; deasemenea, regizorul Cristian Mihăilescu, pianista Ilinca Dumitrescu (Premiile CRITICII), Constanţa Câmpeanu (Premiul Melos) ş.a.m.d.

O GALĂ în adevăratul sens al cuvântului.