Smaranda OŢEANU-BUNEA, critic muzical Cronica muzicală on-line     HOME

PE TOATE OCEANELE VIEȚII SALE –
DL. COSTIN POPA SCRIE OPERA

(Smaranda Oțeanu-Bunea – 8 octombrie 2018)


Da, despre Dl. COSTIN POPA vorbim – critic muzical, jurnalist, om de cultură, excelent coleg... Pentru că pe toate oceanele pe care călătorește, dintotdeauna, OPERA scrie. Fie că e LIVE, VIVA, ETERNA, DIVINA, MĂIASTRA, CELESTA..., ÎN DIRECT, ÎN PORTRETE... E clar, dincolo de cărțile sale, de titluri – este marea pasiune, dorința nedisimulată de a fi la zi cu tot ce-i nou, de a fi perfect informat, de a face toate eforturile pământului de a se afla în punctele cele mai fierbinți, în săli celebre, în compania vedetelor lumii, a vocilor pe val, în tarantelele festivalurilor, premierelor... O reporteriță l-a întrebat de curând, pe NIGEL KENNEDY, cam cum vede viitorul muzicii clasice... Pe el, care se scaldă cu bucurie și în jazz, și în klezmer... Știți ce i-a răspuns? Să nu-și facă griji, tinerii vor găsi întotdeauna drumul și spre clasic... Chiar așa, oare pentru cine scrie volum după volum, DOMNUL POPA... Sigur pentru fanii operei – rafinați, intelectuali cu ștaif, superinformați...E o distinsă categorie, de care nu poți să nu ții seamă. Nu numai de la noi – celebri doctori, arhitecți, plasticieni etc., ci de pretutindeni. Apoi, mă gândesc la studenții conservatoarelor, de la clasele de canto, pedagogice... Pentru că în fiecare opus semnat de Dl. COSTIN POPA, ți se pun pe tavă cronici amănunțite despre o anume premieră, despre traseul vocal într-un anume rol. Nu este stilul său dur, sarcastic, de a desființa vreo creație, vreun solist, dar, cu toată diplomația și eleganța condeiului său tot transpar savuros exact acele aprecieri care merită a fi reținute… Cu siguranță și Ei vor descoperi calea spre scrierile domniei sale, Ei tinerii care bat la porțile marilor scene lirice...

Deci – în atenția dvs., OPERA MAGICĂ, ultimul volum, în care cronicile, interviurile, recenziile evenimentelor din perioada iulie 2016 – iulie 2018, par să concureze pentru „cea mai inspirată pagină”, iar albumul final își adjudecă foarte clar titlul onorant de „album de familie” – autorul fiind înconjurat numai și numai de celebrități!

– Buun, ce se întâmplă, când se pune lupa pe SUMI JO, de exemplu, o soprană sud coreeană, oaspete la ONB în TRAVIATA¬: aflăm că nu face parte din vocile acrobatice dorite de public, că nici fioriturile nu sunt updatate, nu mai vorbim de dicțiune, dar... Dar duetul cu GERMONT copleșește, subtilitatea nuanțărilor nu poate fi trecută cu vedere, așa că, până la urmă și-a meritat și florile și aplauzele pentru Violetta ei mai puțin obișnuită!

– Ce mai spune ANITA HARTIG? Sub tirul întrebărilor unui profesionist, ce să facă, recunoaște că nu i-a fost gândul la operetă, până acum, dar, de ce nu ?! Poate o arie din GIUDITTA, un duet din VĂDUVA VESELĂ...

– Dar CAROLIN WIELPUTZ, director artistic la OPERA din BONN – apropo de regia modernă de operă? Chiar este sinceră și recunoaște că s-a cam exagerat, așa că pasul înapoi îi pare firesc…
.....................................

O lume MAGICĂ, o lume FANTASTICĂ – în cartea unui redutabil condei! Nu mai vorbesc de coperta derutant de expresivă, semnată de celebrul TUDOR BĂNUȘ – desene cu aluzii la DURER, care dețin chei pentru orice Planetă... Și, sfatul meu este și pentru fanii operei și pentru studenți, masteranzi, pentru oricine vrea să se mai lumineze – să facă rost de OPERA MAGICĂ, semnată de COSTIN POPA, a 9-a din acest serial, pentru că, de fapt este vorba de un ROMAN FLUVIU de care nu te desparți niciodată.

Copyright: INP – cIMeC 2018