![]() |
Cronica muzicală on-line |
PIMPINONE, mai vioi ca niciodată!
– În reluare la Opera Comică pentru Copii (Smaranda Oțeanu-Bunea – 17 martie 2015) De fapt, viaţa lui PIMPINONE începe în anul 1725, când compozitorul german Georg Philipp Telemann, prieten cu Bach, cu Haendel, l-a transformat în protagonistul operei sale. Aşadar, un intermezzo, un singspiel comic, o operă barocă de cameră, intitulată „Pimpinone”, în care, cum se obişnuia în commedia del’arte, povestea simplă deapănă cu umor întâmplările unui nefericit bătrânel bogat. Nimeni altul decât Pimpinone – şi burtos, și cu sprâncene stufoase, şi închipuit, care crede că tânăra şi zglobia Vespetta, acceptată ca subretă, îl va iubi şi când îi va fi soţie. Bineînţeles se înşeală, iar Vespetta întoarce foaia şi devine imediat, stăpâna casei!
Da, o istorioară amuzantă, dar prin muzica lui Telemann, s-a transformat într-o capodoperă. Doar două personaje – Pimpinone şi Vespetta, un bas şi o soprană, în partituri de virtuozitate, în care bas-baritonul nu poate trece examenul decât dacă are o voce de calitate, un exerciţiu vocal extraordinar, cuprinzând cu lejeritate toate registrele, iar soprana, cu un timbru bine nuanţat, cu agilitate, poate cocheta cu pasajele de coloratură. Dialogurile sunt şarmante, ariile de o limpezime care lasă loc fiecărui cuvânt a fi înţeles, aria lui Pimpinone în travesti, cu falsete, produce râsul general – peste toate, muzica, pur şi simplu cucerind. Şi, să ne mai mirăm că opera „Pimpinone” de Telemann, se joacă de 290 de ani, că nu lipseşte de la niciun festival de muzică barocă, că i se dau toate onorurile, melomani de toate vârstele aplaudând, admirând profesionalismul soliştilor? A scris Telemann zeci de partituri importante – cantate, oratorii, concerte instrumentale…, 33 de opere – dar, aşa cum se întâmplă des în istoria muzicii – doar un titlu se detaşează şi cucereşte secolele! Iar dacă vorbim de palmaresul celui care la un moment dat, în cariera sa, conducea la Hamburg, în calitate de director muzical, cinci capele celebre – „PIMPINONE” este marele câştigător! Opera „PIMPINONE” de TELEMANN, a fost şi printre primele opus-uri intrate în portofoliul OPEREI COMICE PENTRU COPII – mai 1999, un spectacol semnat de Ioana Stoianov, o tânără regizoare care a avut flerul să deseneze momentele cheie, dar să lase cale liberă interpreţilor – aşa cum rar se întâmplă azi – să improvizeze, să se simtă lejer în hainele personajelor, neîncorsetaţi de stupide mişcări, declarate cu morgă drept mari găselniţe dramaturgice. Poate de aceea reprezentaţia – reluată în aceste zile de OCC – este la fel de tânără, costumele semnate de Viorica Petrovici (cu mici modificări) – simpatice, viu colorate, iar atmosfera care cuprinde minunatul FOYER ALB – plină de viaţă, de freamăt! Copiii intră în dialog cu actorul formidabil, care este Valentino Tiron, cu simpatica, talentata moderatoare – Claudia Iagăr, vor să afle cât mai multe secrete despre Pimpinone, despre Vespetta. Îi aplaudă pe distinşii muzicieni care au readus la rampă celebrissim-ul singspiel – dirijorul CIPRIAN TEODORAŞCU, la orgă MĂDĂLINA FLORESCU. Iar pe cei doi eroi – VICENŢIU ŢĂRANU - Pimpinone, OANA ŞERBAN - Vespetta, – extraordinari solişti şi actori – îi ovaţionează. Copii, luna martie vă aduce cadou întâlnirea cu una dintre marile capodopere ale literaturii preclasice: „PIMPINONE” de TELEMANN. Mergeţi la OPERA COMICĂ PENTRU COPII şi veţi avea parte de o oră plină de har! Şi, vă rog eu, ignoraţi ignoranţa celor care terfelesc o astfel de bijuterie, care nu au habar că un afiş, un program de sală sunt absolut obligatorii într-un teatru civilizat! La orice titlu, nu numai la cele cu iz de Cântarea României – evident, mai aproape de înţelegerea lor! |
Copyright: cIMeC – 2015