Pentru TRAVIATA – emoţii, ovaţii
DESCHIDEREA STAGIUNII LA OPERA NAŢIONALĂ

(Smaranda OČ›eanu-Bunea, muzicolog – 10 octombrie 2005)
Proaspătul director general al ONB – scenograful Cătălin Ionescu-Arbore, şi-a dorit o deschidere de stagiune cum demult nu a mai fost. Astfel, a invitat în sală celebrităţile scenei lirice care de-a-lungul deceniilor au dus faima artei noastre pretutindeni în lume, cei fără de care nu s-ar fi făcut paşi importanţi în cucerirea marelui public. Cu alte cuvinte, astăzi, cei mai exigenţi spectatori, cărora Arbore le-a mulţumit pentru tot ce au însemnat şi înseamnă pentru istoria genului, cum ar fi: David Ohanesian, Nicolae Herlea, Dan Iordăchescu, Maria Slătinaru, Silvia Voinea, Constantin Gabor... Întâlniri emoţionante, amintiri, păreri despre soarta instituţiei de care majoritatea şi-au legat viaţa. În briefing-ul susţinut de muzicologul Mihai Cosma ni se amintea că ne aflăm în cea de a 53-a stagiune desfăşurată în actualul sediu, dar că tradiţia noastră de secole, în genul artei lirice – nimeni nu o poate ignora! Cu atât mai mult, nimeni, niciodată, nu poate să nu salute cu respect valorile, personalităţile. Şi, vine o vreme, când dincolo de orice recompensă materială, pentru domniile lor, gestul de a fi invitaţi de onoare la o deschidere de stagiune – capătă carate nebănuite!

Şi, dacă prima mişcare, în alcătuirea publicului, a fost strategică, era clar că şi promisiunea unui spectacol extraordinar trebuia respectată. Astfel, TRAVIATA Elenei Moşuc, soprană de succes internaţional, colaboratoare permanentă a Operei din Zurich, dar prezentă pe scenele râvnite de toate vedetele – de la Paris la Londra, Milano, New York etc. – a fost ovaţionată. O voce splendidă, cu aplomb şi delicateţe în toate registrele, cu tehnică şi rafinamente coloristice de mare farmec, un joc sincer, echilibrat, direct, fără teatralisme, care a avut partener egal, de marcă – în baritonul Iordache Basalic şi, la vedere, s-a străduit să mai estompeze şi din stridenţele interpretative ale tenorului Marius Manea (de altfel, o voce foarte bună.) Cu alte cuvinte, TRAVIATA, în inspirata regie a lui Cristian Mihăilescu şi şocanta scenografie a Vioricăi Petrovici – însufleţită de o stea – ELENA MOŞUC, de un partener excelent – BASALIC, de ansamblurile ONB ( maestrul Cornel Trăilescu, la pupitru), care parcă nu şi-au intrat încă în forma de zile mari – o DESCHIDERE DE STAGIUNE foarte promiţătoare !