Bucuria de a cânta
(Loredana Baltazar, 16 septembrie 2007)
Părea că delectarea produsă de recitalul cuplului Argerich-Freire va rămâne fără rival...

Și totuși, de la convenție la experiment și invers, de la pata de culoare-surpriză, proiectată de inspiratul coregraf Gigi Căciuleanu sub titlul OuiBaDa și al doilea concert al orchestrei Filarmonicii din Dresda cu Corul Național al Spaniei sub bagheta lui Raphael Fruhbeck de Burgos (furnizându-ne premiera românească a operei lui De Falla, La vida breve), la Orașul cu un singur locuitor (8 poeme de dragoste pentru Andra) de Matei Vișniec, montat în Piața Festivalului de regizorul Mihai Lungeanu (și materializat impecabil prin evoluțiile actoricești, Virgil Ogășanu fiind aplaudat – nu o dată – la scenă deschisă), pe un fond muzical realizat de Irinel Anghel (și susținut live de compozitoare, alături de Andrei Kivu, Virgil Oprina și Andrei Marcovici) și, în sfârșit, la mult apreciata traiectorie barocă a ansamblului Hesperion XXI, ghidată de plurivalentul Jordi Savall, s-au focalizat ipostaze ale extraordinarei forțe empatice a Artei.

Personalități preocupate de revitalizarea tradiției seculare a muzicii „vechi" hispanice, Jordi Savall – viola da gamba, soția sa – soprana Monserrat Figueras și fiica – harpista Arianna Savall, Xavier Diaz-Latorre – teorbă, Pedro Estevan – percuție, Adela Gonzales-Campa – castagnete, ne-au oferit un tablou medieval pulsând, rafinat, de bucuria de a face muzică. Farmecul particular al adresării, în perpetuă metamorfoză expresivă, și tehnica de ornamentație vocală aplicată subtil de captivanta soprană spaniolă, „lecția" stilistică predată sugestiv, cu virtuozitate, de Jordi Savall, elocvența frazării arcuită sensibil de Arianna Savall, „căldura" și claritatea nuanțelor mici la Xavier Diaz-Latorre, implicarea dinamică a lui Pedro Estevan și a Adelei Gonzales-Campa au contribuit la edificarea unui demers concertant în care inteligența a fuzionat cu simțul spectacolului, iar calitatea sunetului cu puritatea stilistică a scenariului interpretativ. O seară de excepție!