Bucuria de a cânta
(Loredana Baltazar, 16 septembrie 2007)

Părea că delectarea produsă de recitalul cuplului Argerich-Freire va rămâne fără rival...

Şi totuşi, de la convenţie la experiment şi invers, de la pata de culoare-surpriză, proiectată de inspiratul coregraf Gigi Căciuleanu sub titlul OuiBaDa, şi al doilea concert al orchestrei Filarmonicii din Dresda cu Corul Naţional al Spaniei sub bagheta lui Raphael Fruhbeck de Burgos (furnizându-ne premiera românească a operei lui De Falla, La vida breve), la Oraşul cu un singur locuitor (8 poeme de dragoste pentru Andra) de Matei Vişniec, montat în Piaţa Festivalului de regizorul Mihai Lungeanu (şi materializat impecabil prin evoluţiile actoriceşti, Virgil Ogăşanu fiind aplaudat - nu o dată - la scenă deschisă), pe un fond muzical realizat de Irinel Anghel (şi susţinut live de compozitoare, alături de Andrei Kivu, Virgil Oprina şi Andrei Marcovici) şi, în sfârşit, la mult apreciata traiectorie barocă a ansamblului Hesperion XXI, ghidată de plurivalentul Jordi Savall, s-au focalizat ipostaze ale extraordinarei forţe empatice a Artei.

Personalităţi preocupate de revitalizarea tradiţiei seculare a muzicii „vechi” hispanice, Jordi Savall - viola da gamba, soţia sa - soprana Monserrat Figueras şi fiica - harpista Arianna Savall, Xavier Diaz-Latorre - teorbă, Pedro Estevan - percuţie, Adela Gonzales-Campa - castagnete, ne-au oferit un tablou medieval pulsând, rafinat, de bucuria de a face muzică. Farmecul particular al adresării, în perpetuă metamorfoză expresivă, şi tehnica de ornamentaţie vocală aplicată subtil de captivanta soprană spaniolă, „lecţia” stilistică predată sugestiv, cu virtuozitate, de Jordi Savall, elocvenţa frazării arcuită sensibil de Arianna Savall, „căldura” şi claritatea nuanţelor mici la Xavier Diaz-Latorre, implicarea dinamică a lui Pedro Estevan şi a Adelei Gonzales-Campa au contribuit la edificarea unui demers concertant în care inteligenţa a fuzionat cu simţul spectacolului, iar calitatea sunetului cu puritatea stilistică a scenariului interpretativ. O seară de excepţie!