Cronica muzicală on-line |
|
KLAVIER ART DUO FESTIVAL 2020 – de la concept, la performanță (Loredana Baltazar – 11 ianuarie 2021) ![]() Și pentru că, din punctul de vedere al lui Eugen și al Corinei, „e foarte important ca tinerii să aibă acces la marea cultură, la muzica bună ...ca publicul să poată fi atras și fidelizat spre muzica clasică”... cei doi pianiști au ales să ignore „ispitele” unui mileniu al „celor mai” sofisticate editări audio-video, al „celor mai” ridicate standarde aplicate potențialului tehnic și al unei uriașe oferte instrumentale personalizate în funcție de preferințele cumpărătorului. În viziunea lor, actul interpretativ este o ofrandă adusă omului obișnuit, cel care n-a avut până acum privilegiul de a-i „gusta”, pe deplin, virtuțile estetice, aceluia care, și datorită experienței receptării unui calup repertorial de calitate, își va „reseta”, poate, aria preferințelor fonice. Așadar, localități precum Avrig (Sibiu), Bălan, Ditrău și Praid (Harghita), Ciocănești (Suceava), Făgăraș (Brașov), Găești, Moreni și Titu (Dâmbovița), Hațeg și Petrila (Hunedoara), Lehliu-Gară (Călărași), Târnăveni (Mureș) au beneficiat, prin intermediul inițiativelor organizatorice ale duo-ului Corina Răducanu – Eugen Dumitrescu, de recitaluri pianistice care promovau muzica de factură clasică, în premieră absolută! Tot o premieră a reprezentat, pentru o suită de orașe din toate zonele României, organizarea unor festivaluri naționale și internaționale la propunerea eficace a celor doi tineri muzicieni care au inserat Reșița, Făgărașul, Țara Hațegului, Petroșaniul, localitatea Bălți din Republica Moldova și, nu în ultimul rând, Rădăuțiul sucevean, în parcursul cultural al evenimentelor autohtone de anvergură. Asemeni altor ambasadori ai artei apartenenți spațiului românesc, Corina și Eugen au optat să-și transporte, în turnee, cu generozitate, propriul instrument; și datorită demersurilor lor, în dorința de a continua seria de evenimente muzicale, unele din aceste localități și-au cumpărat instrumente de concert performante, așa cum s-a întâmplat și la Rădăuți. Încă din 2017, scena Casei de Cultură rădăuțene a găzduit, anual, festivalul KLAVIER ART DUO, prima manifestare de acest gen din România dedicată duo-ului pianistic (pian la patru mâini), festival care alături de mai „vârstnicul” SOMMERFEST Rădăuți (fondat în 2014) a fost inițiat, evident, tot de Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu. Ediție după ediție, KLAVIER ART DUO FESTIVAL (director artistic: Eugen Dumitrescu, director festival: Ovidiu Foca) a adus la Rădăuți, între 28 noiembrie și 5 decembrie, explorând partituri centrate pe conceptul de duo, nume de rezonanță națională și europeană. Enumerându-i, în ordinea cronologică a celor patru ediții, pe pianiștii Fausta și Vlad Dimulescu, Adriana și Sorin Dogariu, Alessandro Trebeschi (Italia), Florian Mitrea (Marea Britanie), Daria Tudor, Ana și Marius Boldea, Măriuca Popa și, evident, nu în cele din urmă, pe autorii acestui proiect, Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu, dar și pe violoniștii Anca Vasile (Italia) și Andrei Mihail Radu, am schițat tabloul complet al artizanilor sonori care și-au configurat (și, uneori, recombinat), cu dezinvoltură, coordonatele aparițiilor camerale în fața publicului rădăuțean. ![]() Prima seară, dedicată compozitorilor născuți pe teritoriul României, a avut o configurație mozaicată, debutând cu o suită de miniaturi pianistice la patru mâini din creația contemporană, elaborate de Alexandru Pașcanu (Sărbătoare), Liviu Dandara (Șotron, De joc), Nicolae Brânduș (Joc, Hai la joc) și Felicia Donceanu (3+2 Joc vioi), opus-uri creionate cu vervă sclipitoare de către Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu. Andrei Mihail Radu și Măriuca Popa au reliefat, apoi, alura postromantică a Micii suite pentru vioară și pian semnate de Mihail Jora, căreia i-au urmat, într-un cu totul alt registru energetic, inconfundabilele Dansuri românești ale lui Béla Bartók în transcripția pentru patru mâini a compozitorului Marius Sireteanu. Punctul culminant al serii, integrala pieselor pentru pian la patru mâini de György Ligeti – Marș, Studiu polifonic, Trei dansuri de nuntă, Sonatina și Allegro– a scos în evidență un complex structural dinamic de o pronunțată factură descriptivă, nuanțată incitant de către cuplul pianistic Corina Răducanu – Eugen Dumitrescu, pentru ca finalul recitalului să fie rezervat unei noi schimbări de atitudine expresivă și culoare instrumentală prin includerea în program a tripticului enescian pentru vioară și pian la patru mâini Pastorală, Menuet trist și Nocturnă. Andrei Mihail Radu, Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu au înveșmântat acest opus de tinerețe într-o atmosferă meditativă, care a pus în lumină tonul deosebit de cald, cu irizări onirice, al viorii, perfect armonizat cu cantabilitatea suavă, de filiație romantică, a acompaniamentului pianistic. Fuziunea ideatică a celor două recitaluri camerale incluse în KLAVIER ART DUO FESTIVAL 2020 s-a realizat nu doar prin prisma arealului instrumental comun; gândită ca liant al celor două seri muzicale, prezentarea muzicologică a „copertat” ambele evenimente cu fragmente din lirica lui Adrian Păunescu (O reprezentare a Paradisului, Aici– Drum spre Bucovina, Cântec pentru Bucovina și, acea reală bijuterie poetică intitulată Sara pe deal, impresionanta replică unicat a capodoperei eminesciene), conotația simbolică a versurilor aducând un plus de emoție performanței scenice. ![]() Evident, marele absent din peisajul sonor al acestei ultime ediții a festivalului KLAVIER ART DUO a fost sunetul viu al aplauzelor, care ar fi întregit bucuria succesului unui asemenea discurs spectacular, răsplătind pe deplin jocul subtil al sonorităților timbrale și varietatea soluțiilor oferite de fiecare scenariu expresiv în parte. Și ar mai merita menționată, în acest context special, vibrația sensibilă a Baladei lui Ciprian Porumbescu în versiunea lui Andrei Mihail Radu, aptă, la nivel de excelență valorică, de a se alătura substanțialului traseu interpretativ parcurs cu rafinament de către duo-ul Corina Răducanu – Eugen Dumitrescu. 2020, anul publicului virtual, și-a închis deja porțile, lăsând în urmă un vis: acela că Arta își va ridica din nou cortina curând, descoperindu-se, față către față, spectatorilor... |