Cronica muzicală on-line |
|
Ascensiunea către performanță – Olimpiada de interpretare instrumentală (Loredana Baltazar – 25 martie 2020)
În comparație cu alte domenii, competiția în plan artistic promovează etalarea unor valori a căror ierarhizare implică raportarea la un set de criterii de o complexitate sporită. Universul artei este, în primul rând, unul sensibil, în care „antrenamentul” abilităților tehnice propriu-zis sau / și cel al controlului mental reprezintă doar trepte ale unei evoluții mai mult sau mai puțin previzibile. De multe ori, un moment artistic este „judecat” prin prisma emoției transmise „la cald” în decursul actului interpretativ, atribut ce pare a augmenta profund materialitatea produsului sonor; în ultimă instanță, originalitatea concepției interpretative amprentează definitoriu impresia evaluatorilor, jalonând unicitatea performanței artistice. Iar atunci când o competiție cu un standard ridicat adresată copiilor – precum Olimpiada de interpretare instrumentală destinată elevilor cu vârste cuprinse între 9 și 14 ani – coagulează o sumă de tineri muzicieni foarte talentați, dificultatea aprecierii concurenților sporește exponențial. La Colegiul Național de Arte „Dinu Lipatti”, cel care a organizat și găzduit etapa zonală a Olimpiadei, nu mai puțin de 208 competitori provenind de la cele două colegii naționale și de la cele cinci școli gimnaziale de arte din București, precum și din județul Teleorman, au reușit să transforme un concurs cu miză aparent moderată – simpla calificare pentru faza națională – într-un eveniment artistic de o calitate remarcabilă! Alcătuite din profesori ai instituțiilor bucureștene de învățământ muzical preuniversitar, juriile tuturor secțiunilor – pian, vioară, corzi grave, instrumente de suflat din lemn, instrumente populare, alămuri și percuție – au avut misiunea de a departaja riguros nivelurile interpretative, rezultatul evidențiind prestația de excepție a celor 28 de deținători ai premiului întâi: șapte pianiști și tot atâția violoniști, un violist, trei violonceliști, un chitarist, o harpistă, o flautistă, un oboist, doi clarinetiști, o fagotistă, un naist și doi percuționiști – provenind, în majoritate, de la Colegiul Național de Arte „Dinu Lipatti” și de la Colegiul Național de Muzică „George Enescu”, dar și de la Școala Gimnazială de Arte nr.1 „Iosif Sava”. ![]() ![]() ![]() Dincolo, însă, de motivația unei asemenea clasificări de top și de afilierea personală la râvnitul univers al elitelor interpretative, laureații bucureșteni au reconfirmat, cu acest prilej competițional, nivelul performant al școlii muzicale căreia îi aparțin. Dublă reverență, lor și mentorilor lor, pentru superioritatea acestui standard valoric și, nu în ultimă instanță, pentru bucuria de a revigora, artistic, spiritul românesc. |