Daruri muzicale de Crăciun
(Loredana Baltazar, 11 ianuarie 2012)
Orchestra PHILARMONIA Ne-am obișnuit deja ca, mult înaintea oricăror sărbători, avizierele de pretutindeni să se umple cu afișe de spectacole și concerte care de care mai tentante, în ideea de a se oferi cadouri cât mai substanțiale consumatorilor de cultură. Și în anul de grație care tocmai s-a încheiat, potențialului public i-a revenit dificila sarcină de a opta, conform ierarhiei preferințelor proprii, pentru unul din evenimentele muzical-teatrale de top, strălucitor ambalate în haine publicitare, evenimente derulate pe cele mai importante podiumuri de concert ale capitalei.

Gazdă solicitată, până în 1989, a unei multitudini de evenimente literare și artistice (când instituția căreia îi aparținea se numea Universitatea Populară), sala Dalles, deși rămasă astăzi doar la nivelul unei mici scene de concert, continuă cu succes să-și etaleze potențialul acustic de o specificitate aparte. Printre formațiile care au „profitat” de această virtute (care se poate transforma și în defect, fiindcă din sală se poate percepe orice greșeală și orice desincronizare), s-a aflat, înainte de Crăciun, orchestra Philarmonia a Centrului Național de Artă „Tinerimea Română”, sub bagheta dirijorului său curent, Nicolae Iliescu.

Împreună, într-o vizibilă simbioză expresivă, ansamblul și dirijorul au călăuzit auditoriul pe sinuosul drum dintre baroc, clasicism și contemporaneitatea de orientare neoclasică, un traseu ce se suprapune, în general, cu preferințele publicului de pretutindeni. Alcătuit din capodopere ale creației muzicale universale precum Concerto grosso în re minor op.3 nr.11 (frag. audio) și Concertul în Re major RV93 pentru chitară și orchestră, ambele de Antonio Vivaldi, urmate de Sarabanda, Giga și Badineria de Arcangelo Corelli pentru a se încheia cu Divertismentul în Re major K 136 de W. A. Mozart (frag. audio), programul concertului Philarmoniei a inclus și un remember al modalismului baroc realizat de Dan Dediu și numit Codex Brassoviensis (frag. audio) – punte nedisimulată între trecutul glorios și prezentul cu valoare incertă a artei sunetelor.
Concerto grosso în re minor op.3 nr.11 de A. Vivaldi (frag.) Divertismentul în Re major K 136 de W. A. Mozart (frag.) Codex Brassoviensis de D. Dediu(frag.) Concerto grosso op.3 nr.11 de A. Vivaldi (final)

Prin intermediului chitaristului Mihai Cojocaru,arcuirile sensibile ale Concertului vivaldian în Re major Orchestra PHILARMONIA s-au dizolvat discret în creuzetul coloristic al repertoriului orchestral, la fel cum construcția filigranată în nuanțe scăzute a unei bijuterii sonore de largă audiență precum Badineria lui Arcangelo Corelli a fost pusă în valoare cu maximă acuratețe expresivă. La antipod, începutul și finalul programului Philarmoniei aparținând lui Vivaldi și lui Mozart, respectiv Concerto grosso op.3 nr.11 şi Divertismentul în Re major K 136 au conferit strălucire întregului periplu componistic, copertat cu virtuozitate și aplomb de către ansamblul condus de Nicolae Iliescu.

Merită apreciată o dată în plus, în contextul acestei reușite seri concertante oferite ca dar de Crăciun (din păcate prea puțin mediatizate la nivelul publicului larg), bucuria vizibilă cu care și dirijorul dar și fiecare membru al Philarmoniei se apropie de partitura interpretată, implicându-se intelectual și emoțional în „carnea” substanței muzicale. Departe de a se cantona în limitele unui anumit stil ori unei anumite epoci, Philarmonia este unul din puținele ansambluri orchestrale autohtone care, de la înființare, și-a propus să promoveze atât creațiile de vârf ale muzicii universale cât și contemporane românești, și în fiecare apariție publică reușește să-și țină promisiunea, respectându-și statutul valoric. Este o performanță pe care am dori-o mai des semnalată în România!

* Fotografiile, ca și secvențele video din concert (uploadate pe youtube) sunt realizate de Loredana Baltazar.
Copyright: cIMeC 2012