„ARLECHINADA”
(Loredana Baltazar, 15 noiembrie 2008)
Nemuritoarea poveste de dragoste dintre Arlechino și Colombina, pretext al atâtor întrupări scenice provenite din deloc vetustul cadru spectacular al Commediei dell’Arte, și-a exercitat permanent farmecul asupra spectatorului tuturor timpurilor. „Naivitatea” voită a protagoniștilor implicați în derularea intrigii, întreg cortegiul de întâmplări hazlii derulate într-un timp comprimat, agrementat din belșug cu qui-pro-quouri care de care mai năucitoare, a constituit și constituie, în continuare, o nesecată sursă de inspirație pentru creatorii de artă.

Iată câteva din principalele motive pentru care artiștii ruși Gheorghi Kovtun și Natalia Kornilova au imaginat scenic – prin intermediul trupei Teatrului constănțean „Oleg Danovski” un balet în 2 acte extrem de ofertant pentru toate vârstele. Jucat în premieră în toamna lui 2008, spectacolul – beneficiind de coregrafia lui Gheorghi Kovtun și scenografia Nataliei Kornilova – incită la bună dispoziție de la prima apariție a personajului principal în fața cortinei și pâna la prezentarea finală a tuturor balerinilor-actori într-un cortegiu amețitor ce sărbătorește fericitul deznodământ al poveștii.

Excepțional de expresivă, grațioasă și comică totodată, dispunând de multiple resurse mimice în funcție de fazele intrigii, Aliss Tarcea (Colombina) „dă clasă” multor vedete de renume ale baletului. În cuplu cu neobositul Horațiu Cherecheș (Arlechino), solicitat să facă parte din distribuția mai multor producții de succes ale teatrelor muzicale din România și secondată de Ștefan Răuț (Pierrot), Monica Cherecheș (Pierretta), Irina Ganea (Katrina), Gelu Râpă (Doctorul), Cezar Buculei (Notarul), antrenantul Francisc Strnad (Brigella) și Adrian Mihaiu (Truffaldino) – acesta din urmă rezolvând cu deosebită strălucire și aplomb, ca și Alexandru Chiș (Bazilio) și Dan Dumbravă (Leonardo), scenele cu tentă acrobatică, Aliss Tarcea este „motorul” acestei întreprinderi comice plină de vervă (din distribuția căreia mai fac parte Oana Dincă, Angelica Ceară, Mihaela Sav, Nicoleta Moroeanu – 4 arlechini a căror apariție se încadrează perfect în story-ul plin de fantezie și culoare al „Arlechinadei”). Dacă tot am amintit de culoare, costumele Nataliei Kornilova sunt parte a unui univers care „ia ochii” spectatorului, neobișnuit cu o un spectru imagistic atât de divers, definitoriu însă pentru fulguranta lume a show-ului artistic.

Francisc Strnad, Monica Cherecheş, Aliss Tarcea,  Ştefan Răuţ , Horaţiu Cherecheş, Irina Ganea
Francisc Strnad, Monica Cherecheş,
Aliss Tarcea, Ştefan Răuţ,
Horaţiu Cherecheş, Irina Ganea
Aliss Tarcea,  Horaţiu Cherecheş, Francisc Strnad, Cezar Buculei, Adrian Mihaiu, Monica Cherecheş
Aliss Tarcea, Horaţiu Cherecheş,
Francisc Strnad, Cezar Buculei,
Adrian Mihaiu, Monica Cherecheş
Aliss Tarcea,  Dan Dumbravă, Horaţiu Cherecheş
Aliss Tarcea, Dan Dumbravă, Horaţiu Cherecheş
Arlechinada - ansamblu
Arlechinada – ansamblu

Arlechinada” este, vrem sau nu vrem, însăși lumea în care trăim, dominată de imaginea sa spectaculară extrem de percutantă pentru creatorul de artă. Fie că acesta se numește Gaetano Donizetti, compozitorul italian a cărui muzică a servit drept fundal sonor pentru baletul de față, fie că se numește Gheorghi Kovtun (plurivalentul Artist Emerit al Federației Ruse care a lucrat în diverse genuri de arte ale spectacolului: circ, spectacole pe gheață, dramatice, de televiziune, operă sau operetă atât în majoritatea statelor fostei Uniuni Sovietice cât și în străinătate, autor al câtorva sute de balete integrale și miniaturi coregrafice) ori Natalia Kornilova (colaboratoare a multor instituții teatrale, dar și a Circului de Stat precum și a cinematografiei ruse), fie că se identifică cu membrii trupei de balet a Teatrului „Oleg Danovski”, imaginația artistului tuturor timpurilor a contribuit la dinamica acestui spectacol unicat. Ritmul deosebit de alert al derulării cadrelor scenice, însușit ireproșabil de către absolut toți protagoniștii care dansează cu o plăcere debordantă de-a lungul întregului balet (dimensionat optim la 2 acte a 40-45 minute fiecare), mobilitatea gestuală – minuțios studiată – a fiecărui personaj-mim-actor-balerin în relația cu ceilalți, arhitectura unitară a faptului artistic structurată riguros până la cel mai mic detaliu (fie acesta chiar programul de sală, conceput și realizat la un standard calitativ de nivel european) fac din Arlechinada un veritabil spectacol de echipă, a cărei personalitate colectivă remarcabilă redimensionează, dacă mai era nevoie, imaginea unui Teatru de Operă și Balet care-și merită faima. Pe deplin!

Copyright: cIMeC – Institutul de Memorie Culturală, 2008