„ARLECHINADA”
(Loredana Baltazar, 15 noiembrie 2008)

Nemuritoarea poveste de dragoste dintre Arlechino şi Colombina, pretext al atâtor întrupări scenice provenite din deloc vetustul cadru spectacular al Commediei dell’Arte, şi-a exercitat permanent farmecul asupra spectatorului tuturor timpurilor. „Naivitatea” voită a protagoniştilor implicaţi în derularea intrigii, întreg cortegiul de întâmplări hazlii derulate într-un timp comprimat, agrementat din belşug cu qui-pro-quouri care de care mai năucitoare, a constituit şi constituie, în continuare, o nesecată sursă de inspiraţie pentru creatorii de artă.

Iată câteva din principalele motive pentru care artiştii ruşi Gheorghi Kovtun şi Natalia Kornilova au imaginat scenic – prin intermediul trupei Teatrului constănţean „Oleg Danovski” un balet în 2 acte extrem de ofertant pentru toate vârstele. Jucat în premieră în toamna lui 2008, spectacolul – beneficiind de coregrafia lui Gheorghi Kovtun şi scenografia Nataliei Kornilova – incită la bună dispoziţie de la prima apariţie a personajului principal în faţa cortinei şi pâna la prezentarea finală a tuturor balerinilor-actori într-un cortegiu ameţitor ce sărbătoreşte fericitul deznodământ al poveştii.

Francisc Strnad, Monica Cherecheş, AlissTarcea,  Ştefan Răuţ , Horaţiu Cherecheş, Irina GaneaExcepţional de expresivă, graţioasă şi comică totodată, dispunând de multiple resurse mimice în funcţie de fazele intrigii, Aliss Tarcea (Colombina) „dă clasă” multor vedete de renume ale baletului. În cuplu cu neobositul Horaţiu Cherecheş (Arlechino), solicitat să facă parte din distribuţia mai multor producţii de succes ale teatrelor muzicale din România şi secondată de Ştefan Răuţ (Pierrot), Monica Cherecheş (Pierretta), Irina Ganea (Katrina), Gelu Râpă (Doctorul), Cezar Buculei (Notarul), antrenantul Francisc Strnad (Brigella) şi Adrian Mihaiu (Truffaldino) – acesta din urmă rezolvând cu deosebită strălucire şi aplomb, ca şi Alexandru Chiş (Bazilio) şi Dan Dumbravă (Leonardo), scenele cu tentă acrobatică, Aliss Tarcea este „motorul” acestei întreprinderi comice plină de vervă (din distribuţia căreia mai fac parte Oana Dincă, Angelica Ceară, Mihaela Sav, Nicoleta Moroeanu – 4 arlechini a căror apariţie se încadrează perfect în story-ul plin de fantezie şi culoare al „Arlechinadei”). Dacă tot am amintit de culoare, costumele Nataliei Kornilova sunt parte a unui univers care „ia ochii” spectatorului, neobişnuit cu o un spectru imagistic atât de divers, definitoriu însă pentru fulguranta lume a show-ului artistic.

Arlechinada” este, vrem sau nu vrem, însăşi lumea în care trăim, dominată de imaginea sa spectaculară extrem de percutantă pentru creatorul de artă. Fie că acesta se numeşte Gaetano Donizetti, compozitorul italian a cărui muzică a servit drept fundal sonor pentru baletul de faţă, fie că se numeşte Gheorghi Kovtun (plurivalentul Artist Emerit al Federaţiei Ruse care a lucrat în diverse genuri de arte ale spectacolului: circ, spectacole pe gheaţă, dramatice, de televiziune, operă sau operetă atât în majoritatea statelor fostei Uniuni Sovietice cât şi în străinătate, autor al câtorva sute de balete integrale şi miniaturi coregrafice) ori Natalia Kornilova (colaboratoare a multor instituţii teatrale, dar şi a Circului de Stat precum şi a cinematografiei ruse), fie că se identifică cu membrii trupei de balet a Teatrului „Oleg Danovski”, imaginaţia artistului tuturor timpurilor a contribuit la dinamica acestui spectacol unicat. Ritmul deosebit de alert al derulării cadrelor scenice, însuşit ireproşabil de către absolut toţi protagoniştii care dansează cu o plăcere debordantă de-a lungul întregului balet (dimensionat optim la 2 acte a 40-45 minute fiecare), mobilitatea gestuală – minuţios studiată – a fiecărui personaj-mim-actor-balerin în relaţia cu ceilalţi, arhitectura unitară a faptului artistic structurată riguros până la cel mai mic detaliu (fie acesta chiar programul de sală, conceput şi realizat la un standard calitativ de nivel european) fac din Arlechinada un veritabil spectacol de echipă, a cărei personalitate colectivă remarcabilă redimensionează, dacă mai era nevoie, imaginea unui Teatru de Operă şi Balet care-şi merită faima. Pe deplin!

AlissTarcea,  Horaţiu Cherecheş , Francisc Strnad, Cezar Buculei, Adrian Mihaiu, Monica Cherecheş
AlissTarcea,  Dan Dumbravă, Horaţiu Cherecheş
Arlechinada - ansamblu