Loredana BALTAZAR, muzicolog Cronica muzicală on-line     HOME
THE PEARLS BEFORE SWINE EXPERIENCE
(Loredana Baltazar, 2 septembrie 2008)
Printre formațiile invitate la ediția 2008 a Săptămânii Muzicii Contemporane, THE PEARLS BEFORE SWINE EXPERIENCE a reprezentat un caz particular, datorat nu atât valorii sale interpretative – deja recunoscute, în ciuda mediei scăzute de vârstă a componenților ansamblului (flautista Sara Hammarström, violonistul George Kentros, violoncelistul Mats Olofsson și pianistul Marten Landström) – ci, în mod special, „specializării” sale în comandarea propriului repertoriu (care se dorește a fi alcătuit din piese scurte – de cca. 5 minute). Printre cele 80 de piese primite în prezent (din 18 țări) s-au aflat și cele selectate pentru momentul interpretativ propus în seara de 29 mai de către cei patru talentați interpreți de origine (sau adopțiune – în cazul violonistului) suedeză.
The PEARLS... The PEARLS...
Am ascultat, cu această ocazie, nu mai puțin de unsprezece lucrări (opt românești și doar trei aparținând unor compozitori de altă naționalitate – Truffle Hymn de Anders Hillborg, Cranks and Cactus Needles de Annie Gosfield și Feuilles a travers les cloches de Tristan Murail), care au evidențiat versatilitatea celor patru interpreți, capabili de performanță în măsura în care sunt încă la vârsta la care exaltă spectaculosul în defavoarea concentrării interioare care permite radiografierea substanței sonore în cele mai mici amănunte.

Privind în succesiune, alături de cele trei piese deja enumerate, Free Preview de Șerban Marcu, Falso brillante de Crisrian Marina, Moto perpetuo de Liviu Marinescu, Tremurcutremur de Diana Rotaru, Invitație la vals de Mihai Măniceanu, Lay Low de Adrian Borza, Micro Circuits de Cristian Lolea și Radio.zip de Cristian Bence-Muk, în majoritatea lor partituri aparținând unor compozitori tineri, în plină afirmare, au sugerat un periplu uneori parodic (apropiat genului de divertisment), alteori cu implicații impresioniste, expresioniste, ori polistiliste. Adeptă a descriptivismului sonor declarat, formația suedeză a preferat să valorifice preponderent acest aspect, martor al influenței cotidianului asupra procesului de creație.

Este și acesta un drum, desigur, care poate fi urmat. Deocamdată...

Copyright: cIMeC – Institutul de Memorie Culturală, 2008