HOME

THE PEARLS BEFORE SWINE EXPERIENCE
(Loredana Baltazar, 2 septembrie 2008)

Printre formaţiile invitate la ediţia 2008 a Săptămânii Muzicii Contemporane, THE PEARLS BEFORE SWINE EXPERIENCE a reprezentat un caz particular, datorat nu atât valorii sale interpretative – deja recunoscute, în ciuda mediei scăzute de vârstă a componenţilor ansamblului (flautista Sara Hammarström, violonistul George Kentros, violoncelistul Mats Olofsson şi pianistul Marten Landström) – ci, în mod special, „specializării” sale în comandarea propriului repertoriu (care se doreşte a fi alcătuit din piese scurte – de cca. 5 minute). Printre cele 80 de piese primite în prezent (din 18 ţări) s-au aflat şi cele selectate pentru momentul interpretativ propus în seara de 29 mai de către cei patru talentaţi interpreţi de origine (sau adopţiune – în cazul violonistului) suedeză.

The PEARLS... The PEARLS...

Am ascultat, cu această ocazie, nu mai puţin de unsprezece lucrări (opt româneşti şi doar trei aparţinând unor compozitori de altă naţionalitate – Truffle Hymn de Anders Hillborg, Cranks and Cactus Needles de Annie Gosfield şi Feuilles a travers les cloches de Tristan Murail), care au evidenţiat versatilitatea celor patru interpreţi, capabili de performanţă în măsura în care sunt încă la vârsta la care exaltă spectaculosul în defavoarea concentrării interioare care permite radiografierea substanţei sonore în cele mai mici amănunte.

Privind în succesiune, alături de cele trei piese deja enumerate, Free Preview de Şerban Marcu, Falso brillante de Crisrian Marina, Moto perpetuo de Liviu Marinescu, Tremurcutremur de Diana Rotaru, Invitaţie la vals de Mihai Măniceanu, Lay Low de Adrian Borza, Micro Circuits de Cristian Lolea şi Radio.zip de Cristian Bence-Muk, în majoritatea lor partituri aparţinând unor compozitori tineri, în plină afirmare, au sugerat un periplu uneori parodic (apropiat genului de divertisment), alteori cu implicaţii impresioniste, expresioniste, ori polistiliste. Adeptă a descriptivismului sonor declarat, formaţia suedeză a preferat să valorifice preponderent acest aspect, martor al influenţei cotidianului asupra procesului de creaţie.

Este şi acesta un drum, desigur, care poate fi urmat. Deocamdată…


cIMeC 2008