Parfum romantic
(Loredana Baltazar, 10 septembrie 2007)
Am trăit, în seara trecută, certitudinea disponibilității maxime a marelui public pentru acest tip de atitudine estetică.

Posesoare ale unui ethos ce emană – mai mult ori mai puțin distilat – parfum romantic, atât celebrul Concert pentru pian și orchestră nr.2 în fa minor de Chopin, Simfonia în re minor de Franck, cât și lirica partitură scrisă exact acum 50 de ani de Dumitru Capoianu – Oda – au adus pe podium orchestra și corul Filarmonicii „George Enescu” sub bagheta unui dirijor ce cultivă probitatea profesională, dar și muzicalitatea adresării – Michel Plasson.

Cumulând forța evocatoare a versurilor lui Jebeleanu cu plasticitatea sugestivă a cadrului sonor – oglindă a unui univers emoțional ce transcende canoanele pe calea comunicabilității directe, Oda a „deschis” porțile celor două capodopere deja menționate, cunoscutul mânuitor francez al baghetei căutând să imprime orchestrei esența spiritului romantic; din păcate, această dimensiune este tocmai cea care a lipsit din contextul actului interpretativ al ansamblului, în general prea „conștiincios” prins de caruselul detaliilor microstructurale pentru a reacționa prompt la fiecare volută a gestului dirijoral. Totuși, Simfonia de Franck, un monument al ideii de ciclicitate, a beneficiat și de momente reușite (în special finalurile de secțiuni), potențând detașarea de „litera” partiturii. S-a reliefat, însă, perlajul și tușeul catifelat, rafinamentul și acuratețea stilistică, naturalețea și expresivitatea paletei timbrale (în special în nuanțele „mici”) a pianistului Nelson Freire. Personalitate puternică ce a captat atenția auditoriului interpretând fără cusur ultimele 2 părți ale concertului chopinian, Freire a oferit, ca bis, o excepțională tălmăcire a transcripției unui fragment din opera „Orfeu și Euridice” de Gluck, încununându-și traiectoria prin intermediul unei inspirate miniaturi de Federico Mompou.

Îl așteptăm, cu nerăbdare, să revină pe scenă mâine după amiază, ca partener al Marthei Argerich!