EUROPA GALANTE
(Loredana Baltazar, 8 septembrie 2007)

Arhi-cunoscutul maestru al claviaturii, Domenico Scarlatti, i-a dedicat reginei Maria Cazimira câteva opere, compuse între 1710 şi 1714. Printre acestea s-a aflat şi „Narciso” (cu titlul iniţial „Amor d’un ombra e gelosia d’un aura”) - o combinaţie din 2 fabule ale „Metamorfozelor” lui Ovidiu: „Echo şi Narcis” cu „Procris şi Cephalus”, finalul - pozitiv - reprezentând licenţa autorului faţă de ipostaza originală, girul succesului în ambianţa acelei epoci.

S-au păstrat din operă doar câteva fragmente, pe care ansamblul „Europa Galante” şi conducătorul său, violonistul Fabio Biondi, le-au expus şi în faţa publicului român, evidenţiind tendinţa formaţiei de a promova muzica barocă „de arhivă”, prea puţin ori deloc cunoscută la nivel mediu. Ancoraţi şi ei - ca sferă de preocupări artistice - în literatura muzicală barocă, soprana Roberta Invernizzi, mezzosoprana Marina de Liso şi baritonul Vito Priante au „dat viaţă” subiectului operei, reliefând nuanţat stările personajelor (cu o menţiune specială pentru sensibilitatea, maleabilitatea şi rafinamentul spectrului coloristic vocal, mânuit atent dar precis de către Roberta Invernizzi). Posedând o remarcabilă tehnică ce reliefează aspectul virtuoz - melismatic, bogat ornamentat - al scriiturii timpului, atât cei trei solişti cât şi membrii formaţiei instrumentale au punctat cu claritate detaliile microstructurale, demonstrând un nedisimulat respect faţă de unitatea stilistică, de omogenitatea conceptuală, de conservarea purităţii expresiei, care e necesar să surprindă - cât mai aproape de adevăr - esenţa intenţiilor componistice.

O primă noapte barocă incitantă pe scena Ateneului, ce deschide seria incursiunilor în trecut şi amplifică atractivitatea manifestă pentru tipologia relaxantă a seratelor muzicale; le aşteptăm, cu maxim interes, pe următoarele!