EUROPA GALANTE
(Loredana Baltazar, 8 septembrie 2007)
Arhi-cunoscutul maestru al claviaturii, Domenico Scarlatti, i-a dedicat reginei Maria Cazimira câteva opere, compuse între 1710 și 1714. Printre acestea s-a aflat și „Narciso” (cu titlul inițial „Amor d’un ombra e gelosia d’un aura”) – o combinație din 2 fabule ale „Metamorfozelor” lui Ovidiu: „Echo și Narcis” cu „Procris și Cephalus”, finalul – pozitiv – reprezentând licența autorului față de ipostaza originală, girul succesului în ambianța acelei epoci.

S-au păstrat din operă doar câteva fragmente, pe care ansamblul „Europa Galante” și conducătorul său, violonistul Fabio Biondi, le-au expus și în fața publicului român, evidențiind tendința formației de a promova muzica barocă „de arhivă”, prea puțin ori deloc cunoscută la nivel mediu. Ancorați și ei – ca sferă de preocupări artistice – în literatura muzicală barocă, soprana Roberta Invernizzi, mezzosoprana Marina de Liso și baritonul Vito Priante au „dat viață” subiectului operei, reliefând nuanțat stările personajelor (cu o mențiune specială pentru sensibilitatea, maleabilitatea și rafinamentul spectrului coloristic vocal, mânuit atent dar precis de către Roberta Invernizzi). Posedând o remarcabilă tehnică ce reliefează aspectul virtuoz – melismatic, bogat ornamentat – al scriiturii timpului, atât cei trei soliști cât și membrii formației instrumentale au punctat cu claritate detaliile microstructurale, demonstrând un nedisimulat respect față de unitatea stilistică, de omogenitatea conceptuală, de conservarea purității expresiei, care e necesar să surprindă – cât mai aproape de adevăr – esența intențiilor componistice.

O primă noapte barocă incitantă pe scena Ateneului, ce deschide seria incursiunilor în trecut și amplifică atractivitatea manifestă pentru tipologia relaxantă a seratelor muzicale; le așteptăm, cu maxim interes, pe următoarele!