Ethos enescian
(Loredana Baltazar, 17 septembrie 2007)
Forța muzicii lui Enescu rezidă în simbioza dintre profunda substanțialitate a materialului sonor, de-o originalitate captivantă, și eclatanta sa punere în pagină.

Printre artiștii de pe întreg mapamondul care și-au dorit să-i celebreze, și anul acesta, personalitatea, s-au aflat cele două duo-uri alcătuite din soprana Georgeta Stoleriu și pianista Verona Maier, respectiv din violonistul Florin Ionescu-Galați și pianistul Horia Mihail, care și-au propus – în cadrul ciclului „Dimineți enesciene” (o idee organizatorică excelentă, care sperăm să se transforme într-o permanență pe agenda festivalului) – nu doar să construiască un nou „trup” sonor virtualului cadru al partiturilor, ci să susțină și să promoveze amplul bagaj cultural de spirit românesc apartenent Maestrului.

Cu sensibilitatea și trăirea caracteristică, devotatele slujitoare permanente ale muzicii românești, Georgeta Stoleriu și Verona Maier, un duo foarte bine sudat din punct de vedere expresiv, ne-au revelat – emoționant – aspecte stilistice caracteristice ipostazei adolescentine a creatorului. Pentru aceeași hăruită muziciană, Georgeta Stoleriu, 5 din cele 11 lieduri – „Pensee Perdue”,„Chant Indou”,„Wustenbild”, „La Quarantaine” și „Eu mă duc, codrul rămâne” - au reprezentat, timp de peste 2 decenii, „pașaportul” artistic al sopranei românce pe scenele lumii. Opusuri aparținând, de asemeni, perioadei de tinerețe a autorului, Sonata a 2-a pentru pian și vioară op. 6 și Impromptu concertant pentru vioară și pian au fost puse în valoare de către Florin Ionescu-Galați și Horia Mihail, un cuplu de talente cu o gândire riguroasă, calitate sonoră și spectru dinamic remarcabile, precum și un arsenal cromatic ce construiește punți între tipologii tradiționale (cultă-folclorică).

Încă fascinant la acest debut de mileniu, „fenomenul George Enescu”, liant între epoci și tradiții, capătă dimensiunea unui explorator care defrișează un drum virtual într-o „pădure” stilistică luxuriantă ce depășește timpul și spațiul.