Ethos enescian
(Loredana Baltazar, 17 septembrie 2007)

Forţa muzicii lui Enescu rezidă în simbioza dintre profunda substanţialitate a materialului sonor, de-o originalitate captivantă, şi eclatanta sa punere în pagină.

Printre artiştii de pe întreg mapamondul care şi-au dorit să-i celebreze, şi anul acesta, personalitatea, s-au aflat cele două duo-uri alcătuite din soprana Georgeta Stoleriu şi pianista Verona Maier, respectiv din violonistul Florin Ionescu-Galaţi şi pianistul Horia Mihail, care şi-au propus - în cadrul ciclului „Dimineţi enesciene” (o idee organizatorică excelentă, care sperăm să se transforme într-o permanenţă pe agenda festivalului) - nu doar să construiască un nou „trup” sonor virtualului cadru al partiturilor, ci să susţină şi să promoveze amplul bagaj cultural de spirit românesc apartenent Maestrului.

Cu sensibilitatea şi trăirea caracteristică, devotatele slujitoare permanente ale muzicii româneşti, Georgeta Stoleriu şi Verona Maier, un duo foarte bine sudat din punct de vedere expresiv, ne-au revelat - emoţionant - aspecte stilistice caracteristice ipostazei adolescentine a creatorului. Pentru aceeaşi hăruită muziciană, Georgeta Stoleriu, 5 din cele 11 lieduri - „Pensee Perdue”,„Chant Indou”,„Wustenbild”, „La Quarantaine” şi „Eu mă duc, codrul rămâne” - au reprezentat, timp de peste 2 decenii, „paşaportul” artistic al sopranei românce pe scenele lumii. Opusuri aparţinând, de asemeni, perioadei de tinereţe a autorului, Sonata a 2-a pentru pian şi vioară op. 6 şi Impromptu concertant pentru vioară şi pian au fost puse în valoare de către Florin Ionescu-Galaţi şi Horia Mihail, un cuplu de talente cu o gândire riguroasă, calitate sonoră şi spectru dinamic remarcabile, precum şi un arsenal cromatic ce construieşte punţi între tipologii tradiţionale (cultă-folclorică).

Încă fascinant la acest debut de mileniu, „fenomenul George Enescu”, liant între epoci şi tradiţii, capătă dimensiunea unui explorator care defrişează un drum virtual într-o „pădure” stilistică luxuriantă ce depăşeşte timpul şi spaţiul.