Irina NIȚU, muzicolog Cronica muzicală on-line     HOME
Klavier Art – Festival și concurs de pian la Petroșani
(Irina Nițu – 11 decembrie 2013)
Cea de-a doua ediție a Festivalului-Concurs Klavier Art de la Petroșani demonstrează faptul că, dacă se dorește, un eveniment poate fi organizat și desfășurat în cele mai frumoase condiții. Având la bază doar intenții bune și sprijin financiar foarte mic, prima ediție s-a dovedit a nu fi și ultima. Anul 2013 a adus așadar la Petroșani o a doua ediție a aceluiași eveniment, mult îmbogățită și îmbunătățită grație organizatorilor locali, partenerilor principali și sponsorilor cooptați în proiect.

Ziua de 6 decembrie 2013 a fost dedicată deschiderii festivalului, realizată în cadrul festiv al Sălii de Marmură a Primăriei Petroșani. Prezentarea juriului de către Vasile Pop, Inspectorul școlar al I. S. J. Hunedoara a fost urmată de vernisajul expoziției In memoriam Constantin Silvestri pusă la dispoziție de către Muzeul Național „George Enescu” din București prin amabilitatea Cristinei Andrei, directorul instituției. Realizată de Dr. Adina Sibianu, expoziția cuprinde douăsprezece panouri ce surprind în imagini aspecte din viața și activitatea muzicianului român, omagiat astfel cu ocazia celor 100 de ani împliniți de la nașterea lui. Bucurându-se de un feed-back extrem de pozitiv din partea publicului, cuvintele pe care Conf. Univ. Dr. Ioana Raluca Voicu-Arnăuțoiu le-a rostit apoi despre cartea sa – Constantin Silvestri. Biografie necunoscută editată la Ars Docendi, București 2013 au adus un plus de informații despre muzicianul evocat printr-un discurs viu, bine documentat și pasionat.

Între cele două momente dedicate lui Constantin Silvestri, l-am putut asculta pe micul pianist Fabiani Gabriel Andrei Prcsina din cls. a IV-a aflat sub îndrumarea prof. Adina Stan de la Școala Generală „I. G. Duca” din Petroșani (secția Muzică). El a fost câștigătorul Marelui Premiu al ediției anterioare a concursului Klavier Art, și ne-a încântat încă o dată cu talentul, muzicalitatea și tehnica lui admirabilă.

Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu
Corina Răducanu și
Eugen Dumitrescu
Seara s-a încheiat cu Jocurile populare din Transilvania op. 4 de Constantin Silvestri în tălmăcirea muzicală a pianiștilor Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu.

Premiat cu o Mențiune la concursul de compoziție „George Enescu” din anul 1932, opusul prezentat a avut ca scop familiarizarea publicului cu o mostră din creația compozitorului român, dar și incitarea către o cunoaștere mai aprofundată a muzicii lui, datorie pe care ar trebui să ne-o asumăm cu toții.

JURIUL
JURIUL
7 decembrie 2013 a reprezentat ziua concursului propriu-zis. Încadrați în cinci categorii de vârstă, conform regulamentului, candidații s-au situat la un nivel general bun și foarte bun. Ei au venit de la cele două Colegii Naționale de Muzică din București (”Dinu Lipatti” și ”George Enescu”), Liceele de Arte „Constantin Brăilou” din Tg. Jiu, „Bălașa Doamna” din Târgoviște, „Sigismund Totuță” din Deva și Școlile gimnaziale „Filaret Barbu” din Lugoj, „Vaskertes” din Gheorgheni și „I. G. Duca”, Petroșani. Juriul alcătuit din pianiștii Dr. Corina Răducanu, Eugen Dumitrescu, muzicolog Dr. Irina Nițu, prof. Adina Stan și violonista Conf. Univ. Dr. Ioana Raluca Voicu-Arnăuțoiu – președintele juriului – a acordat premii și mențiuni la fiecare categorie, apreciind nu neaparat dificultatea repertoriului propus de către profesorii micilor pianiști, cât mai ales gradul de înțelegere și realizare a lui din punct de vedere muzical și tehnic de către aceștia din urmă.

Concluziile au fost, cu mici excepții, unanime, exercitate prin vot individual. Au existat și premii speciale, pentru cea mai bună interpretare a unei piese românești (atribuit lui Ioan Năstase, cls. a III-a, Colegiul Național de Muzică „Dinu Lipatti”, prof. Veronica Zbenghe), a unei lucrări de J. S. Bach (Mihai Georgiu-Bogaciu, cls. a IV-a, Colegiul Național de Arte „George Enescu”, prof. Gabriela Stepan) și alte două ivite pe parcurs, din dorința de a sublinia interpretări deosebite, cum a fost cazul unei piese de Mateo Albéniz (Miruna Ioana Popa, cls. a V-a, de la Școala Gimnazială ”I. G. Duca”, Petroșani, prof. Camelia Ilina) și a uneia de Claude Debussy (Damaris Crețu, cls. a III-a, de la Școala Gimnazială ”I. G. Duca”, Petroșani, prof. Camelia Ilina).

Alături de lista premianților trebuie subliniat aportul deosebit pe care l-au avut partenerii principali ai evenimentului: firma de piane Yamaha ne-a pus la dispoziție un pian de concert amplasat special pe durata festivalului în Sala de Marmură a Primăriei Petroșani, transportat de către reprezentanții magazinului Sound Creation din Timișoara. De asemenea, Muzeul Național „George Enescu” din București ne-a sprijinit nu doar cu expoziția despre Constantin Silvestri, ci și cu premii constând în partituri enesciene, cărți și obiecte promoționale oferite premianților, juriului și gazdelor. Marele premiu s-a bucurat și de un cadou special primit din partea magazinului Music&More, iar cei implicați în organizarea evenimentului s-au bucurat de serviciile restaurantelor La Belle Époque și La Nicolae.

Revenind la premianți, îi voi menționa doar pe cei răsplătiți cu premiile întâi, ceilalți putând fi găsiți online pe blogul ansamblului cameral Remember Enescu. Așadar, la Categoria A, Premiul I i-a revenit lui Sebastian Bălan din cls. I din Deva (prof. Doina Ona); la Categoria B, lui Florin Georgian Bîrlog, cls. a II-a din Târgoviște (prof. Cristina Pintea); la Categoria C, lui Filip-Eduard Iacob, cls. a V-a din Lugoj (prof. Constantin Tufan Stan) și Fabiani Gabriel Andrei Prcsina din cls. a IV-a, Petroșani (prof Adina Stan). La Categoria D nu s-a acordat Premiul I, iar la ultima categorie acesta a fost atribuit lui Teodor Barbu, cls. a VIII-a, din Deva (prof. Doina Ona).

Înainte de festivitatea de premiere, membrii juriului au susținut un recital cu un repertoriu inspirat de melodii de joc și dansuri din folclorul românesc și spaniol. Protagoniștii acestuia au fost violonista Ioana Raluca Voicu-Arnăuțoiu, pianiștii Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu precum și muzicologul Irina Nițu (care a asigurat relatări succinte despre compozitori și piesele interpretate și slide-uri cu diverse imagini și citate muzicale prezentate pe un ecran de proiecție). Succesul concertului a fost asigurat de colaborarea frumoasă dintre instrumentiști, calitatea interpretării și nu în ultimul rând, de repertoriul ales. Coroborate, toate acestea au entuziasmat publicul din Sala de Marmură a Primăriei Petroșani, care în finalul recitalului i-a aplaudat minute în șir pe interpreți. Și momentul solistic al câștigătorului Marelui Premiu al concursului a fost bine primit deoarece aflat doar în clasa a II-a, el s-a remarcat prin interpretarea deosebită a unei Sonatine de A. Diabelli și a piesei Moș Niculae de R. Schumann.

Florin Georgian Birlog
Florin Georgian Birlog

Numele său este Florin Georgian Bîrlog pe care l-am felicitat și-l mai felicităm și cu această ocazie, gânduri de apreciere trimițând inclusiv părinților și mai ales distinsei profesoare care l-a îndrumat spre acest succes.

Întreg evenimentul a fost o reușită, credem noi. Cea de-a treia ediție nu mai stă sub semnul întrebării, ci pare să fie o certitudine, la fel ca și impactul pe care l-a avut ediția de față. Rămâne de văzut însă ce ne rezervă viitorul.
Copyright: cIMeC 2013