Remus Azoiței, un artist model al violonisticii contemporane
(Grigore Constantinescu – 15 septembrie 2017)

Pentru violonistul Remus Azoiței, timpul petrecut în Sala Mare a Ateneului Român este un simbol. Prezența sa în sărbătoarea muzicală a Festivalului enescian a fost, credem, bucuria reîntâlnirii cu lumea celor care i-au înconjurat anii dintâi, tinerețea și descoperirea iubirii pentru muzică, formarea sa ca om tânăr pentru care vioara este o vocație.

Iată, poate, care este argumentul ce ne-a convins să pășim la Ateneul Român în cadrul acestui „Concert care se desfășoară la miezul nopții”. L-am cunoscut îndeaproape în anii studenției sale, purtând o firească afecțiune ca discipol al lui Daniel Podlovschi la Conservatorul bucureștean. Timpul care a trecut nu poate fi privit oricum, el adună fapte, realizări, succese destule ca să simt că Maestrul care pășește pe podiumul scenei ne întâmpină, la „miezul nopții”, ca pe niște autentici oaspeți.

Numit de presa britanică „un virtuoz incurabil, cu suflet și tehnică fabuloasă”, Remus Azoiței a debutat cu orchestra simfonică din orașul său natal, Galați. După finalizarea studiilor la Conservatorul bucureștean, destinul îi oferă un larg orizont: o bursă de studii la Juilliard School din New York, unde lucrează cu renumiți maeștri – Dorothy Delay și Itzhak Perlman – fiind distins în final cu titlul de „Master of Music”. O carieră strălucită, cu succese însemnate, se desfășoară în întreaga lume, muzicianul colaborând cu artiști de renume, prezent fiind în prestigioase săli de concerte, fiind invitat să participe și în cadrul Festivalului Internațional „George Enescu”. Laureat al concursurilor internaționale de la București, Milano, Weimar, Tokyo și Auckland, Remus Azoiței a înregistrat, în 2001, „Concertul pentru vioară” de Ceaikovski, alături de Orchestra Națională Radio, sub bagheta lui Horia Andreescu, înregistrare ce a intrat în Fonoteca de Aur a Radiodifuziunii Române. Violonistul român Remus Azoiței s-a stabilit la Londra, în anul 2000, după terminarea studiilor muzicale din New York. Din 2001, este profesor de vioară la Academia Regală de Muzică din Londra, iar în 2007, a pus bazele Societății „Enescu” din Londra. Remus Azoiței a înregistrat, în premieră mondială, integrala lucrărilor pentru vioară și pian de George Enescu. Artistul cântă la o vioară Niccolo Gagliano, făcută în anul 1753, ce aparține colecției Academiei Regale de Muzică.

În compania unei talentate pianiste, originare din Iași, Alexandra Dariescu, ilustrul violonist, urmaș al școlii interpretative enesciene, a susținut, ieri seara, un program de recital consistent, de la „Ciaccona” din „Partita pentru vioară solo” de Bach, la „Sonata Primăverii, nr.5” și „Sonata op.10, nr.2” de Beethoven (pian solo, Alexandra Dariescu). O creație componistică românească, „Sonata a doua pentru vioară și pian op.6” de George Enescu și o ultimă lucrare de Bartok, „Jocuri populare românești pentru vioară și pian” au păstrat ecoul de originalitate al folclorului românesc, crez enescian pe care Remus Azoiței îl cultivă cu măiestrie și de-a lungul carierei sale, în semn de afecțiune pentru marele Maestru al artei românești.