Grigore CONSTANTINESCU, muzicolog Cronica muzicală on-line     HOME


Permanenta tinerețe a „Șeherezadei”
(Grigore Constantinescu – 12 iunie 2017)


Am urmărit noul titlu ce figurează pe afișul Teatrului STELA POPESCU. Cea de a douăsprezecea premieră, la finalul stagiunii, baletul „Șeherezada” atrage publicul cu o nouă producție inspirată din povestirile legendare ale celor „O mie și una de nopți”.

Coregraful Ștefan Soare îi reunește pe membrii corpului de balet ai teatrului pornind de la adaptarea modelului artistic promovat de centenara trupă a „Baletelor ruse”, în care numeroase reprezentații purtau semnătura marelui artist Mihail Fokin. Trebuie să ținem seama că succesul enorm de acum aproape 100 de ani se identifică cu gloria postumă a lui Rimski Korsakov, compozitorul poemului simfonic „Șeherezada”, considerată și actualmente capodopera orientală romantică a școlii naționale ruse. Muzicianul a fost atras de peisajul fantezist al povestirilor, oferind melomanilor șansa de a retrăi, prin sunet și imagine, o lume ireală de basm. Korsakov lasă moștenire posterității o capodoperă mult iubită de public și muzicieni, o coloană sonoră ce ar putea fi un film imaginar și o narațiune scenică cu decoruri fastuoase, calități ale unei idei de superproducție destinată publicului care o vizionează pe scena Sălii mari a Palatului Național al Copiilor.

Alături de coregraful și regizorul Ștefan Soare figurează, printre realizatori, minunata artă de formă și culoare a scenografei Viorica Petrovici, textul rostit de către povestitorul basmului, actrița Stela Popescu, corpul de balet al teatrului și imaginile deșertului oriental proiectate ca decor video. „Șeherezada” reface în basm lumea fantastică a cadânelor, a războinicilor-prizonieri, a unui sultan care nu iartă trădarea.

În rolul Șeherezadei dansează Alis Gheorghe, iubita Sclavului de Aur, Andrei Dogaru, formând principalul cuplu solistic, pedepsiți în final pentru trădare de temutul sultan Shahryar, înfățișat de Zoran Raici, sfătuitorul său Andrew Lupu și eunucul Alexandru Mălăeru.

Narațiune capătă mișcarea dansurilor orientale prin ceea ce animă întregul ansamblu, din care se remarcă Ana Mihai, Cristina Marin, Octavian Iuga, Constantin Chița, Monica Cosma, Denisa Anastasiu.

Iată deci încheierea de stagiune cu spectacolul, construit pe valori din trecutul muzicii lui Rimski Korsakov, al artei coregafului Fokin, străvechilor basme, pentru păstrarea „tinereții fără bătrânețe” a Șeherezadei, dăruite prezentului și, desigur, unui viitor de artă de care toți avem nevoie.

Copyright: cIMeC 2017