La Boheme – debuturi pe scena Operei
(Grigore Constantinescu – 18 aprilie 2017)

În istoria artei lirice românești, rolurile principale din „La Boheme” de Puccini – Mimi, Rodolfo, Musetta, Marcello, Colline – au o tradiție considerabilă, ilustrând mari cariere de soprană, tenor, bariton și bas. Există o anume logică pentru strategia lansării de noi interpreți tineri, meniți a prelua astfel de titluri, meritând succesul talentului scenic și valorii vocale, ceea ce justifică atitudinea conducerii managerului teatrului, Beatrice Rancea. Afișul a atras în mod deosebit publicul, umplând până la refuz sala teatrului, din interes pentru debuturile anunțate, în rolurile principale (cu excepția tenorului Alin Stoica, înlocuit în ultima repetiție de dirijorul Tiberiu Soare cu Liviu Indricău). Este, credem, o nouă etapă a progresului promovărilor interpetative în Teatru, în paralel cu regimul afirmărilor repertoriale pentru fiecare lună a stagiunii.

Rolul feminin principal, Mimi, a fost realizat în spectacol, după un debut anterior la Opera ieșeană, de către soprana Bianca Mărgean, o solistă la început de carieră, formată la UNMB de către Maestra Maria Slătinaru Nistor, cu continuare a pregătirii sub indrumarea mai multor personalități internaționale. După succesul cu „Madama Butterfly”, acesta este al doilea personaj puccinian care îi confirmă talentul, vocalitatea și creativitatea cu argumente care îi impun valoarea, în perspectiva viitoarelor stagiuni. Al doilea personaj feminin, soprana Veronica Anușca, a avut recent o mare reușită în„Lucia di Lamermoor”, dovedind acum în Musetta resurse temperamentale deosebite și o carismă ce a atras simpatia spectacorilor pentru demonstrația sa interpretativă. Tot pentru un debut anunțat pe afiș, baritonul Daniel Pop revine convingător în rândul primilor soliști ai teatrului, cu un glas generos, bine timbrat, și diverse implicații apreciabile ale nuanțelor, după primii ani de carieră. Un nume nou pe scenă, Filip Panait – Colline, a urcat pe merit treptele unui repertoriu ce se potrivește gravității explicite a glasului său, însoțit acum de calități scenice adaptate muzicii pucciniene (Aria din actul IV).

Acestea sunt contribuțiile de prim plan ale distribuției urmărite în reprezentarea cu „La Boheme” de Puccini, completată cu parteneri ce au asigurat contribuțiile necesare nivelului de ansamblu – Liviu Indricău, Dan Indricău, Mihnea Lamatic, ansamblul coral, corul de copii și orchestra Teatrului de Operă, sub gestul adecvat, dar oarecum violent, al dirijorului Tiberiu Soare. În ce privește atmosfera de ansamblu, am simțit lipsa repetițiilor și absența regizorului Ionel Pantea, momentan înlocuit de Adinna Florea pentru a ocroti reprezentația, după un deceniu, de inerentele riduri ale vârstei.

În pragul primăverii, mugurii debuturilor amintite ne încurajează privind perspectiva dorită a valorilor Operei Naționale București.