Competiția „Carminei Burana” de Carl Orff
(Grigore Constantinescu – 27 septembrie 2016)

Am constatat cu satisfacție decizia organizatorilor Festivalului de a intra competițional cu ONR în cea de a treia ediție RadiRo recomandând un mare spectacol vocal simfonic: Carmina Burana de Carl Orff. Realizarea Concertului nr.1 în Do Major de Haydn, valoroasă semnătură interpretativă a violoncelistului Răzvan Suma – Director al Orchestrelor și Corurilor Radio – a autentificat această manifestare programată în cea de a patra zi.

Vorbind despre Carmina Burana, capodoperă ce nu are precedent, muzicologul german Hermann Danunser concluziona: „Vă pot vorbi despre Carmina Burana, vă pot explica și mai în detaliu procesul de creație, sursele și intențiile compozitorului, vă pot traduce textele... Există însă un suflet, un secret al acestei partituri, pe care nu vi-l pot explica. Șansa de a descoperi acest secret vă aparține doar dumneavoastră, ascultătorilor...”.

Dirijorul american de origine română, ales pentru a crea această cantată scenică în competiția festivalieră, Cristian Măcelaru, pare că deține totuși acest secret. Definirea genului este dificilă, căci această „Cantată scenică” se încadrează cu egale șanse de reușită într-un concert vocal-simfonic, într-un concert cu montare scenică sau într-un spectacol coregrafic (contemporaneitatea adăugând acum și dimensiunea filmică). Poate, aceasta a fost și dorința autorului care, de-a lungul vieții sale de creator, a căutat mereu soluții noi de dialogare cu publicul. Adesea le-a găsit, dar niciodată nu a reușit să depășească „marca înregistrată” a acestei capodopere (primele prezentări de concert în România datează din 1958,la Arad și București, sub bagheta dirijorului Nicolae Boboc).

Multitudinea participărilor alătură vocilor soliste pe cele ale corului de copii (dirijor Voicu Popescu) și corului academic (maestru de cor Ciprian Țuțu), în succesiunea unor tablouri muzicale expozitive, dominate de senzaționala inspirație timbrală, melodică și ritmică a lui Carl Orff. Soprana rusă Olga Pudova impresionează prin puritatea vocii, tenorul american Sunnyboy Dladla răspune pozitiv unicului episod solicitat de partitură, iar baritonul Șerban Vasile combate pentru succese sale de concert și de operă. Fiecare dintre soliști și-a impus în particular prezența în imaginile Carminei Burana. Cele trei ansambluri, de asemenea, și-au conturat personalitatea împlinirii calitative, răspunzând eficient sugestiilor energice și generoase ale dirijorului Cristian Măcelaru, care a trăit din plin sentimentul victoriei, conferit de ansamblul aplauzelor entuziaste ale publicului.

Copyright: cIMeC 2016