PRIMA ZI A FESTIVALULUI INTERNAȚIONAL RADIRO – ORCHESTRA SIMFONICĂ DIN SHENZEN
(Grigore Constantinescu – 24 septembrie 2016)

Festivalul Internațional al Orchestrelor Radio – RadiRo, ediția a III-a, director de onoare Kristjan Järvi, organizat de Radio România, a debutat vineri 23 septembrie 2016, cu participarea în premieră românească a Orchestrei Simfonice din Shenzhen, China. Un semnal de „extindere media” a festivalului, dincolo de spațiul european. Este și primul concert al ansamblului în România și aduce, tot pentru prima dată la București, două nume de referință din viața muzicală a Chinei: pianista Zhang Zuo, una dintre cele mai bine cotate soliste în plan internațional, și dirijorul Lin Daye. Interpreții chinezi au evoluat alături de violonistul român Gabriel Croitoru. Promovând un dialog între culturi continentale, programul concertului propunea publicului capodopere ale repertoriului românesc – Rapsodia nr.1, op.11 de Enescu – și internațional – Rachmaninov, Saint-Saëns și Rimski-Korsakov.

Fondată acum mai bine de trei decenii, în 1982, Orchestra Simfonică din Shenzhen are renumele unuia dintre cele mai apreciate ansambluri simfonice din China. Printre performanțe menționăm că a susținut turnee în patru continente și a colaborat cu dirijori și soliști de primă mărime ai podiumului muzical chinez și internațional. Dirijorul Lin Daye, laureat la Concursul Internațional de Dirijat „Sir Georg Solti” de la Frankfurt din 2012, impresionează prin prestația sa la pupitrul orchestrei, gesturi decise, indicații energice care domină ansamblul, fără a insista pentru obținerea unui stil pregnant expresiv. Momentul culminant al interpretării sale în compania Orchestrei Simfonice din Shenzhen a fost Seherazada op.35 de Rimski-Korsakov, o versiune cu contraste și imagini poetice impresionant și personal realizată. Pianista Zhang Zuo, solistă a mai multor orchestre prestigioase, figurează pe afișul unor festivaluri ca BBC Proms, Ravinia Festival sau Beethoven Festival fiind distinsă cu locul I la prima ediție a Concursului pentru Pian din China, premiată la în cadrul „Bachauer International Artists Piano Competition” și la „Queen Elizabeth Competition”. Artista și-a demonstrat disponibilitatea tehnică și incisivitatea solistică în redarea Concertului nr.2 în do minor pentru pian și orchestră, op.18 de Rachmaninov, rezistând la replicile dominante ale orchestrei. În această partitură, ce asigură succesul fiecărui interpret capabil a susține prioritar expresia romantică ce-i asigură celebritatea, pianista a găsit soluții personale ce merită atenția melomanilor.

Cu rol de gazdă ca expresivitate și sonoritate proprie temperamentului său demn de vioara enesciană Guarneri – „Catedrala”, Gabriel Croitoru a impus un moment de distincție, integrat în programul muzicienilor din China cu Introducere și Rondo capriccioso de Saint-Saëns.

Cea dintâi întâlnire a bucureștenilor cu un ansamblu simfonic chinez reprezintă, cum spunea directorul de onoare al Festivalului, Kristjan Järvi, „...rezultatul unei idei extraordinare și o realizare desăvârșită a acesteia”.

Copyright: cIMeC 2016