Grigore CONSTANTINESCU, muzicolog Cronica muzicală on-line     HOME


Bianca Luigia Manoleanu, împlinirea unui ideal
(Grigore Constantinescu – 21 aprilie 2016)


Pentru viața unui artist, schimbările de orizont sunt necesare, dacă ele reprezintă acumulări de preț în împlinirea idealurilor unei evoluții creatoare. Am urmărit marți seara, în studioul „George Enescu” al Universității Naționale de Muzică, un astfel de moment.

După o consistentă carieră care îmbină solistica și pedagogia interpretării muzicale, renumita soprană Bianca Luigia Manoleanu a ales să-și reclădească activitatea pe principiile organizării preocupărilor artistice în cadrul propriei sale clase de canto. Păstrând modelul profesional și estetic al tehnicii cântului, însușite de la maestra care a format-o, marea solistă concertistă Emilia Petrescu, Bianca Luigia Manoleanu a oferit, în deplină afirmare a personalității sale artistice, momentul de debut public al clasei de canto pe care o conduce, prin primul concert susținut de cei doisprezece studenți ai săi, sub genericul „Capodopere ale muzicii vocale” – la pian Raluca Ouatu și Lidia Butnariu. O particularitate a „distribuției” acestui recital aparține reunirii principalelor categorii de voci – soprană, mezzo-soprană, tenor, bariton, bas – de aici provenind și alegerea unui repertoriu liric divers, cu piese preluate în majoritate din epoca romantică. Succesul acestui debut, maestru și discipoli, este subiectul consemnării unei cronici ce promite să deschidă drumul unor viitoare aprecieri individuale privind talentul și valoarea unor tineri ce se pregătesc pentru cariera ce îi așteaptă, după absolvirea studiilor universitare. Începutul de acum este, în mod cert, o victorie.

Având una din vocile cele mai bune pentru genul atât de pretențios al liedului, Bianca Manoleanu s-a impus în arta interpretativă ca soprană cu o foarte mare forță de expresie, cu o frazare impecabilă și o distincție aparte. Colaborează cu orchestrele filarmonicilor din București și din țară, susține numeroase concerte vocal-simfonice în compania unor prestigioase formații în Ungaria, Germania, Franța, Italia, Japonia. Urmând linia repertorială a profesoarei sale, Emilia Petrescu – care a considerat-o singurul său discipol , a aprofundat repertoriul de lied universal și românesc.Absolvirea la Viena a cursului de măiestrie sub îndrumarea mezzo-sopranei Christa Ludwig i-a adus aprecieri din partea acesteia: „A fost minunat să cunosc arta și cântul dumneavoastră suav”.

Copyright: cIMeC 2016