Grigore CONSTANTINESCU, muzicolog Cronica muzicală on-line     HOME


Trei vedete ale muzicii camerale
(Grigore Constantinescu – 27 iulie 2015)


Primul concert cu capodopere camerale, din actuala ediție a Festivalului estival „Vara Magică”, proiectat de Societatea Culturală „Lanto comunication”, a avut loc, miercuri seara, la Ateneul Român. Concertul a atras un public numeros, reprezentant al unei alte categorii de spectatori decât „simfoniștii”, cei interesați de o literatură muzicală elitară, marcată profesional de selecția repertorială și excelența personalităților interpretative. Ne dăm seama că atractivitatea programelor Festivalului „Vara Magică” este o problemă complexă, nu lesne de rezolvat.

Elena Bashkirova Barenboim
Elena Bashkirova
Barenboim
Organizatorii au optat în seara dedicată muzicii camerale pentru invitarea unor nume mari interpretative, capabile să creeze evenimente pe podiumul Ateneului Român, care au fost răsplătite de aplauze și entuziaste comentarii. Vedetele serii camerale au fost, pentru claviatură, celebra Elena Bashkirova Barenboim și pentru violonistică, Mihaela Martin, la care s-a adăugat revelația unui tănăr talent solistic în ascensiune, violoncelistul Istvan Vardai.

La intrarea Ateneului Român afișul anunța melomanii că vor asculta muzică de cameră în formula tradițională de „Trio cu pian”. Cu regret trebuie să recunoaștem că semnăturile componistice – Mozart, Brahms, Schubert – sunt, în această direcție a afirmării genurilor, dezavantajate. Se ascultă prea rar o astfel de muzică, partiturile sunt adesea necunoscute, iar efortul interpreților este cu atât mai mare, pentru a suplini lipsa de cultură.

Impresionant, discursul celor trei muzicieni a creat senzaționalul prin tehnica interpretativă, unitatea realizării întregului, detaliul perfect formulat, stilistica redării și forța adresării. Probabil că nu este doar un act de apreciere faptul că, după încheierea acestei seri muzicale, am plecat de la concert mai bogați. Mai bogați, dar și mai dăruiți cu nestemate sonore, ce stăruie în speranța reascultării muzicii lui Schubert, Brahms sau Mozart. Cine poate spune când le vom reasculta, poate pe discuri, poate în înregistrări de emisiuni radiofonice sau de televiziune.

Să spunem, deci, că acest Festival are ca rezultat și un evident scop educativ. Cred că nu greșim, oferind laudele noastre organizatorilor.

Copyright: cIMeC 2015