![]() |
Cronica muzicală on-line |
PREMIERĂ COREGRAFICĂ LA OPERĂ
(Grigore Constantinescu – 13 iunie 2015)
Capodoperă a baletului romantic, „Gisellle” este unul dintre cele mai importante titluri ale istoriei artei coregrafice clasice, beneficiind de o partitură muzicală de mare valoare, semnată de compozitorul francez Adolphe Charles Adam. Coregrafia premierei absolute a fost creată de Jules Perrot și Jean Coralli, special gândită pentru excepționala interpretă de balet, Carlotta Grisi, premieră la Paris, Théatre de l’Académie Royale de Musique, în 28 iunie 1841.
Supranumită și un „Hamlet al dansului”, capodopera a cunoscut, timp de mai mult de o sută optzeci de ani, montări de referință: 1842 – Londra, la Her Majesty’s Theatre, Sankt Petersburg – Teatrul imperial; 1843 - Milano, Teatro alla Scala. Din galeria performanțelor, în rolul titular: Ana Pavlova, Tamara Karsavina, Galina Ulanova, Alicia Alonso, Margot Fonteyn ș.a. Premierele românești au avut loc la București – 1962, cap de afiș Magdalena Popa, ilustra balerină premiată la Paris, pentru acest rol, cu „Steaua de cristal”; Timișoara – 1966; Iași – 1967; Cluj-Napoca – 2003. Opera Națională București oferă acum o nouă montare a acestei creații legendare, cu semnătura coregrafilor Johan Kobborg și Ethan Stiefel, pe baza coregrafiei tradiționale. Firește, publicul care a urmărit-o în ultimele premiere ale teatrului pe Alina Cojocaru, a fost atras acum de noua solistă ce se confrunta cu rolul Giselle, Bianca Fota. O interpretare care răspunde solicitărilor partiturii, cu momente ce o avantajează mai ales în imaginea „alb-negru” a celui de al doilea act, solista meritându-și aplauzele, în compania partenerului de rol, Dawid Trzensimiech – Albrecht, dansator sensibil și viguros tehnic. Pentru Myrtha, Marina Minoiu continuă modelul de lider al ielelor, creat cu ani în urmă de Ileana Iliescu, stimulând ca expresie, eleganță și promptitudine întreg ansamblul acestui act al viziunilor romantice translucide (lighting designer: Ionuț Gabriel Pruteanu). Revenind la primul act, apreciem dansurile rustice de perechi, momentele de duo (Alice Minoiu – Shuhei Yoshida, cuplul de nuntă) și solo (Barnaby Bishop – Hilarion), deși la modul general există o oarecare asemănare, în concepția lui Johan Kobborg, față de ansamblurile unui alt balet francez al secolului XIX, urmărit de curând la Opera națională, „La fille mal gardée”. Credem că punerea în scenă (Johan Kobborg) și scenografia (Howard C. Jones) au creat cadrul ce va putea oferi, în continuare, asemenea evenimente interpretative, sprijinite artistic de dirijorul Ciprian Teodorașcu, realizator al unei convingătoare versiuni muzicale împreună cu Orchestra simfonică a Operei. După premiera din 11 iunie, reprezentațiile din stagiunea 2014-2015 au fost programate în 14, 17 și 21 iunie 2015. |