Grigore CONSTANTINESCU, muzicolog Cronica muzicală on-line     HOME
Viorica Petrovici nominalizată la Premiile „César”
(Grigore Constantinescu – 15 februarie 2012)
Pentru cei care urmăresc spectacolele muzicale ale Operei Naționale București sau Operei Comice pentru Copii, numele artistului plastic Viorica Petrovici se identifică cu ambianța sonoră a fiecărei reprezentații. Deși cu o activitate diversă, ce îndreaptă atenția privitorului spre teatru sau expoziții, filme sau ilustrații grafice, putem considera că semnătura artistei aparține lumii muzicale. Viorica Petrovici poate fi caracterizată drept cel care „aude cu ochiul și vede cu urechea”. Zeci de premiere – balet, operă, versiuni scenico-muzicale pentru spectacolele de copii –, tot atâtea proiecte ale creatorului, îmbină dramaturgia cu viața scenică venind din sonoritatea partiturilor studiate în detaliu, odată cu documentarea necesară. Biografia acestei artiste uimește prin forța sa de muncă, cultura complexă, creativitatea ce îi permite abordarea celor mai variate tematici. Bineînțeles, „lada de zestre” a talentului său, comunicat publicului prin formă, culoare și simbol are resurse inepuizabile. Ca spectator sau cronicar, am avut numeroase prilejuri de a valoriza rezultatul creațiilor sale scenice, impresionante prin capacitatea de a înlesni relația regizor-dirijor-interpret-public.

Desigur, nu numai cronicile, nici meritele de profesor care formează noi generații de scenografi la IATC, ci și numeroasele distincții, inclusiv la nivelul Președinției României, au atras atenția asupra unei asemenea personalități artistice.

Dintre cineaștii cu care a colaborat, câteva filme premiate aparțin regizorului Radu Mihăileanu, care realizează pelicule în mediul cultural francez. Pentru cel mai recent film al său, „La sources des femmes” (Izvorul femeilor) regizorul i-a solicitat Vioricăi Petrovici conceperea costumelor. „Cred că aici a fost câștigul meu, felul cum am reușit să combin obiecte vestimentare dintre o lume folclorică și una contemporană” declara artista la aflarea veștii că, pentru ceea ce a creat, organizatorii Festivalului cinematografiei franceze care decernează premiile Academiei „César” (24 februarie) au nominalizat-o pe semnatara costumelor. Am locuit 3 luni în Maroc tocmai pentru a încerca să găsesc ce era specific acestor femei îmbrăcate în hainele de zi cu zi. Am descoperit câte un detaliu pentru fiecare personaj: felul cum își lega șalul, un colaj dintr-un costum tradițional cu unul contemporan”.

În aceeași perioadă când trebuia să înceapă această colaborare, Viorica Petrovici a fost invitată de conducerea Operei Naționale București să creeze scenografia pentru premiera operei Oedipe, care urma să fie prezentată publicului în cadrul ediției a XX-a a Festivalului Internațional „George Enescu”, în regia Andei Tăbăcaru Hogea (2011). Povestind avatarurile creatorului de imagine scenică, Viorica Petrivici adaugă: „Drapajele pe care le-am folosit pentru un fragment important din film le-am folosit și în Oedipe, dar sub o altă formă. E prima dată când vorbesc despre ele... toată perioada cât am stat în Maroc am ascultat muzica lui Enescu, gândindu-mă la personajele din Oedipe și la personajele din La source des femmes”.

Este interesant că aflăm astfel ceva din viața secretă a unui artist pe care nu-l vedem pe scenă, ci îi citim numele doar pe generice sau afișe, deși lumea spectacolului ni se înfățișează așa cum o vede el. „Am plecat în realizarea filmului având în bagaj legenda Oedipe, muzica lui George Enescu și toate informațiile despre Maroc. Acolo am descoperit chiar foarte multe legături între Oedipe și ce am găsit acolo. Bijuteriile din lumea berberă sunt și ale unei lumi care a trăit și-n Grecia antică... Aprecierea Academiei César este, cred, de o sută de ori mai importantă decât ar fi fost în altă parte” își încheie Viorica Petrovici mărturisirile.
Copyright: cIMeC 2012