Grigore CONSTANTINESCU, muzicolog Cronica muzicală on-line     HOME
Aurel Stroe
Orestia II – Choephorelei

(Grigore Constantinescu – 1 noiembrie 2010)
Probabil că merită discutat mai mult despre momentul în care această operă a lui Aurel Stroe, proiect al Filarmonicii timișorene, a ajuns să fie urmărită într-un spectacol prezentat pe scena Studioului Universității muzicale bucureștene. Cei mai apropiați de subiectul „Aurel Stroe” și destinul său știu că o astfel de realizare este o premieră absolută pentru publicul nostru, depășind temporal speranțele zădărnicite ale compozitorului, din timpul vieții. Iată deci explicabilă și curiozitatea celor veniți la spectacol, de fapt a unei serii care s-a continuat de-a lungul lunii octombrie cu alte ridicări de cortină.

Mai rar ca un proiect să aibă și o astfel de promovare. Datele de orientare ne provin de la Sorin Petrescu, inițiatorul ideii ce a luat viață la Filarmonica Banatul, care a acceptat lansarea spectacolului, cu sprijinul ICR finanțatorul turneulul, precum și al UNMB, gazda premierei, al celor care au continuat „ștafeta”, Festivalul „Toamna clujeană”, oficialitățile orașului Bușteni. Traseului pe teritoriul țării – București, Bușteni, Cluj, i-au urmat și cu câteva repere europene: Manneim, Basel, Paris. Descifrăm astfel meritele remarcabile al tuturor celor care au contribuit la derularea acestei suite ce are menirea de a aduce în actualitatea componistica teatrală a secolului XXI creația lui Aurel Stroe (istoric,decada de mijloc a lunii octombrie 2010, între 5 – 16).

Reținem și grupul de realizatori: dirijor Radu Popa, regia Ioana Sarah Stoianov, scenografia Albert Alpar. Distribuția, alcătuită din studenții și tineri soliști de la Timișoara, București și Cluj are certe reușite cu – Jean-Kristof Bouton (Oreste), Antonela Bârnat (Clitemnestra), Mihaela Mladin Ișpan (Electra), Iulian Ioan Iosip (Egist), Ovidiu Cozma (Pilade) și cele 6 „choephore” – Daniela Lelea, Oana Fărcaș, Lavinia Ionescu, Cosmina Șerban și Adelina Costăngioară, în dialog cu grupul instrumental acompaniator – Mircea Neamț (trombon), Voichița Popa Bulc (oboi), Lucian Petrila (vioară), Iuliana Ambăruș (violă), Gabriela Bokor (violoncel), Sorin Dogariu (clavecin), Sorin Petrescu (orgă), Doru Roman și Nicolae Coman (percuție).

Fără îndoială, evenimentul a reprezentat un succes de prestigiu al ideii inițiatoare, care se completează cu efortul realizatorilor. În timp, cu speranța că experiența aceasta devine un cap de drum pentru intrarea muzicii de teatru a lui Aurel Stroe în piața repertorială românească, și nu numai, această premieră va duce mai departe propunerile primei versiuni scenice.

Știm că și Oedipul enescian a așteptat decenii de-a rândul redescoperirea sa. Aurel Stroe va avea, în timp, o asemenea șansă? Cei care au prijinit proiectul, cei care au muncit pentru reușita lui dovedesc că orice este posibil.
Copyright: cIMeC – Institutul de Memorie Culturală, 2010