Cronica muzicală on-line | |
Festivalul MOZART 2012 (2)
Concursul de interpretare pentru cvartete de coarde (Elena Maria Șorban, muzicolog – 11 decembrie 2012)
Reluarea concursului de interpretare la ediția anterioară, după doi ani de forțată pauză din motive financiare, nu a reușit încă să atragă un număr considerabil de participanți. Și anul trecut, și acum, s-au întrecut doar câte cinci formații. Cele cinci cvartete de coarde au parcurs, ca de obicei, o etapă cu piesă obligatorie și una cu piesă aleasă – ambele etape, cu public. Președinta Societății Române Mozart, doamna prof. univ. dr. Adriana Bera, a subliniat rolul acestui concurs în lansarea valorilor interpretative – cel mai elocvent exemplu fiind acela al cvartetului de coarde „Arcadia”, laureat al ediției 2006, care, de atunci, desfășoară o impresionantă carieră internațională. Juriul a fost format din violonistul Gabriel Croitoru (Cvartetul Transilvan), violonista Ana Török (Cvartetul Arcadia) și violoncelistul Gerhard Zank (Münchner Klaviertrio). Formațiile laureate au revenit pe scenă în concertul de gală. Impresia generală asupra celor trei formații audiate a fost aceea a unei bune tehnici instrumentale și a unei eficiente coordonări, însă și a unor carențe de cultură stilistică. Astfel că bonusul la premiu – câte o invitație la concertul formației Camerata Salzburg – este cât se poate de adecvat! De menționat numele componenților celui mai tânăr ansamblu din concurs, elevi ai Liceului de Muzică clujean, „Sigismund Toduță”: Daniel-Caius Hiticaș-Moldovan, Tinca Belinschi, Rahel-Monika Rudolf, Réka Adorjáni. Cvartetul de coarde bucureștean, care a obținut premiul al treilea, este format din Sabin-Laviniu Penea, Ana-Maria Marian, Loredana-Laura Zecheru și Andrei-Alexandru Nițescu. În concertul de gală au cântat partea I din Cvartetul în Sib major KV 458, dând dovadă de bună coordonare și dezinvoltură, însă având sonorități instrumentale cam aspre. Cvartetul clujean care reunește pe Rareș-Mihai Munthiu, Remus-Antoniu Gaspar, Mihai Dumitru Oșvat și Mihai Barbul a obținut premiul al doilea. O remarcabilă virtuozitate a demonstrat redarea cu spirit a finalului din Cvartetul în Do major KV 465, însă secțiunea în minor nu a fost redată cu suficient dramatism. Premiul I a fost câștigat de cvartetul clujean format din Radu Dunca, Dariu Cifor, Cristian Suărășan, Andras Vilhelem. Am apreciat, în redarea integrală a Cvartetului în Sol major, KV 387, raporturile dintre detaliu și formă din discursul interpretativ al mișcării Andante cantabile și din complexul final Molto Allegro. Fără a ieși din atmosfera festivă, fiecare participant la concurs ar trebui să își răspundă sieși, cu sinceritate, la întrebări de genul: ce biografii de Mozart am parcurs?, ce imagine îmi oferă scrisorile lui Mozart despre psihologia creatoare?, am citit piesa lui Beaumarchais, care stă la baza libretului la „Nunta lui Figaro”, operă de emblematică critică socială?, am reflectat la expresivitatea tonalităților muzicale, descrisă de contemporanul lui Mozart, Christian Schubart1 ?, ce știu despre instrumentele muzicale din clasicismul muzical?, despre instrumentul meu, așa cum era pe atunci?, despre piesele pe care le-am cântat?, ce știu despre Salzburg?, despre palatul Schönbrunn și împărăteasa Maria Tereza?, cum se dansează menuetul?... Și fiecare să își completeze bagajul cultural, pentru a nu fi doar un executant tehnicist al muzicii clasice. Cum se poate spori cultura stilistică a tinerilor interpreți mozartieni? Prin cursuri de măiestrie instrumentală, camerală, de orchestră, dar și prin cursuri teoretice referitoare la literatura, teatrul, estetica, arhitectura, artele plastice, viața socio-muzicală a epocii. O asemenea muncă va aduce beneficii în calitatea interpretativă! * Fotografii de Dionisie Stoian. Pentru mărirea unei poze, faceţi CLICK pe poză. 1 – Ediţie în limba română, în: SCHUBART, Daniel Christian Friedrich, O istorie a muzicii universale. De la începuturi până în secolul al XVIII-lea, Editura Muzicală, Bucureşti, 1983 |