Cronica muzicală on-line |
|
O familie de artiști din Zalău
(Elena Maria Șorban, muzicolog – 28 mai 2012) Artizanul programului audiat acum este reputatul muzician Zoltán Majó, conducător al ansamblului Flauto Dolce, artist care desfășoară și o fructuoasă activitate pedagogică, îndrumând-o și pe Aranka Kövári. Tot din școala sa provine și flautista Maria Szabó, membră fondatoare a aceleiași formații Flauto Dolce, interpretă invitată în concertul susținut de Dulcis Animus. Așadar, ni s-a oferit un program bogat și divers, de la flaut drept solo la triosonată și la trio de flaute drepte, alăturându-li-se și maestrul Majó. Secțiunea barocă a programului – Dario Castello, Jacques Hotteterre, Telemann – a fost dominată de orientarea galantă a epocii, în care ghirlandele ornamentale au răsunat fie opulent, fie filigranate de artista care își stăpânește deplin respirația, fără nici urmă de ezitare sau oboseală. Secțiunea contemporană a adus sonorități aparte. Piesa solo Music for a Bird de Hans Martin Linde (n.1924) a prilejuit etalarea unui nuanțat vocabular tehnic-expresiv, de triluri, glissandi, sunete netemperate, dublări cu sunete vocale sau armonice, redate cu firescul unui copil-stăpân al jocului său. Variațiunile pe o temă de Haendel, de Heinz Walter (n.1928) au adus în discursul flautului acompaniat de clavecin, elemente rococo când distorsionate în maniera muzicanților populari, când investite cu pompă marțial-caricaturală. Eclectismul postmodern a apărut în deplina sa manifestare în piesele cu elemente de jazz, semnate de compozitorii Matthias Friederich (n.1954) și Rainer Glen Buschmann (1928-1995). Profesorul Majó, în prezentarea pieselor, arăta că flautul drept tăcuse între baroc și perioada modernă, aidoma personajului de basm „Frumoasa din Pădurea Adormită”. Preluându-i ideea și adaptând-o la protagonista însăși, ne bucurăm că există în zilele noastre, adolescenți ca Aranka Kövári, pe care „boala somnului” nu pune stăpânire, ci ne încântă prin talentul său, cultivat cu agerime. |