Cronica muzicală on-line |
||
Bicentenar clujean Erkel
(Elena Maria Șorban, muzicolog – 19 septembrie 2010)
Compozitorul Ferenc Erkel (1810-1893), creatorul genului naţional de operă maghiar, s-a format ca muzician la Cluj, fiind influenţat de polihistorul local Samuel Brassai, muzician amator cultivat (1797-1897). Anii clujeni (?1828-1834) sunt apreciaţi de compozitorul însuşi: „Acolo m-am cultivat ca pianist, acolo am învăţat cel mai mult, acolo m-au însufleţit"...
La bicentenarul naşterii sale, am făcut cunoştinţă cu duoul pianistic budapestan János şi Emese Fancsali (tată şi fiică), într-un program la 4 mâini, cu transcrieri din operele maestrului comemorat. Am ascultat fragmente din operele Sarolta, Hunyadi László, Erzsébet, Banul Bánk – care ne-au purtat în atmosfera de epocă. Într-o unică expresie, interpretarea poate fi caracterizată „cu tact” – cu toate sensurile cuvântului. Adică, deşi uneori (prea) măsurat, discursul a avut firescul bunului-simţ artistic, iar tuşeul s-a acomodat la problemele tehnice ale unui pian care ar trebui pus la punct... Ambianţa a fost chiar un veritabil salon, casa memorială a pictorului-muzician clujean Albert Györkös-Mányi, unde fiinţează, de câţiva ani, o apreciată stagiune gratuită, de recitaluri camerale, pentru un public de circa 50 de persoane. Profesorul Fancsali a oferit explicaţii sugestive, în care „tema secundară” a fost personalitatea sopranei Kornélia Hollósy, interpreta unor roluri erkeliene. În final, au fost prezentate cinci dintre cele 17 cărţi ale sale, pe tematici asociate istoriei muzicii clujene – cele mai incitante, despre epistolariul Bartók-Buşiţa, respectiv, despre muzicieni autohtoni de etnie armeană. ![]() ![]() * Pentru mărirea unei poze, daţi CLICK pe poză. |