Cronica muzicală on–line | |
Concertul de Ziua Culturii Române (Elena Maria Șorban, muzicolog – 14 martie 2022)
Mulţumită Televiziunii, am urmărit pe parcursul a două emisiuni „Cap de afiş” – realizator TVR: Petronela Moraru -, concertul Filarmonicii din Târgu Mureş, dirijat de Vlad Maistorovici-Hârlav şi dedicat Zilei Culturii Române.
Suita Colinde fără cuvinte, pe teme din colinde populare româneşti, pentru orchestră de coarde (2020), de Vlad Maistorovici, înmănunchează cinci melodii, a căror rafinată instrumentaţie le sporeşte aura şi transmite stări de tihnă. Concertul transilvan, pe melodii din Codex Caioni, pentru vioară şi orchestră de coarde (2013), de Vlad Maistorovici, aplică pe sursa citată, în mod creator, maniere specifice trioului tradiţional transilvan, procedee enesciene, într-o inedită viziune multietnică – prin declarate caractere româneşti, ungare, saxone, engleze, iudaice, italiene, ţigăneşti. Rapsodia română, pentru vioară şi orchestră (2018; primă audiţie românească), de compozitorul britanic Mark Anthony Turnage, comunică nostalgie; este o piesă liber-poematică, modificând accepţiunea originară a conceptului rapsodic. Armoniile şi orchestraţia au măiestrite irizări, cu efecte sfumato şi rezultat de imersiune a ascultătorului. Cele Şase dansuri populare româneşti, pentru vioară şi orchestră (1915), de Béla Bartók, au răsunat cu un plus de spectaculozitate în versiunea cu vioară solistă. La bis, Lăutarul de Enescu a adăugat un plus de valoare prezenţei violonistului britanic Daniel Rowland, în acest adevărat tur de forţă cu trei partituri solistice – marcat de virtuozitate, sensibilitate, excepţională adecvare stilistică. Interpretarea Poemei române, op.1 (1897), de George Enescu, a demonstrat, ca de fiecare dată, că un ansamblu orchestral se autodepăşeşte atunci când dirijorul stăpâneşte litera şi spiritul partiturii. Momentele de vioară, harpă, suflători s-au integrat armonios în fluxul muzical. Din partea corului bărbătesc – pregătit de István Boldizsár – aş fi dorit o sonoritate hieratică, adecvată esenţelor bizantine (dar probabil că şi ingineria de sunet a exagerat ca intensitate, captarea sa din culise). Un concert excepţional, care surclasează alte manifestări dedicate acestui eveniment şi care au fost transmise în direct de TVR. Bravo! P.S. Preiau selectiv din programul de sală al instituţiei: Născut şi crescut la Ploieşti, VLAD HÂRLAV MAISTOROVICI a fost elev al Liceului de Artă „Carmen Sylva”, unde a început studiul viorii cu Elena Istrate, apoi Adrian Ceapă şi Ioana Croitoru. Cu susţinerea regretatei pianiste Lory Wallfisch a candidat şi obţinut o bursă integrală la prestigioasa Yehudi Menuhin School din Marea Britanie, unde a studiat vioara cu profesoara Natalia Boyarsky. Şi-a continuat studiile la Londra unde a studiat vioara cu Felix Andrievsky, compoziţia cu Mark Anthony Turnage, Jonathan Cole şi Richard Causton, şi dirijat cu Patrick Bailey la Royal College of Music. Şi-a aprofundat arta solistică cu Pierre Amoyal la Haute École de Musique Lausanne, care i-a conferit prestigiosul titlu de Master Solist. A studiat muzica de cameră timp de trei ani cu Bruno Canino la Scuola di Fiesole din Florenţa şi a luat lecţii influente de la Boris Kuschnir, Anna Chumachenko, Gordan Nikolich, Ivry Gitlis, Ida Haendel, Zakhar Bronn, Ferenc Rados la cursuri prestigioase de interpretare muzicală, dar şi management şi antreprenoriat muzical, cum ar fi Verbier Academy sau Keshet Eilon. S-a perfecţionat cu Oliver Knussen, Colin Matthews şi Magnus Lindberg la Aldeburgh, Giaccomo Manzoni la Florenţa şi Dan Dediu la UNMB, care i-a conferit titlul de Doctor în Compoziţie. Este câştigător al Concursului de Compoziţie George Enescu, Clive Christian Composition Award, Golden Medal la Berliner International Competition, The Tillett Trust Performer Platform Londra, Young Concert Artist Trust Londra şi Concursul Internaţional pentru tineri violonişti „Remember Enescu”. Experienţa sa este recunoscută prin invitaţii de a susţine masterclass-uri şi workshop-uri la Lilla Akademien Stockholm, Dartington International Summer School, King's College Londra, Conservatorul din Geneva, Conservatorul din Bucureşti. Laureat al concursurilor internaţionale, a concertat pe mari scene ale lumii, cum ar fi South Bank Centre, Cadogan Hall, The Sage Gateshead, Salle Flagey Bruxelles, Studio Ernest Ansermet Geneva, Kulturhaus Helferei Zurich, Sala Mare a Conservatorului din St. Petersburg, Merkin Hall New York, Ateneul Român, Verbier Festival, St. Prex Festival, Newbury Spring Festival, Spoleto Festival, Festivalul Enescu, Festivalul SoNoRo. Maistorovici este custodele viorii Nicolò Gagliano din 1751, aparţinând Raţiu Family Charitable Foundation. A generat, personal sau ca membru fondator al Mercury Quartet din Londra, comenzi de noi lucrări ale celor mai talentaţi compozitori ai generaţiei, ca Mark Simpson, Steven Daverson, Charlotte Bray, Edmund Finnis, Laurent Durupt, Diana Rotaru, dar şi ale maeştrilor consacraţi ca Mark Anthony Turnage, Jonathan Cole şi Dan Dediu. În sezonul 2012-2013, a ocupat postul de solist al ansamblului Contrechamps de la Geneva. În 2015 a fondat vibrate!festival la Braşov, un eveniment internaţional anual curatoriat alături de soţia sa, pianista Diana Ionescu. Este fondator al Trio Affresco alături de flautistul Ion Bogdan Ştefănescu şi director fondator al ansamblului TranSimfonia. Vlad Maistorovici a colaborat ca solist, compozitor sau dirijor cu orchestre ca London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Britten-Pears Orchestra, European Union Chamber Orchestra, Orchestre des Jeunnes de la Méditerranée, Sao Paulo Symphony Orchestra, Orquestra Filarmônica de Goiás, Campos do Jordao Festival Orchestra, South Bank Sinfonia, New Euroepan Ensemble Haga, Young European Strings Camerata Bruxelles, Sinfonia Cymru Cardiff, Lausanne Chamber Orchestra, Opera Louise Fribourg, Estonian Sinfonietta, Filarmonica George Enescu Bucureşti, Orchestra de Cameră Radio Bucureşti, Orchestra Simfonică Bucureşti, Filarmonica Transilvania Cluj, Filarmonica Banatul Timişoara, Filarmonica Paul Constantinescu Ploieşti. A colaborat cu dirijori ca Gottfried Rabl, Neil Thomson, Michael Wendeberg, Thierry Fischer, Baldur Brönnimann, Clement Power, Jonathan Berman, Tiberiu Soare, Gabriel Bebeşelea, Radu Popa, Radu Postăvaru, Radu Paponiu şi alţii. DANIEL ROWLAND s-a născut la Londra, a copilărit în Olanda studiind cu Davina van Wely şi Viktor Liberman la Amsterdam şi cu Igor Oistrakh la Bruxelles. De asemenea a studiat intens cu Herman Krebbers, Ruggiero Ricci şi Ivry Gitlis. După ce a câştigat diverse premii naţionale şi internaţionale, precum Premiul Brahms al Societăţii Brahms din Baden-Baden şi prestigioasa competiţie „Oskar Back” la Concertgebouw din Amsterdam, şi-a făcut debutul ca solist la Concertgebouw în 1992, interpretând Concertul pentru vioară şi orchestră de P.I.Ceaikovski. Acest debut a lansat o carieră internaţională încărcată ca solist, muzician de muzică de cameră şi dirijor. Ca solist, Daniel a cântat în săli de concerte precum Concertgebouw din Amsterdam, Carnegie Hall din New York, Royal Albert Hall din Londra, Glinka Hall din Sankt Petersburg, Symphony Hall din Birmingham, Primăriile din Cape Town şi Gulbenkian din Lisabona, cu dirijori remarcaţi precum Andrei Boreiko, Djanzug Khakidze, Viktor Liberman, Lawrence Foster, Heinz Holliger, Francois Xavier Roth, Diego Masson, Lev Markiz, James Laughran şi Jaap van Zweden. În afară de repertoriul clasic şi romantic, Daniel este un susţinător entuziast al muzicii secolelor XX şi XXI, colaborând ca solist cu ansambluri precum ”Nieuw Ensemble” (Amsterdam), „Musikfabrik” (Köln) şi „Contrechamps” (Geneva). În 2009, înregistrarea lui Vivaldi/Piazzolla 8 Seasons a fost lansată cu aprecierea criticii. Muzician de muzică de cameră pasionat, Daniel a colaborat cu artişti precum Ivry Gitlis, Polina Leschenko, Heinz Holliger, Dawn Upshaw, Alexander Lonquich, Priya Mitchell, Marcelo Nisinman, Michael Collins, Tunde Jegede, Nicolas Daniel, Alexander Baillie, Natalie Clein, Willard White şi Elvis Costello. Este un invitat frecvent la festivaluri internaţionale de muzică de cameră cum ar fi cele din Kuhmo, Stellenbosch, Trecastagni, Ljubjana, Perth, Povoa de Varzim, Osnabrück şi Oxford. În 2009, a fondat ansamblul „ChamberJam Europa” împreună cu violonista Priya Mitchell, un nou grup inovator format din câţiva dintre cei mai prestigioşi tineri solişti din Europa, totodată este fondatorul şi directorul artistic al Festivalului Internaţional de Muzică „Stift”. În iulie 2007, Rowland a devenit primul violonist al renumitului cvartet de coarde „Brodsky” din Londra. Ca solist şi dirijor, a fost invitat să colaboreze cu Gulbenkian Orchestra Lisabona, Camerata Scotland, Tromsø Chamber Orchestra (Norvegia), Chamber Orchestra din Africa de Sud şi London Mozart Festival Orchestra, printre multe altele. A colaborat ca concertmaestru invitat cu orchestre renumite cum ar fi Philharmonia, Orchestra Simfonică a BBC, Filarmonica Regală şi Orchestra Naţională a Rusiei, cu dirijori precum Muti, Pletnev, regretatul Haitink, Ashkenazy, Dohnányi, Harnoncourt şi Gergiev. Daniel este profesor de vioară la Royal College of Music din Londra şi profesor invitat la Royal Scottish Academy of Music & Drama din Glasgow. El susţine masterclass-uri în Italia, Portugalia, Finlanda, Mexic, Hong Kong, Australia şi Africa de Sud. Daniel cântă pe o vioară de Lorenzo Storioni, Cremona, datată din anul 1776. |