Elena Maria Sorban Cronica muzicală on-line     HOME

Cluj: Festivalul Internațional de Artele Spectacolului Muzical „Scena”

(Elena Maria Șorban, muzicolog – 12 noiembrie 2017)

Festival SCENA
Concertul final al Festivalului „Scena”, ediția a doua, a încununat programul din acest an, pe tema Teatru, muzică și dans în secolul al XVII-lea.

Ateliere – despre commedia dell’arte, respectiv tragedia lirică -, clase de măiestrie – retorica gestului în cânt, bas continuu și recitativ -, susținute de experți din Franța și Italia, mese rotunde și o lansare de carte au pus accentul pe formarea tinerilor în aceste domenii, încă insuficient cuprinse în programele de învățământ universitar românesc.

Deosebit prin repertoriul abordat și calitatea interpretării a fost și concertul final, având genericul L’Entretien des Muses, cu lucrări de Jean-Baptiste Lully, Marc-Antoine Charpentier, Charles Tessier, Sébastien Le Camus, Gabriel Bataille, Michel Lambert, Jean de Saint-Colombe-fiul, Louis Couperin.

Soprana Claire Lefilliâtre și baritonul Vlad Crosman au demonstra tot ce înseamnă legătura dintre cânt și expresie, relațiile cu textul, cu gestul, cu partenerii. Agilitatea, libertatea și bunul-gust în adaosurile ornamentale au fost exemplare. Mătasea vocii de soprană și catifeaua baritonală s-au asortat splendid în duetele pe teme mitologice. Pronunția clară în franceza clasică și italiană au fost esențiale în transmiterea mesajului estetic.

Stéphane Fuget la clavecin și Kaori Uemura la viola da gamba au contribuit la crearea atmosferei de autenticitate și elevată simțire – deopotrivă, ca parteneri camerali sau cu piese solo.

Menționez cu deosebită apreciere personalitatea lui Vlad Crosman, absolvent al Academiei de Muzică „G. Dima” din Cluj (canto și regie), care se perfecționează acum la Sorbona și desfășoară o carieră internațională amplă, cu cele mai avizate ansambluri de muzică veche din Paris, Berlin, Barcelona, pe cele mai prestigioase scene europene, dar și din America Latină la Beijing. Ne dorim ca Vlad Crosman să ne aducă acasă, în continuare, arta sa autentic stilată.

Tot în Festival, a fost lansată cartea Scena bolnavă de Philippe Beaussant, membru al Academiei Franceze – traducere, prefață și note de Anca Daniela Mihuț, Tracus Arte, București, 2017: o pledoarie pentru arta autentică a spectacolului, cu aplicații pe teatrul și opera din secolelor al XVII-lea și al XVIII-lea, artă contaminată de industria de divertisment și excesele sale postmoderne.

„Scena” – un festival bine conceput și realizat de Anca Mihuț în cadrul Centrului de Cercetare și Creație Artistică Interart al Academiei de Muzică clujene, festival căruia îi dorim, spre beneficiul specialiștilor și al publicului, vivat, crescat, floreat!

* Fotografie de Corina Ceclan.