Elena Maria Sorban Cronica muzicală on-line     HOME
DANS PE ȘI SUB UN CUIB DE LEBEDE
Festivalul de Dans Contemporan STEPS, ediția a doua, Cluj-Napoca, 20 mai – 21 iunie 2015

(Elena Maria Șorban, muzicolog – 4 iunie 2015)
Cuibul de lebede este un așezământ de bolnavi mintal. Ideea nu este nouă, nici pentru operă, nici pentru balet. Din întâlnirea a două locuri comune – baletul romantic și psihopatia contemporană – rezultă însă acum un spectacol special, realizat de compania portugheză QUORUM BALLET și directorul său, coregraful Daniel Cardoso. Ce rămâne din baletul romantic? Muzica lui Ceaikovski și un pretext literar – în dramaturgia de Ana Lázaro. Cum se transfigurează psihopatia în reprezentare artistică? Prin desființarea clasicei figuri jeté și pulverizarea ei în o mie de variante: aruncarea proprie, a aproapelui, a altora, a iubirii – în aer, în apă, în ospicii, închisori sau gropi.

Dezgoliri, rostogoliri – așadar, goliri de rosturi. Știind că rosto în portugheză înseamnă față. Balerinii din acest „Lac” nu au fețe, ele le sunt acoperite cu măști de pene.

Lacul și camera de ospiciu sunt obiectualizate printr-o saltea pneumatică uriașă. Albă-neagră. Prin interfața ei, urcările, visările, zburările devin urcări și aruncări. Planul de dans atotcuprinde spațiul, din vârf până sub pernele de aer ale saltelei. Luminile o trasnformă în verdele speranțelor mincinoase sau în focuri infernale. Corpurile sunt contorsiuni și distorsiuni. Vocile interpreților gâfâie, gem sau urlă. Ca să suportăm, ni se servește și puțin umor. Unii spectatori chicotesc la lebedele mici ori la asistentele medicale. Ridicolul este tragic, iar tragicul pare ridicol...

Colivia localizează „teatrul în teatru” (divertismentul originar din actul III romantic). Trupurile dansează înghesuite în ea. Restul e durere.

„Persoana a treia” sau „lebăda neagră” care rupe cuplul transformă, în această versiune actualizată, jocul în batjocură. Deznodământ? Crimă pasională. Dacă ești romantic, atunci ești pasional, iar dacă ești pasional, ești nebun: adică, numai bun de aruncat la azil. Locul celui care știe să zboare este căruciorul de invalizi sau colivia.

Dramaturgia muzicală ceaikovskiană este modificată sau trunchiată – dar râmâne, totuși, coerentă. S-ar fi cuvenit să se facă public cine a cântat partitura orchestrală a baletului, redată de pe înregistrare. Că nu s-a făcut, este încă un semn că trăim într-o lume... dificilă. Dansatorii soliști din acest spectacol: Daniel Cardoso, Elson Ferreira, Ester Gonçalves, Filipe Narciso, Inês Godinho, Kim Potthoff și Mathilde Gilhet.

Prințul se dedublează la final. Nu îmi dau seama dacă al doilea interpret este oare același dansator care îl întruchipase pe Vrăjitor?... Dedublare. Schizofrenie. Mintea se rupe după ce ți-au zdrobit inima.
Zborul trece, pietrele rămân...

Arta le aruncă în zbor sau le pune să plutească – doar ea le poate preface iar în lebede.
Copyright: cIMeC 2015