Cronica muzicală on-line |
|
Festivalul de Muzică Veche, Miercurea Ciuc, 2014 (2)
MUZICĂ DIN PERIOADA BAROCĂ (Elena Maria Șorban, muzicolog – 23 iulie 2014)
Alături de ceea ce denumim ca „muzică barocă”, practica muzicală a secolelor XVII-XVIII mai include muzici de origine semicultă, de factură melodică acompaniată, având conținuturi de dans sau cu text literar și destinație accesibilă. Cronicile mele despre Festivalul de Muzică Veche 2014 vor consemna, pe de o parte, muzica barocă, pe de altă parte, muzica semicultă a aceleiași perioade istorice. Stratul repertorial al muzicii culte moderne din secolul al XVIII-lea (stilul galant și stilul sensibil) îl voi trata parțial aici, parțial într-o cronică separată.
![]() ![]() În centrul programului, o suită de Johann Friedrich Fasch (1688-1758) arată asimilarea modei franceze de viața de curte germană, apoi suita Les éléments (1737) de Jean-Féry Rebel (1666-1747) îmi sugerează că binecunoscuta reprezentare a haosului a lui Joseph Haydn, din oratoriul „Creațiunea”, are un valoros precedent. Orchestra Barocă a Festivalului, creată și condusă de violonista germană Ulrike Titze, s-a autodepășit. Mai presus de acuratețe și virtuozitate, ansamblul întruchipează un ideal al concordiei artistice, în care se reunesc artiști de talie mondială (flautistul Jean-Christophe Frisch, Ulrike și Guido Titze, la vioară și oboi baroc), elita instrumentiștilor locali (flautistul Ignác Csaba Filip, clavecinistul Paul Cristian), artiști la început de carieră europeană (ca Dóra Király la fagot) și, de data aceasta, cei mai tineri și valoroși aspiranți (nominalizez, dintre percuționiști, pe Julika Ádám și Ákos Sudár). Ziua de vineri a Festivalului a supralicitat puterile tuturor, întrucât concertele au început la ora 14 cu producția finală a cursanților Universității de Vară (despre care voi consemna câteva observații într-o scriere aparte), urmată nemijlocit de trei manifestări succesive, până la miezul nopții. Chiar și puterile de atenție ale cronicarului sunt estompate la recitalul nocturn... ![]() ...Periplul baroc continuă în a treia zi a Festivalului de la Miercurea Ciuc, sâmbătă. Pe fundalul de jocuri și voie bună al „Zilei copiilor”, în curtea castelului Mikó apar opt fete cu tricouri roșii, inscripționate „Tibia”. Încep binecunoscutul Concert de Vivaldi, pentru flaut, în sol minor, La Notte. Cascadele flautului solist se amestecă cu râsetele copiilor mici, sunetele molcome ale corzilor cu vocile care spun povești, iar basul continuu cu zdrăngănitul săbiilor. Cam așa va fi fost și pe vremea lui Vivaldi, supranumit „preotul roșcat”, atunci când era profesor de muzică la orfelinatul venețian Ospedale della Pietà... Aici, acum, s-ar fi putut face un adevărat concert educativ, pe această muzică programatică... Muzica are totuși câștig de cauză: tot mai mulți spectatori părăsesc tarabele de activități manuale și se așează să asculte muzica. Aflăm că „Tibia” este formația de muzică veche a Liceului de Muzică din Szombathely (Ungaria), de la clasa de muzică de cameră a profesorului Antal Békefi, susținut exemplar de artista clavecinistă și profesoara Julianna Berecki. Ce idee grozavă de a integra în programul curent al elevilor, muzica veche – demnă de urmat și la liceele noastre de specialitate! Reascult concertul, după patru zile, în Sala Radio Cluj, unde este înregistrat de redactorul muzical Judit Benkő. Și a doua oară, superlativele se confirmă. În plus, se cântă Largo din Concertul de clavecin, în fa minor, de Bach; solistă: eleva Ráhel Paulik – o certitudine a generației tinere. Nu credeam ca o formație școlară să poată interpreta literatura muzicală a barocului, la modul ideal! ![]() ![]() Muzica autohtonă și barocul francez, cele două linii de forță ale ediției 2014 ar merita continuate și la edițiile viitoare ale Festivalului de Muzică Veche, pentru a fi consolidate. * FOTOGRAFII de Gyula Ádám |