Elena Maria Șorban Cronica muzicală on-line     HOME
Festivalul CLUJ MODERN – ediția X, 2013 – cronica aforistică 5
ARS DIGITALIS și ARS NOVA

(Elena Maria Șorban, muzicolog – 18 aprilie 2013)
Panorama de muzică electro-acustică din Festivalul 2013 a avut, predominant, conținuturi asociate studierii de sonorități, sondând sunetele prin fizica, fiziologia lor – după cum preciza și compozitorul Adrian Borza, în calitate de amfitrion al recitalului, cu o multitudine de concepții și tehnologii.

Călin Ioachimescu, fondatorul primului studio românesc de compoziție electroacustică, îmi evocă, prin Digital Birds (2010), similitudini cu muzici orientale, cu light music sau sufletul mioritic; trepidațiile de sugestii urbane ne scot din atitudinea panteistă, iar după explozia sonoră, supraviețuiesc păsările și noi, cei care le mai auzim...

Ciprian Pop, în Peisagii (2013; primă audiție absolută) dilată timpul muzical pentru ca sonoritățile să poată fi savurate pe îndelete sau, mai degrabă, iasă din timp pentru a sugera eternitatea (refren de cvasi-toacă); peisajele sonore sunt percepute din înălțimi celeste...

Aș zice că demersul lui Miguel Azguime, în piesa Le Dicible Enfin Fini pentru mediu electronic (2003) ar fi „teatru electroacustic” – decupările de cuvinte în foneme și recompunerile lor par să continue dadaismul, însă efectul psihic al acestor procedee prin mijloace electroacustice este mult mai de efect – adică, generator de reflecții. Sunetele cuvintelor sunt apoi animalizate, mecanizate, „bruitizate” (transformate în zgomote), diabolizate (râs mefistofelic?), arse. Ne putem întreba, oedipian: „Omul, omul – e mai tare decât calculatorul?!”

Tudor Feraru, în Crepuscul pentru mediu electronic (2013; p.a.a.) declară aluzii wagneriene care, de fapt, merg și mai adânc, la o nostalgie orfică după liră – exprimată prin armonie și melodie. A fost cea mai aplaudată piesă din recital – datorită, desigur, lirismului nedisimulat.

Adrian Borza, cu Drones II pentru vioară, nanoKontrol și iFPH (2012) aduce pe scenă interacțiunea în direct, dintre violonist și mânuitorul de aparatură – aici, Ladislau Csendes și autorul. Traducerea termenului din titlu înseamnă „bâzâituri” – dar piesa are calități muzicale, fiind un fel de „palimpsest despre viitor”.

În aceeași seară, un al doilea recital. Inevitabil, în condițiile paralelismului cu muzici digitale, ceea ce propune Ars Nova are rezonanțele unei modernități... clasice. În acest program, au predominat atitudinile lirice.

Piesa de Ulpiu Vlad, Pentru voi (soprană și ansamblu; 2010) este o lucrare de tip concertanr, îm sensul baroc timpuriu al termenului – în care vocalista „concurează” improvizând un text silabic, într-o limbă inventată – în acest sens, opțiunea pentru o latină aparentă a sopranei Daniela Păcurar fiind tot un motiv de situare într-un baroc utopic.

Caractere lirice (cântec, meditație, ecouri din opera Tosca, citat de colindă), baroce (toccata, invențiune) și de virtuozitate (cadența) am regăsit în expresiva piesă de Viorel Munteanu, Ipostaze pentru clarinet și pian (1971).

Cristiascensiocello (2007) este un lamento al lui Octavian Nemescu la moartea fiului său, tânăr artist cineast de succes. Plutire și șoc, sublimare spectrală – prin culori instrumentale (pian, vioată, flaut, clarinet, trombon, violoncel, perciție) minunat omogenizate.

Distance zéro
pentru clarinet bas și percuție (1987) de Costin Miereanu își deconspiră aspirațiile de a apropia timbral posibilitățile instrumentului de suflat cu cele ale percuțiilor, într-un jucăuș studiu de ritm și culoare.

Triade
pentru ansamblu instrumental (2011; primă audiție absolută) de Cornel Țăranu este un omagiu postum adus pianistei Gerda Türk – cu elemente de chemare-semnal, bocet, plutire – relevant pentru stilul tragic al autorului.

Un ansamblu Ars Nova întinerit, la propriu, de actualii componenți, conduși de reputatul fondator, compozitorul Cornel Țăranu.

__________

Fonoteca Academiei de Muzică „G. Dima” păstrează înregistrările video complete ale Festivalului.
Online, înregistrări video din spectacol (fragmente; autor Mihai Bacalu), la adresa
http://oradecluj.oradestiri.ro/piesa-scrisa-la-moartea-regizorului-cristi-nemescu-a-fost-vedeta-festivalului-cluj-modern/cultural/2013/04/12/
Copyright: cIMeC 2013