Voci tinere la Constanța
(Daniela Caraman Fotea, 18 iunie 2007)
La Teatrul de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța, Facultatea de arte a Universității „Ovidius” și-a prezentat la mijloc de iunie, studenții anilor finali (acum îi pot numi artiști), într-un spectacol îndrăzneț: Cosi fan tutte de Mozart. Operă de mare dificultate. Cred că doar ambiția și setea de autodepășire a Florenței Marinescu, profesor universitar doctor, maestra celor două personaje feminine din distribuție – întruchipate de Oana Drăgușin și Delia Ocneru puteau dovedi provocarea; împreună cu prof. univ. Ion Ardelean, mentorul perechii masculine – Guglielmo, Ferrando, respectiv Cătălin Toropoc și Ciprian Done, acesta din urmă o voce înaltă, împlinită, adevărat cadou pentru liricul constănțean. Tinerii au tot ce le trebuie. Vedeam la final în sală, doi profesiori fericiți: au transmis arta lor, au modelat în detaliu vocile, care sunt, din acest punct de vedere, gemene: cu tehnică bine stăpînită, capacitate expresivă, stil și, evident, farmecul tinereții. Sunt frumoși, conving acești tineri!

Aceeași Florența Marinescu semnează regia și scenografia: limpezi, fără a împovăra protagoniștii, lăsați liberi să-și arate măiestria în cînt, în interpretare. Parcursul regizoral se sprijină însă pe momente concentrate în situații agreabile, inedite, care fac deliciul privitorului. Adaug o notă bună și pentru costume, datorate asistentului universitar Radu Făgărășan (care figurează și în distribuție; este Don Alfonso). Creațiile lui sunt ieșite din epocă, păstrînd însă elemente specifice, introduse cu bun gust în ambianțe vestimentare moderne. Eroinele, de pildă, poartă rochii jumătate lungi, „topite” savant în cealaltă jumătate, care este... mini! Simpatic și sugestiv; frivolitatea celor două tinere are o conotație în plus. Și afișul premierei semnat de același Radu Făgărășan, este foarte reușit.

Conducerea muzicală – Răzvan Luculescu: dirijor tînăr cu dorința performanței, împiedicată cu... osîrdie de opacitatea orchestrei, rutinată, aflată într-un maximum de blazare. Păcat! Concentrarea de efort și împlinire creativă ale realizatorilor artistici merita susținere.

A fost frumos la Constanța. Bănuiesc note maxime pe diplomele de absolvire ale cîntăreților. I s-a cuvenit Florenței Marinescu reverența cu mare amplitudine și dinspre scenă și dinspre sală. Sub bagheta ei s-a creat un nou eveniment.