Gala premiilor Patronatului Român în cultură
(Daniela Caraman Fotea, 20 decembrie 2005)
Privim și primim adesea cu emoție, acele acte pline de noblețe, pe care mai degrabă le admirăm decît să le practicăm, mă refer la „faptele frumoase".

Un asemenea gest s-a consumat pe 18 decembrie la Cercul Militar Național: Gala premiilor de excelență UNPR – Uniunea Națională a Patronatului Român în cultură. Așadar, forța financiară și-a îndreaptat atenția către literatură, muzică și arte plastice, răsplătind creația împlinită, matură, tinerele speranțe.

Mă opresc asupra celor de profil. La premiul de excelență pentru muzica simfonică au fost trei nominalizări: Ștefan Niculescu, Sorin Lerescu, Liviu Dănceanu. Premiat, muzicianul academician Ștefan Niculescu. Ilustru gînditor în arta sunetului, muzicolog redutabil, descoperitor al sintaxelor artei muzicale, cercetător al eterofoniei enesciene, prezență în avangarda muzicală mondială, așa îl caracteriza Președintele Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor, Domnul Octavian Lazăr Cosma.

La categoria interpretare, de asemenea trei nominalizări: Valentin Gheorghiu, Viniciu Moroianu, Gabriel Croitoru. Premiat, Valentin Gheorghiu prezență de 5 decenii pe scena Ateneului Român și a sălilor de concert din lumea mare. Pianist și compozitor cu har, fior sacru al interpretărilor de pagini celebre, ctitor al unor opusuri de patrimoniu; l-am citat din nou pe Președintele Uniunii.

În cursa pentru premiul de excelență acordat tinerilor compozitori au intrat Constantin Lolea, Diana Rotaru, Cristian Muk Bențe din Cluj-Napoca; cel din urmă numit, elevul lui Cornel Țăranu, a fost cîștigătorul. Proaspăt doctor în muzică, cu tehnică la zi, de invidiat, îndopat cu tradiție, cu o poftă nebunească de muncă, sună prezentarea lui.

Atitudinile față de cultură presupun aptitudini, acestea la rîndul lor, altitudini spirituale. S-au regăsit toate în demersul constituit sub bagheta Domnului Marian Petre Miluț, președintele Asociației Naționale a Patronatului Român. Nu o dată l-am admirat în emisiuni Tv pentru ideile, ținuta, charisma discursului și eficiența argumentației. Acum și cultura îi poate adresa o reverență, mai ales astăzi cînd ea, cultura este mai puțin observabilă. Premiile se vor acorda de aici înainte, anual. Valoarea lor în acest an, 1000 de euro. Exercițiul nu este perdant. Cultura este memoria națiunii, conștiința continuității istorice. Modul de a gîndi și a trăi. Cărțile, tablourile, muzica nu sunt decît oglinda în care cultura profundă se reflectă, se concentrează, se conservă. Dar ea înflorește acolo unde artistul și arta lui sunt tratați cu respect. S-a simțit în gestul Patronatului Român căruia i s-a dorit, așa ca o frumoasă urare să dobîndească pentru premiile sale de excelență prestigiul unor Siemens sau Herder.

Copyright: cIMeC – Institutul de Memorie Culturală, 2005