EFECTUL OȚEANU
(Daniela Caraman Fotea, 15 octombrie 2018)
Sintagma din titlu aparține scriitorului Alexandru Gavrilescu; o aplaud cu entuziasm dar îmi permit și o ușoară corectură, folosind pluralul: EFECTELE OȚEANU, pe care le-am cunoscut în timp. Smaranda aparține unei generații ornată cu creatori catalogați cu succese notabile în varii și neașteptate domenii; toți însă cultivând în cariere, VALOAREA. Este de altfel și motto-ul Smarandei pe care o numesc (o voi face mereu), fruntea generației noastre. Ea este o compozitoare cu suculentă creație academică; autoare de cărți – 10 (până în prezent); cronicar muzical și muzicolog cu opinii și comentarii inedite (și imbatabile), fondator al revistei MELOS (1990, cu mii de exemplare per ediție la lansare), al Forum-ului Muzical Român (2000), multipremiată de critica de specialitate (7 ediții), de trei ori decorată de conducerea statului cu ORDINUL MERITUL CULTURAL (ÎN GRAD DE CAVALER, OFIȚER ȘI COMANDOR). Nominalizată în presigioase enciclopedii de peste hotare. MANAGER DE ELITĂ: Fondator al OPEREI COMICE PENTRU COPII (1998), cu care a prezentat peste 200 de reprezentații urmărite de mai bine de 60.000 de spectatori TINERI; A ÎNTREPRINS 34 DE TURNEE ÎNTERNAȚIONALE (DIN ISRAEL ÎN CHINA), OBȚINÂND 35 DE PREMII!

În 2015 a propus și înființat teatrul STELA POPESCU, ÎN 2012, TEATRUL AMBASADORII.

Sintagma din titlu poate concretiza și cea mai recentă apariție a distinsei condeiere: intitulată „De la Aladin la Șeherezada, Teatrul Stela Popescu, 2016-2017, file dintr-o stagiune MARATON”.

Nu este o simplă apariție editorială. Ea este mai întâi o nominalizare a forurilor oficiale, interesate în educarea tinerimii (copii, adolescenți), prin spectacole agreabile, instructive, atrăgătoare, concepute sub multiple criterii ale VALORII, dintre care nu lipsesc cele oferite de muzica academică (reverență celor care au aprobat conceptul și punerea lui în practică). Cine poate uita imaginea unei săli pline de copii și adolescenți, care, ținându-se de mână, se mișcau în ritmurile HORII UNIRII (spectacolul ROMÂNIA, ȚARĂ MAGICĂ). De turneele internaționale de la care s-a revenit cu premii importante?

În al treilea rând, această ediție pune în valoare, pentru totdeauna MARELE TALENT al celei care a fost STELA POPESCU, actriță cu autoritate în teatrul clasic, de revistă, în emisiunile de televiziune, regizoare și în musical. Se subînțelege: creația românească, a tinerilor ei creatori, compozitori, regizori, interpreți vocali, dansatori a fost mereu în prim plan. Fără această ediție tipografică, realizată într-o impecabilă prezentare și de conținut și grafică, beneficiind de emoționante declarații ale protagoniștilor tineri, realizatori ai spectacolelor, de cronicile condeielor autorizate care le-au comentat, ar fi fost (după obiceiul nostru) rapid uitate...

Mulțumim Smaranda Oțeanu Bunea, care potrivit scrierii aceluiași Alexandru Gavrilescu a țintit din plin lumea agresată de pornografie și violență și a lecuit-o cu frumusețile muzicii.
Copyright: INP – cIMeC 2018