Cronica muzicală on-line |
|
La Sibiu, Festivalul Internațional al Artei Lirice și
Concursul de Canto „Vox Artis”
(Costin Popa – 28 octombrie 2013)
Așa cum ne-au obișnuit în ultimii ani, Filarmonica de Stat Sibiu și directorul ei general, întreprinzătorul și pasionatul maestru Ioan Bojin, au împletit desfășurarea tradiționalului festival din septembrie - octombrie (aflat la ediția a XII-a, fapt remarcabil și unic pentru un municipiu care nu are teatru liric) cu cea a competiției „Vox Artis” destinate glasurilor de operă, eveniment ce s-a petrecut pentru a treia oară la Sibiu și a patra oară în România. Pe parcursul a două săptămâni și jumătate, vedete internaționale, ansambluri importante din țară și străinătate, cântăreți români de renume, ca și tineri în curs de afirmare s-au dăruit unui public dornic de muzică, de artă lirică, de voci. Gala inaugurală Din cauza programării Concertului de deschidere în ultimele zile ale Festivalului George Enescu, nu am putut să asist la Gala Verdi-Wagner care a celebrat, precum pretutindeni în lume, cei 200 de ani de la nașterea iluștrilor compozitori. Dar DVD-ul înregistrat de organizatori în rezoluție HD a ținut loc prezenței în sala Casei de Cultură a Sindicatelor. ![]() Anooshah Golesorkhi a expus o voce solidă de bariton, consistentă, impunătoare și incisivă pe întreaga întindere. Cunoaște secretul accentelor în frazare și pare dedicat îndeosebi partiturilor de intensitate dramatică. În afara duetului din „Trubadurul”, Golesorkhi a mai interpretat aria lui Renato „Eri tu” din „Bal mascat” de Verdi și monologul Olandezului „Die Frist ist um” din opera wagneriană. Regretul vine din direcția unui avansat grad de uzură. Concertul a avut mare succes și, ca bis, cei doi artiști acompaniați de orchestra Filarmonicii sibiene aflată sub bagheta germanului Walter Gugerbauer, au oferit o lectură inedită a... paginii „Va, pensiero” din „Nabucco” de Verdi, în care lipsa corului a fost suplinită de murmurul spectatorilor, incitați de cântăreți și dirijor. Un cuvânt bun se cuvine a-i fi adresat șefului de orchestră, inițiatorul unor tempi logici în toate demersurile sale, cărora li s-au adăugat uverturile „Olandezul zburător” și „Nabucco”. Orchestra Filarmonicii de Stat Sibiu l-a urmat cu profesionalism și cu remarcabile rezultate în compartimentul de „Streich”. Datoare au rămas doar greu încercatele alămuri. De la operă la zarzuela și canzoni După serata inaugurală, festivalul a continuat cu spectacolul „Traviata” de Verdi prezentat de ansamblurile Operei Naționale Române din Timișoara (în rolurile principale Mihaela Marcu, Like Xing și Dan Patacă, dirijor Dejan Savič), cu spectacolul „Antologia zarzuelei. Omagiu lui José Tamayo” (au interpretat soliștii și ansamblul de balet Antologia de la Zarzuela S. L. Madrid, cântăreții Carmen Aparicio, Maria Jesús Sevilla, Angel Pazos, Ulisse Fuentes, Aurora Frias, Corul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, Orchestra Filarmonicii de Stat Sibiu, dirijor José Antonio Irastorza. Regia artistică Antonio Ramallo) și cu concertul vocal-simfonic în care s-a cântat oratoriul „Creațiunea” de Haydn (soliști Melinda Samson, Mathias Schlachter, Jürgen Orelly, acompaniați de Orchestra Filarmonicii de Stat Sibiu, cu concursul Corului Göttinger Stadtkantorei și Corului „Bach” din Sibiu, dirijor Bernd Eberhardt). Locația evenimentelor a fost Casa de Cultură a Sindicatelor din Sibiu, dar oratoriul haydnian a fost prezentat și în Biserica Evanghelică „Sfânta Margareta” din Mediaș. La Teatrul Gong, cochet spațiu artistic destinat tinerilor, Opera Comică pentru Copii din București a revenit în festival cu două producții de succes: opera „Directorul de teatru” de Mozart (regia Radu Gabrea) și intermezzo-ul scenic „Il maestro di cappella” de Cimarosa (regia Cristian Mihăilescu, protagonist Vicențiu Țăranu). Echipa instituției bucureștene de spectacole destinate celor mici și foarte mici este un colectiv sudat, profesionist, de fină muzicalitate și actorie, care aduce copiii la entuziasm. Important este că fenomenul se petrece în condițiile audierii unor bijuterii precum lucrări de Mozart sau Pergolesi, un scop educativ pe deplin împlinit. Așa a fost și acum, asistența a aplaudat îndelung, comicul de situație a fost delicios. Îi numesc pe excelenții interpreți: Gabriela Daha, Oana Șerban, Andrei Lazăr, Daniel Filipescu. Ansamblul Serioso a fost dirijat de Ciprian Teodorașcu. La orgă, Mădălina Florescu. ![]() Sala Thalia cu scena reamenajată Poate v-ați întrebat de ce manifestările festivalului s-au desfășurat fie la Casa de Cultură a Sindicatelor, fie la Teatrul Gong sau Sala Oglinzilor de la FDGR și nu la Sala Thalia. Ei bine, minunatul auditorium de concerte a trecut printr-un proces de reabilitare, finalitate a celei mai mari investiții a Consiliului Județean Sibiu, din anul 2013, la capitolul Cultură. Istoric vorbind, Sala Thalia, această bijuterie arhitectonică cu patină medievală, construită de Martin Hochmeister în 1787 chiar în Turnul Gros din centura de apărare a orașului, a suferit prefaceri și renovări succesive, pentru ca în 2004 să fie dată în folosință modernă, să devină sediul Filarmonicii de Stat Sibiu. În urma unei expertize acustice realizată în 2012 de Centrul de Cercetare, Proiectare și Consulting București SRL din cadrul Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” s-au constatat diferențe în calitatea audiției în sală, ca și între sonoritățile instrumentelor, percepute atât de orchestranți cât și de public. Reamenajarea de către firma BTM Transconstruct SRL Mediaș s-a făcut pe parcursul a trei luni și a constat în montarea în spațiul orchestrei de panouri acustice laterale, fixe și rabatabile, precum și în amplasarea în fundul scenei a unor balcoane, atât pentru cor cât și pentru spectatori. Totul lucrat în lemn. Capacitatea sălii a crescut astfel de la 432 la 482 de locuri. Thalia a devenit singurul spațiu de concert din România în care publicul poate lua loc la balcon în spatele instrumentiștilor, așa cum se întâmplă – păstrând proporțiile – la Filarmonica din Berlin. Inaugurarea sălii proaspăt reamenajate s-a făcut la festivitatea de premiere a Concursului „Vox Artis”, ce a fost urmată de concertul „Vocile operei” - gală a laureaților concursului și eveniment de încheiere a Festivalului Internațional al Artei Lirice. Vox Artis... ![]() Palmaresul a consfințit nivelul calitativ ridicat al competitorilor: • Premiul I – Adrian Dumitru, tenor (România) și Yulia Yashkulova, soprană (Rusia) • Premiul II – Laura Chera și Mădălina Barbu, soprane (România) • Premiul III – Nikolay Efremov, bariton (Rusia) • Premiul Special oferit de Filarmonica de Stat Bacău – Ana Dimitriu, soprană (Republica Moldova) • Premiul Special oferit de Filarmonica de Stat Sibiu – Dmitry Ovchinnikov, bas (Rusia) • Premiul Special al Opernsänger Studio Viena – Iva Mrvoš, mezzosoprană (Serbia), Daniel Pop, bariton (România) și Francis Tojar, bariton (Spania) • Premiul Special al Revistei MELOS – Laura Chera, soprană (România) Gala laureaților concursului a fost dirijată de David Crescenzi, la pupitrul Orchestrei Filarmonicii de Stat Sibiu. În pauză, pe scena Sălii Thalia, cu un cald cuvânt introductiv rostit de directorul general Ioan Bojin, a fost lansat volumul „Opera în portrete” de Costin Popa, în prezentarea prof. univ dr. Anca Sîrghie. |