Cronica muzicală on-line |
|
ANNA NETREBKO ÎN „MANON” LA MET OPERA
(Costin Popa – 9 aprilie 2012)
Șarm, strălucire și seducție În 2005 am văzut-o pe Anna Netrebko, seducătoare în „Romeo și Julieta” de Gounod la Opera din Los Angeles, alături de Rolando Villazón, cu care a format un duo irezistibil. Am ținut să-i reîntâlnesc pe cei doi, după un an și jumătate, în același spațiu, în „Manon” de Massenet. Din nou, parteneriat de vis, într-o producție gen Hollywood semnată de cineastul Vincent Patterson, în care diva rusă lua pe rând look-urile legendarelor Leslie Caron, Elizabeth Taylor și Marilyn Monroe. ![]() Anna Netrebko a rămas aceeași încântătoare și ademenitoare Manon, șarmantă și expresivă de la prima intrare în scenă, „Je suis encore tout étourdie”. În afara fluenței impecabile a liniei vocale, acutele rafinate în pianissimo au fost la locurile lor. Cu dulceață a cântat, în plină tristețe și resemnare „Voyons, Manon, plus de chimères”. Emoționalitate și simplitate, un surâs melancolic, duios și îndurerat au însoțit aria „Adieu, notre petite table” din actul secund. Minunată atmosferă! În tabloul Cours la Reine, celebra arie cu gavotă a curs cu strălucirea unei cupe de șampanie dar și cu finețe provocatoare. După o superbă implorație către divinitate, „Pardonnez-moi, mon Dieu”, aceeași seducție fără margini a cucerit și în scena de la St. Sulpice, când legato-ul incitant a fost ireproșabil... „N’est-ce plus ma main...”. Spectaculoasă s-a arătat diva în actul care se petrece în ambianța hotelului parizian Transilvania și sfâșietoare a fost în scena finală. Anna Netrebko 2012 ![]() ![]() La Belle Époque Laurent Pelly a produs o viziune a opusului lui Massenet, s-o numesc, clasică, translatată cu peste 100 și mai bine de ani față de originalul libretului, dar către perioada în care a fost compusă, binecunoscuta La Belle Époque de final de veac XIX. Un spectacol în care decorurile lui Chantal Thomas sunt surprinzător de austere. Încearcă stilizări dar, iată, hanul din Amiens (primul act) este de fapt o curte interioară înconjurată de ziduri masive prin care se deschid câteva ferestre. Un subsol legat de oraș printr-o scară. Ceva similar văzusem într-o montare a operei „Fidelio” de Beethoven, dar acolo era vorba de o... închisoare. În actul secund, către micuța cameră a celor doi îndrăgostiți, duc din nou scări, pentru care se pare că realizatorii au o obsesie. Se urcă, se coboară frenetic. Nici tabloul Cours la Reine, pe malurile Senei, nu pare mai inspirat, numai că locul treptelor este luat de planuri înclinate. Mai realizat a fost tabloul mănăstirii Saint Sulpice, deși patul abatelui Des Grieux este plasat chiar lângă o coloană din naos. Ciudată invenție! Și din nou un subsol, de data aceasta cu aspect de buncăr cu pereți goi, a fost ambientul sălii de joc a Hotelului Transilvania. O potrivită imagine a subteranelor împătimiților ilegali ai cărților cu figurine. Actualul în mizanscena lui Laurent Pelly se manifestă însă prin modernitatea jocului scenic, prin actoria intensă, ca de obicei dinamică și plină de expresie. Costumele sunt bine încadrate în epocă, cu tente uniforme de alb-negru pentru coriști dar extravagante pentru Anna Netrebko în actele III și IV, per total șase la număr, un record pentru un singur artist într-un singur spectacol! Un tenor de clasă ![]() ![]() În alte roluri, au cântat bine basul David Pittsinger (mult iubit de americani – am aflat la Los Angeles! – aici în rolul Contelui des Grieux dar, în arietta de la St. Sulpice cu un Fa acut prea dur, care a alterat linia de sunet altminteri frumos desenată), apoi baritonul Paulo Szot (Lescaut) și, poate mai puțin performanți din perspectivă vocală dar excelenți actori, tenorul Christophe Mortagne (Guillot de Morfontaine) și baritonul Bradley Garvin (De Brétigny). Orchestra și Corul de la Met au fost foarte competitivi, așa cum ne-au obișnuit. La pupitru, Fabio Luisi, 53 de ani, dirijorul principal al teatrului. O baghetă puternic personalizată, cu solidă aplecare stilistică și mare apetență pentru dinamică. Cum le place americanilor! |