Cronica muzicală on-line |
|||
La Cluj-Napoca, Festivalul Liszt 200
(Costin Popa – 29 octombrie 2011) La Opera Maghiară, la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, la Reduta (Muzeul Etnografic al Transilvaniei), în Biserica reformată din str. Mihail Kogălniceanu, la Casa de Cultură a Studenților, muzica lui Liszt a răsunat omagiindu-i complexa personalitate. „Missa Solennis”, „Sfinți și demoni” (fantezie scenică din viața și creația compozitorului, regizată și dirijată de György Selmeczi), oratoriul „Legenda Sfintei Elisabeta” au constituit câteva din punctele cheie ale festivalului. A fost organizat și un concurs pentru tineri pianiști iar în 22 octombrie, ziua de naștere a lui Franz Liszt, s-a desfășurat un Simpozion Internațional de Muzicologie la care au prezentat comunicări cunoscuți exegeți ai creației lisztiene din București, Cluj-Napoca, Budapesta și Iași. În aceeași zi, a fost dezvelită o placă memorială pe clădirea Redutei, locul unde Liszt a concertat în 1846 și 1879. Festivalul Liszt 200, organizat exemplar, a fost una din manifestările reper ale vieții artistice din România anului 2011, pildă a multiculturalismului unui oraș care aspiră la candidatura de Capitală Culturală Europeană a anului 2020. Serata de închidere… ... a festivalului a programat la Opera Maghiară o primă audiție națională, Oratoriul „Legenda Sfintei Elisabeta”, despre care se știe că a fost prezentată in-loco doar în două fragmente, cu prilejul turneului lui Liszt din Transilvania anului 1879. Compusă în 1864 și cântată pentru prima oară în 1865 la Conservatorul din Pesta, ampla lucrare vocal-simfonică (două secțiuni, șase părți) a beneficiat de textul lui Otto Roquette și de sursa inspiratoare a șase fresce semnate de Moritz von Schwind la Castelul Wartburg din Turingia. Ele configurează viața Sf. Elisabeta, fiică a regelui Andrei al II-lea al Ungariei și a primei sale soții, Gertrud de Merania. Sosirea Elisabetei la Wartburg pentru cununia cu Ludwig, fiul landgrafului Hermann, minunile săvârșite de Elisabeta în casele săracilor, izgonirea eroinei principale de către Sofia, soția landgrafului, viața de pustnică dăruită celor oropsiți, moartea și înmormântarea în prezența împăratului Friedrich al II-lea sunt episoade distincte, străbătute de filonul dumnezeirii, în sobrietate și pietate. Este desigur spiritul lui Liszt, depărtat aici de teatralitate și de dramaturgie intensă. Poate doar în scena a patra, plină de intervențiile Sofiei, de confruntările lui Elisabeta, partitura se dinamizează și construcția câștigă în raporturile dintre voci și orchestră, dintre vocile înseși. József Horváth a ales un platou excelent de soliști, care a validat odată în plus nivelul înalt al vocilor clujene, al pregătirii lor. Elisabeta a fost soprana Brigitta Kele, un glas liric cu timbralitate fastă, rotundă, generoasă, cu care clădește linii melodice frumoase în sonorități strălucitoare. Și baritonul Florin Estefan (Ludwig), cunoscut mie în primul rând printr-un foarte bun Oneghin bucureștean dar și din anterioare prestații clujene, are o voce caldă și amplă, cu tente cvasi tenorale pe alocuri, pe care o folosește pentru derulări inspirate de fraze muzicale. Incisiv și puternic, în pofida unor asprimi, s-a arătat glasul mezzospranei Orsolya Veress (Sofia), și ea, tânără artistă de perspectivă, al cărei duel dramatic cu Elisabeta a sunat în genul confruntării teribile dintre Ortrud și Elsa din „Lohengrin”-ul wagnerian. În alte roluri, de mică întindere, au cântat Sándor Balla și Sándor Árpád, voci grave sonore, bine impostate. A fost mare succes de public și poate, într-un viitor nu prea îndepărtat, producția clujeană a oratoriului „Legenda Sfintei Elisabeta” de Liszt va vizita și Bucureștiul. |