Cronica muzicală on-line |
|
Vedetă la Pesaro, mezzosoprana Marianna Pizzolato
(Costin Popa – 9 octombrie 2011) În concertul din acest an, de la Auditorium Pedrotti, în compania ansamblului Antonio Il Verso e Strumenti Antichi al Conservatorului din Palermo (dirijor și clavecinist, Ignazio Maria Schifani), Marianna Pizzolato și-a confirmat reputația în curs de consolidare. A ales un program lung și dificil, care i-a pus în valoare calitățile vocale și solida cultură de stil în teritoriul belcantist. Totul se fundamentează în primul rând printr-un glas plăcut colorat, omogen, maleabil și plin de prospețime. Urmează apoi înțelegerea scriiturilor, pregătirea muzicală fără fisură. Cu eleganță de salon, cu punctări fine, artista a cântat mlădiat și aerisit madrigalele „Ohimè ch’io cado” de Claudio Monteverdi. Virtuozismul ei este diafan în contextul unui sunet de extremă puritate (aria lui Ariodante „Dopo notte, atra e funesta” din opera lui Haendel) și, pentru menținerea egalizată a registrelor, evită forțările notelor grave. A fost evident că, pe tot ambitusul de glas, Marianna Pizzolato se preocupă intens pentru a dărui frazelor muzicale o linie frumoasă, pe care o mânuiește și o expune exemplar, chiar dacă o ușoară monotonie a tentelor s-a insinuat pe alocuri (lamento-ul „Scherza infida” din același „Ariodante”). Muzicalitatea este debordantă, staccaturile impecabile. Vehemența vocalizelor din Cantata pentru contraltă, coarde și continuo „Questo è il piano, questo è il rio” de Pergolesi a adăugat multă și potrivită ardoare lecturii, după cum bine a fost interpretat recitativul „Ah, non più m’ode lei” al cunoscutei arii „Che farò senza Euridice” („Orfeu și Euridice” de Gluck), care însă a primit o viziune întrucâtva obiectivă, exterioară. Poate și lipsa notelor acute din versiunea aleasă, desigur împreună cu acompaniatorii, a împiedicat desfășurări mai expresive. Aria lui Néris „Ah, nos peines seront communes” din „Medeea” de Cherubini a constituit momentul de vârf al programului de concert, în care expansiunea de sunet a sedus prin bogăție, nuanțările au fost abundente iar dramaturgia a impresionat. Minunată, intervenția fagotului solo, datorată lui Giuseppe Davì. Marianna Pizzolato nu putea rămâne în afara repertoriului rossinian și, iată, în bisurile solicitate frenetic, a oferit pagini de referință din „Italianca în Alger” (aria „Cruda sorte”) și „Tancredi” (aria „Di tanti palpiti”), în care apetența pentru opusurile maestrului de la Pesaro, pentru spectacol, a fost evidentă. Cu șarm și subtilitate în prima, cu implicare profundă în a doua, artista a șters impresia de cânt economic, sesizată pe alocuri și s-a dedicat fără limite discursului dramatic. Ansamblul Antonio Il Verso e Strumenti Antichi are instrumentiști excelenți, de o preciziune metronomică, cu sunet ce restituie parfumul de epocă. Sunt maeștri desăvârșiți și, alături de experimentatul și valorosul lor șef, merită să fie numiți: Alfia Bakieva și Patrizio Gemone (vioară), Emmanuele Resche (violă), Ludovico Minasi (violoncel), Luca Ghidini (contrabas). |