Cronica muzicală on-line |
|
La Sibiu, recitalul mezzosopranei Roxana Constantinescu
(Costin Popa – 28 septembrie 2010) Într-adevăr, Festivalul Artei Lirice a fost de la început o surpriză pentru un oraș care nu dispune de teatru de operă. Numai că entuziasmul și pasiunea organizatorului, am numit Filarmonica de Stat condusă de directorul general Ioan Bojin, au cucerit oficialitățile și indispensabilii sponsori. Programele au fost de substanțială atractivitate. Au venit până acum la Sibiu, ansamblurile Operelor din București, Cluj-Napoca (Opera Română), Timișoara, Operei Comice pentru Copii, ale Teatro Lirico Sperimentale „Adriano Belli” din Spoleto și Companiei de Operă din Viena, alături de remarcabili cântăreți din țară și străinătate. S-a cântat operă, lied, zarzuelă, musical, s-a dansat chiar. Și rezonanțele festivalului au depășit granițele țării. Anul acesta, după seara de lied a Roxanei Constantinescu, într-un afiș relaxat și relaxant, întins pe parcursul a două săptămâni, festivalul a continuat cu concertul laureaților Concursului Internațional „Stanislaw Moniuszko” al Operei Naționale din Varșovia, cu spectacolele „La tragédie de Carmen”, adaptare după Bizet (Teatro Lirico Sperimentale „Adriano Belli” din Spoleto) și „Bărbierul din Sevilla” de Rossini (Opera Comică pentru Copii din București), precum și cu recitalul sopranei Claudia Pop. La final, va urma, în două seri consecutive, „Răpirea din serai” de Mozart, propunere a faimoasei Universități „Mozarteum” din Salzburg, invitată în premieră la noi. Vocea Roxanei Constantinescu, condusă minuțios-expresiv, atrage printr-o timbralitate prețioasă, cu rezonanțe învăluitoare. Aparține genului de cântăreață inteligentă care filtrează sensurile cuvântului, le trece prin propria-i simțire și le transpune cu dăruire în sunet. Paleta de culori este de o rară bogăție, de la murmur la vehemență, de la finețe de filigran la accent ritmat. Frazarea impresionează prin fluiditate. Cred că momentul de vârf al recitalului a fost tălmăcirea liedurilor lui George Enescu, Roxana Constantinescu înscriindu-și numele printre puținii artiști care s-au apropiat de cele șapte bijuterii cu subtilitate și rafinament. Cei doi parteneri al mezzosopranei au evoluat și în duo, „Introducere, temă și variațiuni – Trockne Blumen” de Schubert, „Cantabile și Presto” de Enescu, demonstrându-și profesionalismul și virtuozitatea. În piesele de Saint-Saëns și Bishop destinate vocii, flautului și pianului, sudura dintre cei trei muzicieni a fost remarcabilă, îndeosebi în prima. A fost o serată de mare succes în minunata Sală Thalia a Filarmonicii sibiene, o prefață a recitalului pe care Roxana Constantinescu îl va susține pe 1 martie 2011, cu un program aproape identic, la celebra Musikverein din Viena, în Gläserner Saal/Magna Auditorium, în compania flautistului Walter Auer și a pianistului Christopher Hinterhuber. |