Costin POPA, critic muzical Cronica muzicală on-line     HOME
La Sibiu, recitalul mezzosopranei Roxana Constantinescu
(Costin Popa – 28 septembrie 2010)
mezzo-soprana Roxana Constantinescu Deschidere de clasă a celei de-a noua ediții a Festivalului Internațional al Artei Lirice, în municipiul de pe malurile Cibinului! Tânăra mezzosoprană Roxana Constantinescu, solistă a Operei de Stat din Viena, a revenit în România după șapte ani și a ales evenimentul sibian, devenit foarte cunoscut și apreciat după ani de succes.

Într-adevăr, Festivalul Artei Lirice a fost de la început o surpriză pentru un oraș care nu dispune de teatru de operă. Numai că entuziasmul și pasiunea organizatorului, am numit Filarmonica de Stat condusă de directorul general Ioan Bojin, au cucerit oficialitățile și indispensabilii sponsori. Programele au fost de substanțială atractivitate. Au venit până acum la Sibiu, ansamblurile Operelor din București, Cluj-Napoca (Opera Română), Timișoara, Operei Comice pentru Copii, ale Teatro Lirico Sperimentale „Adriano Belli” din Spoleto și Companiei de Operă din Viena, alături de remarcabili cântăreți din țară și străinătate. S-a cântat operă, lied, zarzuelă, musical, s-a dansat chiar. Și rezonanțele festivalului au depășit granițele țării.

Anul acesta, după seara de lied a Roxanei Constantinescu, într-un afiș relaxat și relaxant, întins pe parcursul a două săptămâni, festivalul a continuat cu concertul laureaților Concursului Internațional „Stanislaw Moniuszko” al Operei Naționale din Varșovia, cu spectacolele „La tragédie de Carmen”, adaptare după Bizet (Teatro Lirico Sperimentale „Adriano Belli” din Spoleto) și „Bărbierul din Sevilla” de Rossini (Opera Comică pentru Copii din București), precum și cu recitalul sopranei Claudia Pop. La final, va urma, în două seri consecutive, „Răpirea din serai” de Mozart, propunere a faimoasei Universități „Mozarteum” din Salzburg, invitată în premieră la noi.

mezzo-soprana Roxana Constantinescu Mezzosoprana Roxana Constantinescu este în plină ascensiune pe scenele internaționale. După câștigarea prestigiosului concurs ARD la München, după anii petrecuți în ansamblul Operei de Stat din Viena, artista a continuat aparițiile pe scene lirice, pe podiumuri de concerte vocal-simfonice și recital, în Europa și America de Nord. Rolurile de până acum, Zerlina („Don Giovanni”), Rosina („Bărbierul din Sevilla”), Siébel („Faust”), Stéphano („Romeo și Julieta”), Nicklausse („Povestirile lui Hoffmann”), Angelina („Cenușăreasa”), Orlofsky (Liliacul”), vor fi urmate în iarnă de Donna Elvira din „Don Giovanni”, într-o nouă producție a Operei de Stat din Viena, sub bagheta directorului muzical Franz Welser-Möst. Roxana Constantinescu a cântat deja la Carnegie Hall din New York și la Chicago Symphony Hall sub bagheta lui Pierre Boulez, la Musikverein din Viena, la Festivalul Bach din Oregon sub conducerea muzicală a lui Helmuth Rilling. O așteaptă debuturi la Opera din Los Angeles, Despina în „Così fan tutte” și Zerlina în „Don Giovanni”, ambele dirijate de James Conlon. La Théâtre du Capitole din Toulouse va fi Dorabella din „Così fan tutte”.

Cătălin Oprițoiu și Marcelo Amaral La Sibiu, Roxana Constantinescu a oferit un recital de consistență și atractivitate, însoțită la pian de brazilianul Marcelo Amaral și la flaut de Cătălin Oprițoiu. Cinci lieduri de Schubert, „Une flûte invisible” de Saint-Saëns, enescienele „Șapte cântece pe versuri de Clément Marot”, „Cinco canciones negras” de Xavier Montsalvatge și „Lo! Hear the gentle lark” de Henry Bishop a fost plimbarea printre diverse stiluri de secol XIX și XX cu care și-a demonstrat arta.

Vocea Roxanei Constantinescu, condusă minuțios-expresiv, atrage printr-o timbralitate prețioasă, cu rezonanțe învăluitoare. Aparține genului de cântăreață inteligentă care filtrează sensurile cuvântului, le trece prin propria-i simțire și le transpune cu dăruire în sunet. Paleta de culori este de o rară bogăție, de la murmur la vehemență, de la finețe de filigran la accent ritmat. Frazarea impresionează prin fluiditate. Cred că momentul de vârf al recitalului a fost tălmăcirea liedurilor lui George Enescu, Roxana Constantinescu înscriindu-și numele printre puținii artiști care s-au apropiat de cele șapte bijuterii cu subtilitate și rafinament.

Cei doi parteneri al mezzosopranei au evoluat și în duo, „Introducere, temă și variațiuni – Trockne Blumen” de Schubert, „Cantabile și Presto” de Enescu, demonstrându-și profesionalismul și virtuozitatea. În piesele de Saint-Saëns și Bishop destinate vocii, flautului și pianului, sudura dintre cei trei muzicieni a fost remarcabilă, îndeosebi în prima.

A fost o serată de mare succes în minunata Sală Thalia a Filarmonicii sibiene, o prefață a recitalului pe care Roxana Constantinescu îl va susține pe 1 martie 2011, cu un program aproape identic, la celebra Musikverein din Viena, în Gläserner Saal/Magna Auditorium, în compania flautistului Walter Auer și a pianistului Christopher Hinterhuber.
Copyright: cIMeC – Institutul de Memorie Culturală, 2010